Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Applescript fungerar ibland

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-10 13:35

Som gammal malmöbo i förskingringen tänkte jag samla på mig Malmö City, som finns som PDF. Detta gör jag genom att trigga scriptet från iCal.

Men det fungera endast ibland, är det någon som ser något uppenbart problem?

set theDate to current date
set toDay to date string of theDate

set target_URL to "http://extra.expressen.se/pdf/ettor/mcity.pdf"
set destination_file to "Macintosh HD:Users:ylan:Documents:Malmö City:" & "mcity " & toDay & ".pdf"

tell application "URL Access Scripting"
	download target_URL to file destination_file replacing yes
end tell

Vänligen, Ylan

Hmm, då man manuellt kopierar in den direkta sökvägen till filen så får man "Plug-in cancelled", och ett error på sidan. Sen laddas PDF:en.
Kan tänka mig att det räknas som ett "halt" i scriptet om detta inträffar ibland.

Bara en gissning dock.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-10 14:33
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Hmm, då man manuellt kopierar in den direkta sökvägen till filen så får man "Plug-in cancelled", och ett error på sidan. Sen laddas PDF:en.
Kan tänka mig att det räknas som ett "halt" i scriptet om detta inträffar ibland.

Bara en gissning dock.

Antar att du menar att du klistrar in filen i Safari, och det fungerar utmärkt för mig. Kan Safari visa pdf:er hos dig?

Vänligen, Ylan

Precis, det var det jag menade.
Jo, den kan visa den, men den rapporterar att plug-inen inte kan visa filen (står i activity-fönstret). Men sen så visar Safari upp filen lik förbaskat.

  • Medlem
  • 2006-10-10 17:20

Hittade en liten not om att man (i alla fall för länge sedan) var tvungen att avsluta URL Access Scripting efter fullgjort värv.
Alltså, lägg till ett "quit" före "end tell"

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-10 18:47

Använd UNIX 'curl' istället. Klockrent att hämta objekt på nätet. Då räcker det med en enda kodrad.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-10 19:48

Sökvägar och textsträngar går att ändra. Detta gör jobbet.

do shell script "dag=$(date +%A_%d_%B_%Y);curl http://extra.expressen.se/pdf/ettor/mcity.pdf --output $HOME/Desktop/\"$dag\".pdf"
1
Bevaka tråden