Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med webobjects.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-20 23:36

Hej alla på 99mac.se

Jag skulle villja lära mig hur webobjects fungerar så jag är ute efter några tutorials eller böcker i ämnet och söker därför hjälp av er. Jag har inte programerat sen i skolan så jag kommer tyvärr inte ihåg något men hoppas att jag ska lära mig igen. Jag har hittat en bok som heter:

Beginning Xcode and WebObjects: From Novice to Professional
Författare: CHARLES HILL
Författare: Sacha Mallais
Författare: Steven K. Besler
Förlag: APRESS
Bandtyp: Häftad, Språk: Engelska
Utgiven: 200607, Antal sidor: 500
ISBN: 1590596838

Men jag vet inte om det är ett bra val för mig som vill lära mig från grunden och inte kan java så därför hoppas jag att ni kan hjälpa mig här.

Med Vänliga Hälsningar
Peter J Gustafsson

P.S. Det går bra på både Svenska och Engelska. D.S.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-10 12:58

Hej,

Kan inte säga så mkt om själva boken, då jag inte har läst den (dock beställt den) men charles hill är grymt duktig och väldigt aktiv på apples webobjects forum.

Förhoppningsvis förklarar de vad en "webb-applikation" är egentligen, vilka problem man har att bråka med när man utvecklar webbapps och hur man bygger sådana med webobjects på bästa sätt.

Webobjects är grymt kraftfullt och förhoppningsvis förklarar de det på ett bra sätt och med många små exempel.

Dessutom är det inte helt fel att köpa nån lättare java/JSP bok att ha vid sidan av den här ifall de inte fokuserar så mkt på java, utan mer på WO frameworket.

Köp boken och prova dej fram vettja....

mvh
b0bben

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-10 18:50

äntligen!!!

[FONT="Arial"]Hej b0bben.

Jag får väll börja med att tacka för att någon äntligen svarade på mitt inlägg. Jag väntar oxå på att boken ska släppas har bokat den hos en bokhandel som ska ta hem den när den kommer (så man får sig en chans att titta innan man köper) men de sa inte till mig att den inte var släppt ännu bara att det kunde ta ett tag för dom hade den inte på det svenska lagret. Så det var faktist inte förrens idag som jag reagera på att det bara gick att boka den och att den inte är officielt släppt ännu.

Men men tillbaka till det viktiga och det är att du rekomendera någon lättare bok också vid sidan om som tog upp "java/JSP" men har du inget förslag att komma med? Jag är som sakt nybörjare men jag höll på med lite C++ i skolan (VG). Men det var ju som sagt ett tagsen sedan dess. Sen har det blivit lite lättare saker i ActionScript 2 till flash och html, css och sånt. Men nu så har jag en ideé på ett stort projekt som jag skulle villja ha som en hobby på kvällar och helger och då fastna jag lite grann för att köpa en mac (MacMini) och börja programera i java och då i webobjects som är gratis.

Snälla bombardera mig inte med saker som att det finns många andra gratis också för det vet jag och jag har testat en del av dem genom små tutorials som jag hitta på nätet men det kändes inte rätt. Jag har även testat lite webobjects också för jag låna en dator i två veckor och det kändes som det var mer logiskt och strukturerat uppbyggt (men jag hade ärligt talat ingen aning om vad jag gjorde :">) och det kändes som det var ett bra flyt i funktionerna.

Just därför så är jag ute efter en bra bok att lära mig ifrån.

Med Vänliga Hälsningar
Peter J Gustafsson

P.S. Detta är även ett sätt att få mig att byta till mac :rolleyes: D.S.[/FONT]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-10 20:46

Jag skulle börja kolla här: http://developer.apple.com/referencelibrary/DeveloperTools/idxWebObjects-date.html

Sen så skulle jag söka efter "books" här: http://lists.apple.com/mailman/listinfo/webobjects-dev
...med 'Search only in webobjects-dev list' som tillval.

Om sökningen inte gör mig klockare så sulle jag gå med webobjects-dev och fråga efter bra böcker m.m.

/Cypher

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-10 20:50

Dock så måste jag tilläga att jag personligen skulle välja Ruby on Rails istället. Detta eftersom Ruby on Rails har bättre support än WO har idag. Samt så kommer Apple att leverera med Ruby on Rails med Leopard, så Apple själva anser att Ruby on Rails är vägen att gå.

Kolla: http://www.rubyonrails.com/docs

  • Medlem
  • 2006-10-11 02:52

Nu är jag inget bra på det men tapestry +hibernate under tomcat kan kanske vara intressant, om man av någon anledning vill köra Java. Det är lite opensource och hyffsat "Enterprise", men är verkligen WO helt gratis? Är det inte gratis att utveckla i men man behöver en deploy licens(som iofs ingår i OSX Server??)
Det finns så många ramverk för att göra olika webappar så det är nästan inte roligt längre.
Alltså om man skall prata om böcker så är mitt tips. Ge fan i de där böckerna som lovar dig att du kan lära dig allt på 2 veckor eller kanske i extremfallet 24h. Sedan beror det på hur mycket du har programmerat innan och hur van du är att läsa litteratur på ämnet.

Har man programmerat mycket så räcker det oftast med konstigheter i språket och en kort referens, medans om man programmerat lite så kanske man behöver en mer generell bok och sedan en specifik bok i språket.
Man kan inte ge något dirket tips på en bra bok om varken WO eller Java utan det beror på vart du står och hur du lär dig.
Mina erfarenheter av programmeringskurser på gymnasium är kanske inte allt för bra men de säger i stort sett inget om hur duktig man är på att programmera.

Så känn efter om du kan uttrycka dina tankar i kod, ha en känsla för vad som är "bra kod" och dålig kod, förstå termer och olika begrepp.
Sedan så måste man nog sätta sig in lite i Java om man vill utveckla i det, har man alla begrepp och behärskar objektorionterad programmering och vanlig imperativ programmering så är java lätt att programmera i (Om man har en bra IDE, t.ex. intellej IDEA eller Eclipse) . Om det är fallet så räcker det med olika tutorials och dokumentationen på suns sida för att hantera java...

1
Bevaka tråden