Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det INGEN som kan nått om webobjects?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-10 09:55

Ville bara veta för jag har gjort ett inlägg angående det men INGA svar :eek: .
http://www.99mac.se/utveckling/104509-hjaelp-med-webobjects.html

Är webobjects inget som nån andvänder eller ?
Snälla hjälp mig om webobjects är förlegat och jag ej borde satsa på det :"> nu när jag tänkte lära mig nått nytt .

Med Vänilga Hälsningar
Peter J Gustafsson

WebObjects är förlegat och du borde inte satsa på det. Lär dig Ruby on Rails istället.

Ursprungligen av capojava:

WebObjects är förlegat och du borde inte satsa på det. Lär dig Ruby on Rails istället.

Utan att känna till alltför mycket om något av alternativen, visst är det väl också en fråga om vad det är för typ av applikation som ska byggas? Ska du bygga ett massivt, extremt skalbart system är det inte alls säkert att RoR är ett bättre val än (exempelvis) WO?

RoR är dock förmodligen bättre för det mindre projektet, det står nog klart.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-10 13:01

Som Pegges skriver så passar RoR bättre för mindre projekt, ser RoR mer som konkurrent till PHP är till WO/JSP.

Är man ute att skriva stora/komplicerade projekt så är WO helt klart bättre. Dock är jag lite oroad över vad Apple har för planer för WO iom att de skickar med RoR med Leopard, och har dessutom tagit bort lite WO funktionalitet från XCode (inte mkt, och inget viktigt, men ändå).

PS:
Har skrivit svar i din andra tråd oxo...

mvh
b0bben

b0bben, vad är det som gör att du tycker att WO är mer lämpligt än RoR för stora/komplicerade projekt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-10 21:55
Ursprungligen av capojava:

b0bben, vad är det som gör att du tycker att WO är mer lämpligt än RoR för stora/komplicerade projekt?

Hej,

Det jag själv ser i WO som gör att jag tror att den passar större projekt bättre är M-V-C tänket genom hela frameworket + systerskapet med JSP och alla vinster det för med sig, som t.ex skalning.

Allt det går att göra i RoR oxo naturligtvis, men min känsla ändå är att WO/JSP inbjuder till M-V-C/n-tier tänket från dag 1.

De få saker jag har gjort i RoR har alltid varit prototypframtagning och RoR är ju grymt bra på det.

En sak till kom jag på: Separera presentationslagret ordentligt. WORepeater (motsvarar asp:repeater i .NET) t.ex rockar så mkt mer än att t.ex generera tabeller för hand blandat med databasdatat. Mer cleant interface mellan logiken och presentationen helt enkelt.

PHP (iaf 4, tydligen är det lite bättre med OOP i 5:an) inbjuder ju annars, som motstats till WO/JSP/.NET, till spagetti-kod där databassatser blandas friskt med presentationselement, och därmed försvårar underhåll och vidareutveckling.

På tal om att WO är förlegat. Ja, delvis är det det. Apple har inte visat den lika mkt kärlek som till Cocoa. Dock finns det ganska mkt tredjepartslösningar, som t.ex ett WO AJAX framework.

WOs framtid är det desto svårare att sia om. Man vet aldrig med apple, och vad de tänks kunna hitta på, nerläggning eller vidareutveckling. Dock blir ju inte kunskapen man har fått under tiden man har lärt sig/kodat WO bortkastad, det finns ju alltid JSP.

Mina .02 intergalaktiska kredit on this issue....

mvh
b0bben

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-10 13:34

Fördelen med att lära sig att programmera webbapplikationer med java är att man har nytta av det, oavsett om man jobbar med WO, BEA, Oracle, IBM WebSphere, Apache Tomcat, Resin, JBoss eller Sun AppServ. Dom brukar ha bra prestanda, skala bra, och ge store möjligheter till att programmera det mesta som går att föreställa sig.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-10 19:31

Tack för alla snabba svar...

Tyvärr är jag inte mycket klokare men men

Ja jag har ett rätt så stort projekt pågång men det är ett hobby projekt. Så det är mest pga att jag vill lära mig att programera webbapplikationer och så som jag kände att det kunde vara kul att testa på Java och WebbObjects.

Det skulle även vara en anledning för mig att gå över till mac :rolleyes: .

Men men jag vill ju ogärna att detta ska bli en tråd där det inte kommer någon fakta. Alla kan ju självklart komma med kommentarer som att "JAG tycker att DET är bättre pga att... och DET är sämre pga att..." inte som "capojava" som säger att det är förlegat och att jag borde köra RoR. Men varför inget VARFÖR är WO Förlegat eller VARFÖR är RoR Bättre...

Varför?

Jag känner att jag verkligen har kört fasst och är i stort behov av hjälp.

Ni kan gärna även komma in till min andra tråd som jag länkade till och rekomendera böcker för att lära sig andra saker en jusst WO. Kanske Java/JSP eller nått annat som kan vara bra att läsa.

Med Vänliga Hälsningar
Peter J Gustafsson

  • Medlem
  • 2006-10-10 20:52
Ursprungligen av Lurven:

Ville bara veta för jag har gjort ett inlägg angående det men INGA svar :eek: .

Man brukar få bätre svar ju bättre man formulerar sig i rubriken.

Om man bortser helt från WebObjects tekniska meriter så anser många att det är förlegat och en återvändsgränd pga Apple ointresse av produkten. Andra (javabaserade) produkter har hunnit ifatt (och förbi).

Citat:

Det jag själv ser i WO som gör att jag tror att den passar större projekt bättre är M-V-C tänket genom hela frameworket + systerskapet med JSP och alla vinster det för med sig, som t.ex skalning.

Allt det går att göra i RoR oxo naturligtvis, men min känsla ändå är att WO/JSP inbjuder till M-V-C/n-tier tänket från dag 1.

åååååhhh. Them's fighting words!

Tycker faktiskt Rails har något av den renaste MVC implementationen som finns, sällan det är tvivel om vart något hör hemma. Att dessutom ActiveRecord inbjuder till en klar model domän är bara bra.
Hörde nyligen en historie där en programmerare satt med en kund och kollade över koden på ett större railsprojekt (detta var på en av de största XP företagen, därför satt kunden bredvid), och kunden plötsligt stoppar upp och säger "nä men det där objektet ska inte ha sådan relation till det andra objektet". Klarhet och konventioner har sina fördelar ibland

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-10 23:56

För PHP finns det utmärkta ramverket Codeigniter, som också använder MVC och påminner en del om RoR.

http://www.codeigniter.com/

För er som inte vet vad MVC är så handlar det om att separera data från presentation och logik.
http://en.wikipedia.org/wiki/Model_view_controller

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-11 01:37

Tack för alla inlägg...

Jag fick syn på detta å undrar om någon har hört nått mer för det där var ju i augusti.

http://www.thinksecret.com/news/0608webobjects.html

Men men det är nog bara rykten och ingen vet som vanligt vad apple ska göra.
Får väll hoppas att steve vet iafall

1
Bevaka tråden