Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläkt på högt varv i min Macbook.

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lidingö
  • 2006-10-09 13:15

Hej, jag har en månad gammal Macbook.
Min fråga är: ska fläktarna gå på högt varv trots att jag bara sitter och surfar och har msn igång?

Har för mig att datorn va tystare i början när jag köpte den, gjorde inte ett ljud alls snarare förutom när man satt i photoshop och jag hade flera stora program igång samtidigt.

Nån som vet något om detta? Hjälp! Svara gärna!

Mvh / broel

  • Medlem
  • Thailand
  • 2006-10-09 16:12

Jag har också en MB som är ett par månader nu. Jag brukar ha igång fönstret aktivitetskontroll (lilla fönstret). Där kan man se hur processorerna jobbar.

Det har hänt några gånger att processorerna börjar jobba allt intensivare utan att jag gör någonting. Senast stängde jag av alla program men ena processorn gick ändå på högvarv, vilket då också fläkten gjorde.

Efter en omstart var det tyst igen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-09 18:48

Yepp, som sagt, om man har gjort firmware uppgraderingen så går fläktarna oftare. Det kan också vara så att det finns buggar i MacOS som gör att processorn börjar jobba för fullt, och då går också fläktarna på. Har haft detta problemet i 10.4.5 och tidigare med MacBooken.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-09 19:18
Ursprungligen av desh:

Yepp, som sagt, om man har gjort firmware uppgraderingen så går fläktarna oftare. Det kan också vara så att det finns buggar i MacOS som gör att processorn börjar jobba för fullt, och då går också fläktarna på. Har haft detta problemet i 10.4.5 och tidigare med MacBooken.

Sker inte uppdatering av denna FW med produktuppdateringen?

Min går ocksp igång men bara om jag kör film och sånt som kräver CPU eller om man kanske ligger i sängen och råkar ha täcket för ventilationsställena.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-09 19:27

Nej, du måste uppdatera FW manuellt. Dock följer uppdateringsfilen med programvaruuppdateringen.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-09 19:30
Ursprungligen av desh:

Nej, du måste uppdatera FW manuellt. Dock följer uppdateringsfilen med programvaruuppdateringen.

Aha ok. jag har tjoffat in allt som finns att tillgå så då har jag den
Kan man kolla vilken FW man har på logikkortet?
Antar att det är detta? SMC-version: 1.4f10

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-09 19:51
Ursprungligen av Pantern:

Aha ok. jag har tjoffat in allt som finns att tillgå så då har jag den
Kan man kolla vilken FW man har på logikkortet?
Antar att det är detta? SMC-version: 1.4f10

Yep, du har senaste (den "fläktiga") versionen.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-09 19:53
Ursprungligen av desh:

Yep, du har senaste (den "fläktiga") versionen.

Då måste jag säga att det inte är några problem för min fläkt går igång väldigt sällan på högvarv Otroligt tyst dator!

om man vill att datorns fläkt ska varva upp mindre kan man ju skaffa sig en laptopkylare och på så sätt även bespara datorn lite, jag köpte lian-li nc-01b och den är väldigt bekväm samt att den passar perfekt till min mac

www.perbjuhr.se/mac/1.jpg
www.perbjuhr.se/mac/2.jpg
www.perbjuhr.se/mac/3.jpg
www.perbjuhr.se/mac/4.jpg

  • Oregistrerad
  • 2006-10-14 14:44

Har kommit ett nytt program där man själv kan ställa in hur mycket fläktarna ska köra för att få en svalare dator.

Kan laddas ner här.
http://homepage.mac.com/holtmann/eidac/software/page5/page5.html

1
Bevaka tråden