Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cigarettuttag till USB

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-10-08 23:56

Jag är så trött på att behöva köpa billaddare så fort man köper en ny pryl. När jag åker på långresor behöver jag en ciggladdare för mobilen, en för palmen och en för iPoden.

För att råda bot på dessa sladdinköp hade jag tänkt mig att köpa en cigguttag till USB omvandlare. Men jag hittar ingen i någon nätbutik. Någon som letar bättre än jag?

Min andra idé vore att helt enkelt installera ett USB-uttag i bilen. Är det möjligt? Hur omvandlar man bilens 12V till USB:s 5V? Jag har inte hittat några bra guider på nätet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-09 01:24

Kan man ladda Palmen och mobilen via USB?

Det finns hursomhelst en produkt som heter AC anywhere, som ger dig ett vanligt el-uttag att sätta i cigarettuttaget. Där kan du alltså koppla in vad som helst som har en vanlig elkontakt.
AC anywhere finns på Macoteket bl.a. tror jag, men det lär väl gå att hitta billigare liknande produkter på Clas Ohlson eller Biltema.

vet inte om det funkar, men jag har en bilstereo (Kenwood, minns inte märket) som har USB-port som man kan koppla externa hårddiskar eller usb-spelare till och som försörjer med ström/laddar usb-spelare. Det kanske kunde funkar för att ladda även andra prylar, har inte testat..

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-10-09 13:58

Kjell & co har en 12 V cigg-plugg med USB-utgång.

Hur bra den är vet jag inte, men jag råkade se den förra veckan då jag var i butiken. En kabel pluss några adaptrar till mobiltelefoner följde visst med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-09 14:49

Som nämnts ovan +tillägg, så finns den USB-laddare du söker på:

Clas Ohlson
Kjell & Co
Teknikmagasinet
Biltema

Lycka till,

- Torkel

  • Oregistrerad
  • 2006-10-09 18:05

Men det vore snyggare att knycka ström från cigguttaget och koppla en grunka mellan cigarettuttaget och usb-porten för att få ner spänningen till 5V och sedan göra ett litet hål i panelen för att sedan limma fast usb-porten och kanske måla så att det blir snyggt. Ett annat alternativ skulle vara att köpa en usb-hubb och klippa av adaptersladden och koppla den till en grunka in till cigarettuttaget. Hubben skulle man kunna placera diskret exempelvis i handskfacket.

bewing77: Bra idé men jag är inte sugen på att byta stereo.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-09 18:07

Jag spånar vidare: Om man tar en 12 V cigg-plugg med USB-utgång och monterar den i panelen så att bara usb-kontakten syns så borde man kunna dra kablar bakom panelen fram till cigarettuttaget. Det är förmodligen den smidigaste lösningen. Det kan nog bli ganska snyggt också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-09 23:51
Ursprungligen av boma:

Jag spånar vidare: Om man tar en 12 V cigg-plugg med USB-utgång och monterar den i panelen så att bara usb-kontakten syns så borde man kunna dra kablar bakom panelen fram till cigarettuttaget. Det är förmodligen den smidigaste lösningen. Det kan nog bli ganska snyggt också.

Boma,

...eller så köper du en sån här:

...på Elfa, monterar den i panelen på lämpligt ställe, samt ansluter den via USB-kabel till till din gömda laddare!!

Lycka till,

- Torkel

  • Oregistrerad
  • 2006-10-09 22:29

Nu vet jag vad jag ska göra i helgen.

1
Bevaka tråden