Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pipande Macbook (ej pro)

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-03 13:24

Hej!
Jag har nu haft min macbook i en vecka ungefär och är jättenöjd med den för det mesta. Dock så ger den ifrån sig ett högfrekvent ljud när man har strömsladden ikopplad. Ljudet är inte speciellt högt men jag får ont i huvudet av det i alla fall.

Det verkar komma från övre vänstra hörnet och verkar vara av samma sort som det som Macbook Pro led av i början då problemet försvinner med photobooth igång. Någon mer än jag som upplevt detta?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-03 13:58

Jupp samma sak händer här men vad jag läst om det är det något med core duo processorerna och kylningen som dessa kräver. Eller så är det chipsettet som är orsaken men felen finns tydligen på pc laptops också.

Enbart vad jag läst, inte hört det från min bärbara dell som jag har i jobbet men den går också fläkten igång på mycket oftare än på macBooken.

//Trinodia

  • Medlem
  • Boxholm
  • 2006-10-03 17:38
Ursprungligen av jonasdf:

/.../Någon mer än jag som upplevt detta?

Jupp, smått irriterande.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-03 18:30

Det är en liten fature i Intels Core processorer som märks främst på bärbara datorer när power-management rutinerna går igång. Det beror på någon form av spänning-svängning, som dessutom gör att min nätdel piper. Dock piper inte datorn så att det stör. Du kanske kan få den utbytt, men jag tror inte det blir jättemycket bättre för det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-03 20:27

Hmm... Det går nog att leva med skulle jag tro och det känns ju skönare att veta att "det ska vara så" och att det inte är något fel på den så att säga. Jag får väl sätta på lite musik eller något så att jag inte sitter och spänner öronen och lyssnar efter oljudet.

Tack för de snabba svaren i alla fall

  • Oregistrerad
  • 2006-10-09 16:38

Min och tjejens piper från vänster sida av tangentbordet. Pipet avtar när den arbetar för att återkomma när den jobbat klart. Samma för er andra med Macbook? Min låter mer än hennes med..hmph. Tycker också det blivit mer ljud än när jag fick den. Kan vara psykiskt dock

EDIT: Det försvinner om man gör som i denna tråd. Verkar bero på core duo processorn? Fast det börjar låta igen när jag slår av widgeten eller trycker på "i" tyvärr så den måste vara på jämt om man vill slippa det helt

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20060228084701105&lsrc=osxh

http://www.apple.com/downloads/dashboard/webcams/mirror.html

Senast redigerat 2006-10-09 16:51
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-09 18:46

Det som sitter i vänstra hörnet är moderkortet (det är jättelitet!) med processor. Den __skall__ inte behöva pipa, såvitt jag vet. Dock kan nätdelen låta lite, det är ett bekräftat problem. Min MacBook, som köptes 1 vecka efter att den släptes, pep, men är inne på lagning. Jag bad dom inte om det, men dom kommer ändå byta moderkortet (med processor) eftersom nya revisioner skulle "fungera bättre" som det hette. Jag skall updatera er om hurvida pipet försvann!

  • Oregistrerad
  • 2006-10-09 18:51
Ursprungligen av desh:

Det som sitter i vänstra hörnet är moderkortet (det är jättelitet!) med processor. Den __skall__ inte behöva pipa, såvitt jag vet. Dock kan nätdelen låta lite, det är ett bekräftat problem. Min MacBook, som köptes 1 vecka efter att den släptes, pep, men är inne på lagning. Jag bad dom inte om det, men dom kommer ändå byta moderkortet (med processor) eftersom nya revisioner skulle "fungera bättre" som det hette. Jag skall updatera er om hurvida pipet försvann!

Min är gjord V37 och tjejens V38 så det bör nog inte existera på våra om det ordnas vid service
Men kan ju vara nätdelen med eftersom det sitter i samma hörn. Tror den låter mindre när den blivit lite varmare med. På Macbook pro ska det vara CPUn och enligt folk på forum är detta pip behäftat med INTEL Core duo och finns i alla som har denna CPU.
Det är ju inte högt men det finns där och hörs om man är i ett tyyyst rum. Men går ju få bort det med mirror widgeten tex.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-09 19:33
Ursprungligen av Pantern:

Min är gjord V37 och tjejens V38 så det bör nog inte existera på våra om det ordnas vid service
Men kan ju vara nätdelen med eftersom det sitter i samma hörn. Tror den låter mindre när den blivit lite varmare med. På Macbook pro ska det vara CPUn och enligt folk på forum är detta pip behäftat med INTEL Core duo och finns i alla som har denna CPU.
Det är ju inte högt men det finns där och hörs om man är i ett tyyyst rum. Men går ju få bort det med mirror widgeten tex.

Nätdelen är den stora klumpen på glovet, och den viner lite vill jag minnas. Jag är inte säker på att CPU:n skall behöva vina, även om alla dom första exemplaren gjorde det. Borde ju kunna fixas hos intel kan man tycka.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-09 19:39
Ursprungligen av desh:

Nätdelen är den stora klumpen på glovet, och den viner lite vill jag minnas. Jag är inte säker på att CPU:n skall behöva vina, även om alla dom första exemplaren gjorde det. Borde ju kunna fixas hos intel kan man tycka.

Jo det vet jag hehe. Jag menar där den ansluter i datorn..
Nu är den dödstyst när den varit igång ett tag. hade haft den avstängd över natten så den var iskall.. Den behöver värme och omtanke

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-09 19:47
Ursprungligen av Pantern:

Jo det vet jag hehe. Jag menar där den ansluter i datorn..
Nu är den dödstyst när den varit igång ett tag. hade haft den avstängd över natten så den var iskall.. Den behöver värme och omtanke

Vem gör inte det

edit; smiley

  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-10-09 20:55

Det finns ett program som heter QuietMBP som kan vara till hjälp för att få död på pipet. Jag har en MBP som piper när strömsladden sitter i, men är knäpptyst när den körs på batteri.

För att få ut maximal batteritid kör jag bara QuietMBP när strömsladden sitter i och jag har ett program från Griffin Technologies som heter Proxi som automatiskt startar QuietMBP när jag sätter i strömsladden och avslutar det när jag rycker strömmen.

Detta är min andra MBP, Apple skickade en ersättningsmaskin då min förra hade både problem med pip och trasiga fläktar och denna är mycket tystare än den förra, men inte tillräckligt tyst tyvärr

1
Bevaka tråden