Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta MACadress

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-27 11:43

Jag skulle vilja byta MACadressen på mitt trådlösa airport, gärna en editor så jag kan ändra tillbaka om det skulle bli knasigt...

mvh Peter

terminalfönster, % sudo ifconfig en0 ether aa:bb:cc:dd:ee:ff

ifconfig innan så kan du skriva upp vad du har för mac-adress innan, är nog enklast.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-09-27 20:50
Ursprungligen av PsychoSaurus:

terminalfönster, % sudo ifconfig en0 ether aa:bb:cc:dd:ee:ff

ifconfig innan så kan du skriva upp vad du har för mac-adress innan, är nog enklast.

Bara starta om också, förändringen är inte permanent.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-29 09:27

Tusen tack! Har hittat lite programvara men då ändras det permanent, inte så lattjo

Jag har precis köpt en macbook (första macdatorn jag har haft) och fick lite problem när jag ville använda den till mitt vanliga bredband från bredband2. Ringde supporten som sa att jag måste byta macnummer på den till det som min stationär dator har. De dock började pusta när jag sa att jag körde mac och kunde inte hjälpa mig mer. Hur gör jag bäst detta om jag vill slipp a att ändra varje uppstart? Nån nämde tidigare programvara som ändrar permanent, vad är detta för nåt? Hoppas nån kan hjälpa mig, är lite lost.
MVH
Staffan

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-10 10:25
Ursprungligen av hajpojken:

Jag har precis köpt en macbook (första macdatorn jag har haft) och fick lite problem när jag ville använda den till mitt vanliga bredband från bredband2. Ringde supporten som sa att jag måste byta macnummer på den till det som min stationär dator har. De dock började pusta när jag sa att jag körde mac och kunde inte hjälpa mig mer. Hur gör jag bäst detta om jag vill slipp a att ändra varje uppstart? Nån nämde tidigare programvara som ändrar permanent, vad är detta för nåt? Hoppas nån kan hjälpa mig, är lite lost.
MVH
Staffan

Koppla loss alla prylar från nätet och vänta någon timme så borde mac-addresslåset på din lina släppa. Koppla sedan in en router så kan du köra med både din stationära och MacBooken samtidigt.

Jag kör bredband från bredband2 och det funkar (naturligtvis) utmärkt med mina macar.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-09 23:35

Det måste väl ändå vara din internetleverantör som ska se till att byta MAC-adresslåset i router/switch - inte du i din dator.

terminalfönster, % sudo ifconfig en0 ether aa:bb:cc:dd:ee:ff

en0 är inte Airport. Jag har letat ganska mycket, vad jag vet verkar det inte gå att byta MAC-adress på intelmacars airport på ett enkelt sätt. Fanns något som involverade förändringar i en massa systemfiler etc.. men det känns lite risky..

Ursprungligen av sandstrom:

Jag har letat ganska mycket, vad jag vet verkar det inte gå att byta MAC-adress på intelmacars airport på ett enkelt sätt. Fanns något som involverade förändringar i en massa systemfiler etc.. men det känns lite risky..

Det finns ett CLI-verktyg i
/System/Library/PrivateFrameworks/Apple80211.framework/Versions/A/Resources/airport

Men jag lyckas inte byta MAC-adress av någon anledning. Kanske har Apple valt att stänga av den funktionen?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-10-10 14:33

Airport susar väl omkring på en1? (Beror väl på från dator till dator kanske.)

Testade att koppla loss datorn från nätet och väntade ett flertal timmar, fungerar tyvärr inte. Nåt annat som jag kan göra? Vill helst inte köpa nån router då pengar inte är nåt jag har mycket av för tillfället. Nån annan som har nåt tips om lämplig mjukvaruåtgärd?

Byt Macadress i den andra datorn, minns inte vilken du skrev att det var.. men det borde vara enklare.. det är bara på nya inteldatorernas airport som det verkar vara lite svårt..

Finns det ngn update här?

Vill gärna byta macadressen på min macbook pro. på det trådlösa
eller på airport expressen.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-07-10 09:43

Många trådlösa kort kan inte byta MAC-adress utan en hackad drivrutin. Detta för att minska risken för spoofing.

vad är spoofing?

Ursprungligen av martin wijk:

vad är spoofing?

Spoofing är när man utger sig för att vara en annan dator eller person. Genom att ändra mac-adress så luras ju nätverket tro att datorn är en annan dator, det är spoofing.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-07-27 09:46

Vad har ni för nytta av att byta mac adressen?

Ursprungligen av Tjarven:

Vad har ni för nytta av att byta mac adressen?

Min internetleverantör hade länge mac-spärr. Så om jag bytte dator eller router var jag tvungen att kontakta levererantören för att komma åt internet. Genom att bara ändra mac-adress kunde jag surfa på som innan direkt.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-07-27 11:26
Ursprungligen av PsychoSaurus:

Min internetleverantör hade länge mac-spärr. Så om jag bytte dator eller router var jag tvungen att kontakta levererantören för att komma åt internet. Genom att bara ändra mac-adress kunde jag surfa på som innan direkt.

Datorns mac ska väl inte ha någon betydelse? Det är väl routern som håller mac adressen utått som förblir instakt sålänge du inte byter routern.
Vad är det för en knepig ISP du har?

Ursprungligen av Tjarven:

Datorns mac ska väl inte ha någon betydelse? Det är väl routern som håller mac adressen utått som förblir instakt sålänge du inte byter routern.
Vad är det för en knepig ISP du har?

Jag körde ett tag med datorn kopplad direkt till internet, sedan skaffade jag router. Jag var lite otydlig där.
Det var när jag hade sunet som isp, har sedan ett halvår tillbaka en annan leverantör. Och ja, det var sjukt drygt med den spärren. Första gången jag flyttade till en studentlägenhet tog det en vecka innan de ändra mac-adress åt mig.

1
Bevaka tråden