Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirPort WDS - Suspekt fel, någon som har fått det att fungera?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej 99mac:are.

Jag har tre stycken AirPort Express (Döpta till APE1, APE2 och APE3) med senaste mjukvaran (v6.3) som jag tänkte konfigurera så här;

Samtliga APE är kopplade till ett trådbundet nätverk med dhcp-utdelning. Jag tänkte att jag sätter APE1 som WDS-root och de övriga som WDS-slavar via trådbundet (inte trådlöst). Allt går bra tills att jag sätter på WDS-en. Då där allt, nätverket blir helsegt (pingar cirkus 1000ms intern(!)) och det är svårt att komma åt någon av APE. Blir att nollställa dem - men samma sak händer om och om igen. Jag har även testat liknande setup med åtta stycken Airport Extreme BaseStation - men precis samma sak händer där.

Någon som har upplevt liknande saker eller någon som har fått en liknande setup att fungera?

Tack på förhand!

/Benjamin Hasselgren

  • Medlem
  • 2006-10-09 18:47
Ursprungligen av Hasselgren:

Samtliga APE är kopplade till ett trådbundet nätverk med dhcp-utdelning. Jag tänkte att jag sätter APE1 som WDS-root och de övriga som WDS-slavar via trådbundet (inte trådlöst).

Hmm, jag tror att WDS är tänkt att användas "åt andra hållet", dvs. att en WDS-slav ska koppla upp sig trådlöst mot en WDS-master och sedan förmedla det nätverket - t.ex. via ett separat trådnätverk till andra datorer. Med din uppkoppling borde det bli någonslags rundgång i nätet.

Jag har en inte helt olik koppling - en Airport Extrem och två APE:ar. Den ena APEn är konfigurerad som en WDS-slav (och Extremen som WDS-master), och i den är en gammal G4 inkopplad med tråd. På så sätt kommer G4:n åt Internet, dvs genom APE:n.

Den andra APE:n är inkopplad med tråd på samma tråd-nätverk som Extremen. Jag hittade i någon av Apples manualer hur man skulle bära sig åt för att ställa in Airportarna så att det går att koppla upp en dator trådlöst mot vilken som helst av stationerna. Om jag minns rätt så räckte det med att angav samma namn på det trådlösa nätverket på alla stationer man vill kunna koppla upp sig med.

Så här ser in inställningarna ut för Extremen och den APE som inte är WDS-slav, i Airport Administratörsverktyg:
På Airport-fliken: Airport-nätverk, Trådlöst läge: Skapa ett trådlöst nätverk (hemmarouter), Namn: <ditt nätverksnamn>, Kanal: automatiskt
Internet-fliken: Anslut via: Ethernet.
Nätverk-fliken: Distribuera IP-adresser avmarkerad (har en annan router som sköter det, och man ska inte ha flera DHCP-servrar igång samtidigt på ett nät...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-10 11:24
Ursprungligen av wlao:

Jag har en inte helt olik koppling - en Airport Extrem och två APE:ar. Den ena APEn är konfigurerad som en WDS-slav (och Extremen som WDS-master), och i den är en gammal G4 inkopplad med tråd. På så sätt kommer G4:n åt Internet, dvs genom APE:n.

Är inte WDS till för att förlänga ett trådlöst nät (dvs vidareutsända alla paket på WLANet)? Om du bara ska koppla in G4:an med tråd så är det nog slöseri att ha WDS igång, det stjäl ju ca 50% av bandbredden på WLANet. Använd i stället APEn som trådlös klient.

  • Medlem
  • 2006-10-10 15:46
Ursprungligen av steli:

Är inte WDS till för att förlänga ett trådlöst nät (dvs vidareutsända alla paket på WLANet)? Om du bara ska koppla in G4:an med tråd så är det nog slöseri att ha WDS igång, det stjäl ju ca 50% av bandbredden på WLANet. Använd i stället APEn som trådlös klient.

Jovisst, men om det sen sitter ett trådat nätverk på "andra sidan" WDSen fungerar det ju som en trådlös brygga, och det är det som jag ville ha.
Och slöseri och slöseri... det funkar bra, G4:an används inte så mycket. Alternativet hade varit att dra en tråd tvärs genom hela huset och genom ett par våningar, och det hade inte blivit så snyggt/blivit rätt jobbigt att göra snyggt...
Eller att försöka få tag på ett Airport-kort till G4:an, som kör OS9, vilket hade blivit både dyrare och sämre (bara 11 Mbit i.st.f 54).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-11 09:21
Ursprungligen av wlao:

Jovisst, men om det sen sitter ett trådat nätverk på "andra sidan" WDSen fungerar det ju som en trådlös brygga, och det är det som jag ville ha.
Och slöseri och slöseri... det funkar bra, G4:an används inte så mycket. Alternativet hade varit att dra en tråd tvärs genom hela huset och genom ett par våningar, och det hade inte blivit så snyggt/blivit rätt jobbigt att göra snyggt...
Eller att försöka få tag på ett Airport-kort till G4:an, som kör OS9, vilket hade blivit både dyrare och sämre (bara 11 Mbit i.st.f 54).

Jag trodde bara att du kunde använda din APE i klientmod (som en dator vilken som helst) och sedan koppla in vad du vill på nätverksporten. På så sätt skulle du slippa prestandaförlusten i luften som kommer av att köra WDS (för du behöver väl inte APEn till att förlänga räckvidden på ditt trådlösa nät?).

Menar du att det trådade nätverket inte skulle fungera med APEn i klientmod?

Ursprungligen av Hasselgren:

Hej 99mac:are.

Samtliga APE är kopplade till ett trådbundet nätverk med dhcp-utdelning. Jag tänkte att jag sätter APE1 som WDS-root och de övriga som WDS-slavar via trådbundet (inte trådlöst).
Tack på förhand!
/Benjamin Hasselgren

Du har tänkt rätt men gjort fel. Om samtliga är anslutna med tråd till befintligt nätverk så ska du inte använda WDS. Ge samtliga samma "nätverksnamn" med olika IP adresser och kanaler. Använd gärna WPA2 som kryptering med ett bra lösenord.Så kommer dina klienter automatiskt byta accespunkt till den som ger starkast signal om de rör sig i lokalen.

Oh, I suck!

Ska testa detta om en liten stund. Tack på förhand!

Ni har helt rätt. Jag löste det hos en kund i dag

1
Bevaka tråden