Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini och 1080p

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Var på macoteket här i stan och provade en trailer med 1080p.
Den lagga ju för f*n! Många säger att den klarar de fint.

Mac Mini specen var en 1,66Mhz med 512MB i RAM.

Vi drog ner en trailer från apple.se och provade.
Filmen var inte helt nedladdad o klar men den hade bra med buffer ändå så lagga den.

720p klara den fint.

Vi spelade upp filmen med Quicktime om de nu spelar någon roll.

Ni som får 1080p o rulla fint. Vad har ni haft för spec på era minin och vilken mjukvara har ni använt?

/manne

1gb ram är nog ett måste.

jag funderade på det oxå! men tror du det hjälper egentligen?
Annars så skulle den ju använt hårddisken, o andra sidan så är det bättre om den läser ifrån RAM-minnet.

Är rätt säker på att det är ram-minet, kanske processorn (men så vitt jag vet så borde det fungera) Men jag är inte så duktig på mac

nej. Apple anger ju själva som krav en 2ghzCD som processor... MEN HAR INTE gma950 inbyggd HDaccelerering? för mig jag lst det...

  • Medlem
  • Motala
  • 2006-11-18 19:08

Enligt den där sidan hos Apple så klarar inte en vanlig Macbook att visa 1080p, då det står på sidan att det krävs minst 128MB minne på grafikkortet och Macbook endast har 64..?

Jag sitter just nu på en dator som har en fruktansvärt dålig balans mellan processor och grafikkort, då jag sålt mitt ordinarie grafikkort och väntar på ett nytt..

Så mitt system består just nu i följande;
* AMD Athlon64 4000+ (Socket 939)
* 1 GB RAM
* ATI Radeon 7000 PCI (vanlig PCI, EJ PCI Express..) 32 MB (!!)

Och den spelar upp 1080p utan större problem. Har tankat flera HD-filmer från diverse sidor på Internet och en från Microsofts hemsida. Den från Microsofts hemsida är gränsfall till att flyta, men den gör det iallafall.. (Obs. PC-system med Windows XP)

har sett den. men jag tror inte de stämmer riktigt.. de är väl mest för apples quicktime eller?

jag tror mac mini klarar HD med lite mer RAM än det jag provade med 512MB, 720p rulla på.. 1080p lagga lite

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-05 22:06

Har testat 1080p på 1.66 minin med 1gb ram. Flyter på hur bra som helst

skönt...
då kan man ju om man vill köpa en 1.66a och klara sig för framtiden.

Härligt hugg,

Jag tänkte löpa en, fast med 2GB RAM.
Bra att vi redde ut det. *Om nu inte du är ett mother fu**er som vill lura oss*

Jag har märkt på min gamla G4, som knappt orkar med 480p, att filmerna på Apples QuickTime-sida flyter bättre när hela filmen har lästs in. Att den har buffer verkar inte räcka. Varför det är så vet jag inte.

Apples 1080p-trailers h.264 funkar fint så länge de är i quicktime-filer.

Stämmer det att h.264 i .mkv hackar i vlc och quicktime fattar inte .mkv så diverse filmer man kan tänkas "hitta" på nätet i matroska-filer är värdelösa?

  • Medlem
  • Lerum
  • 2006-10-08 23:01
Ursprungligen av Emanuel L:

Apples 1080p-trailers h.264 funkar fint så länge de är i quicktime-filer.

Stämmer det att h.264 i .mkv hackar i vlc och quicktime fattar inte .mkv så diverse filmer man kan tänkas "hitta" på nätet i matroska-filer är värdelösa?

Typ.

Ifall jag vill köra 720p rullar som kodats i X264 är jag tvungen att boota upp till Windows och därigenom spela upp filmen med hjälp utav coreAVC codecen, annars pallar datorn inte av det. Sitter förövrigt på en 1,83 ghz Macbook, men datorn är ju stort sett samma som en Mac Mini.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-09 08:37
Ursprungligen av Bi99uy:

Typ.

Ifall jag vill köra 720p rullar som kodats i X264 är jag tvungen att boota upp till Windows och därigenom spela upp filmen med hjälp utav coreAVC codecen, annars pallar datorn inte av det. Sitter förövrigt på en 1,83 ghz Macbook, men datorn är ju stort sett samma som en Mac Mini.

Hmm, det låter ju lite skumt. Jag kör utan problem x264-filer i mkv-format (720p) på min Mac Mini Core Duo 1.66. 1080p har jag aldrig testat eftersom Minin är kopplad till en plasma som maxar 720p.

/Gustav

Jag sitter på en MBP 2,0 Ghz med 2 GB RAM och jag anser att H.264 i 1080p hackar när jag skalar bilden så den ska rymmas på skärmen. Detta ska bero på att Apple ännu inte implementerat stöd för X1600ats funktioner vad gäller H.264. Jag ställer mig däför tveksam till att det bör fungera speciellt bra på en Mac Mini.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Jag sitter på en MBP 2,0 Ghz med 2 GB RAM och jag anser att H.264 i 1080p hackar när jag skalar bilden så den ska rymmas på skärmen. Detta ska bero på att Apple ännu inte implementerat stöd för X1600ats funktioner vad gäller H.264. Jag ställer mig däför tveksam till att det bör fungera speciellt bra på en Mac Mini.

Så du menar att det sitter X1600-kort i Mac Mini? Din logik i detta hänseende missar mig.

Du säger att X1600:ans brist på stöd skulle innebära att Mac Minin heller inte kan driva H.264 i 1080P... ?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-10-09 16:48

Jag testade på min mac mini och det fungerade.. men jag har en Core 2 Duo 1.83Ghz och 1Gb RAM

Jag testade 1080p igår på min nya mac mini 1,66 512mb(!) och det fungerade perfekt. Iofs använde jag XP med boot camp. Kan tänka mig att os x drar mer resurser från datorn.

Ursprungligen av Code Red:

Jag testade 1080p igår på min nya mac mini 1,66 512mb(!) och det fungerade perfekt. Iofs använde jag XP med boot camp. Kan tänka mig att os x drar mer resurser från datorn.

Låt mig gissa, då var det inte en Quicktime-rulle du körde. Eller?
I OSX ska man köra Quicktime-rullar om man ska köra 1080P på en mindre kraftfull dator. I Windows bör man köra något annat, förslagsvis inlindat i AVI-hållaren. Det är mina erfarenheter i alla fall.
1080P går väldigt bra i OSX så länge man kör Quicktime (Apples implementation av h.264 ska vara i mov-hållaren förstås).

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Låt mig gissa, då var det inte en Quicktime-rulle du körde. Eller?
I OSX ska man köra Quicktime-rullar om man ska köra 1080P på en mindre kraftfull dator. I Windows bör man köra något annat, förslagsvis inlindat i AVI-hållaren. Det är mina erfarenheter i alla fall.
1080P går väldigt bra i OSX så länge man kör Quicktime (Apples implementation av h.264 ska vara i mov-hållaren förstås).

Trailer från Apples hemsida så det var quicktime. Körde Media player classic (som är klart bäst) och senaste versionen av Quick time alternative. Gratisprogrammen är helt enkelt bäst.

För att fullscreen över huvud taget skall fungera för mig (Mac MIni 1.42/512) i VLC med mpg/avi etc så måste jag ändra videoutmatningsmodul till Quartz video. Då fungerar det klockrent. Nu pratar jag inte om 1080p som jag inte ens har testat men det borde nog gå åt skogen.

Inställningar > Video > Output modules (klicka i Avancerad i nedre vänstra hörnet för att se valet) > Videoutmatningsmodul = Quartz video

Apples 1080p-trailers fungerar inte till 100% med min Mac mini 1.66 GHz CD, 2 GB RAM. Hackar bitvis. 720p är inga problem.

Imorgon får vi se hur detta funkar på en MacBook Pro 2.33 GHz C2D, 3 GB RAM.

Ursprungligen av Anamorphic:

Apples 1080p-trailers fungerar inte till 100% med min Mac mini 1.66 GHz CD, 2 GB RAM. Hackar bitvis. 720p är inga problem.

Imorgon får vi se hur detta funkar på en MacBook Pro 2.33 GHz C2D, 3 GB RAM.

f**er

Förhoppningsvis bättre. Men vad ska du med 3GB RAM till
Vad jobbar du med? Eller är du som jag, ska bara ha o ha

Ursprungligen av Anamorphic:

Apples 1080p-trailers fungerar inte till 100% med min Mac mini 1.66 GHz CD, 2 GB RAM. Hackar bitvis. 720p är inga problem.

Imorgon får vi se hur detta funkar på en MacBook Pro 2.33 GHz C2D, 3 GB RAM.

Fungerade bra för mig. Laddade ner hela filen först så jag körde inte streamat. med 512 mb ram under os x.

Ursprungligen av Emanuel L:

Men vad ska du med 3GB RAM till Vad jobbar du med?

Det är tungt att jobba med RAW-bilder.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-09 16:02

Får nu se om jag har förstått allting rätt ? Om jag skulle skaffa mig en Mac Mini för att använda som mediacenter och vill kunna spela upp 1080P till en framtida HDTV så behöver jag en :

1,66 GHz Intel Core Duo
1024 MB minne eller 2 GB minne.
60 GB hårddisk1

eller ska man satsa på en superdrive direkt med 2 GB minne?

Har aldrig ägt en Mac men tycker den verkar så förträffligt trevlig och frugan ska snart börja studera

MVH Kribban

Ursprungligen av Kribban:

Får nu se om jag har förstått allting rätt ? Om jag skulle skaffa mig en Mac Mini för att använda som mediacenter och vill kunna spela upp 1080P till en framtida HDTV så behöver jag en :

1,66 GHz Intel Core Duo
1024 MB minne eller 2 GB minne.
60 GB hårddisk1

eller ska man satsa på en superdrive direkt med 2 GB minne?

Har aldrig ägt en Mac men tycker den verkar så förträffligt trevlig och frugan ska snart börja studera

MVH Kribban

Jag har precis fått min 1.66GHz, med 60GB HDD, 2GB RAM och wireless keyb. o mouse.
Såg ingen anledning till at ha 1,83 med dvd-brännare då jag redan har en dvd-brännae på min stationära. ska senare köpa en MBP som har allt man behöver. 1.83GHz ger bara en 10% prestadahöjning. Skillnaden i pric är ju 2000kr. Dom pengarna lägger jag på en extern disk som jag kan lägga under minin istället.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-09 16:36

Får hoppas att frugan börjar skolan snart då så man kan utnyttja rabatten. Det lutar helt klart åt 1.66 GHz med 2GB i minne.

MVH Kribban

Jag hade nog väntat på Core 2 och 2Ghz...

Bevaka tråden