Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa lösning för lagring via WLAN?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vill ha en disk som jag kan nå från bärbara macar via wlan. Har hittat följande lösningar:

1. Netgear sc101 - Hårddiskkabinett med ethernet-anslutning

2. LaCie d2 Ethernet disk - Extern hårddisk med ethernet-anslutning

3. Siemens Gigaset SE551 - Wlan-router med USB2-port för extern hdd

Vilken lösning bör jag välja?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-01 22:17

Netgear apparaten fungerar inte med Mac. Och med Windows är den bara riktigt stökig och kräver speciella drivrutiner för att mappas in som en lokal disk på maskinen. Undvik.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-01 22:50

Lacie funkar fint. Varför inte en egen server??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-02 09:59

Någon har använt Western Digital NetCenter? Verkar riktigt vettig faktiskt och enligt WD support ska mjukvaran med synkning få stöd för Mac OS X snart. De kunde dock inte säga när. Vore snyggt om man kunde köra autosyncning både mot PC och Mac...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-02 13:33

Jag funderar på att köpa en Maxtor Shared Storage II eftersom den har USB-portar där man efter hand kan ansluta fler diskar. Dessutom verkar deras programvara (för setup, backup etc) vara Mac-kompatibel, i alla fall enligt manualen.

Någon som provat Maxtor?

Kan rekommedera Freecoms prylar... egen linuxserver med massa portar t om extern sata. Fungerar med Mac oxo...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-03 14:20

Jo, men Freecoms nätverksdisk var så oherrans dyr jämfört med Maxtor. I alla fall på Dustin (det skiljde ca 2000:- mellan Freecoms billigaste 500G och Maxtors).

Det gör det säkert.. Men o andra sidan har du fler funktioner, du har bl a inbygg mejl server. Freecoms kör en embedded linux variant.. Iaf har jag satt upp en sån åt en kompis som är supernöjd han har 4 datorer anslutna via trådlöst nätverk. Datorerna kör XP och OSX. Maxtor vet jag inget om. Tyvärr

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-10-03 16:08

Undvik maxtor, bara budget grejer. Dåliga diskar.
lacie ethernet mini är så jäkla långsam.

Nu blev jag också sugen på en extern hårddisk som man kan ansluta trådlöst. Visst borde denna gå att koppla in i min trådlösa router med en RJ45 kabel? Och då lagra lite musik och annat på den?

Amitech Netshare Den var riktigt billig, har ingen aning om det år något att ha dock.

Ursäkta att jag kapade tråden lite.. :rolleyes:

//Stefan

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-04 17:02

Den här verkar ju väldigt sweet om man är ute efter RAID 5:
http://www.iomega-europe.com/item?SID=429d3115ec9c04c299e61c62baa2b4712ab:4740&sku=134133351&tab=overview#learnmore
kostar lika mycket som andra lösningar jag sett fast här får man hårddiskarna med på köpet.
Kan instämma i att man bör undvika Maxtor. Vet inte hur många jag varit i kontakt med som har havererat.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2006-10-07 09:15

annars kan du titta på Iomega StorCenter 500, har även en Netgear sc101 som jag använde till min PC.
Det är stor prestandaskillnad mellan enheterna, till Iomegas fördel.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-10-08 07:47

Jag använder en freecom classic
http:// www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010078186 som jag tycker är stabil,

  • Oregistrerad
  • 2006-10-08 16:58

Jag undrar nåt liknande. Jag hade tänkt mig så här:

PM G4 Sawtooth, ska stå under skrivbordet, kopplad mot nätet via airport, men ej ha skärm, t-bord eller mus. Den ska vara på 24/7 eller starta och stängas av efter schema helt på automatik. Den ska kunna gå ner i vila när den inte används och kunna väckas från wlanet antingen lokalt eller via internet.

Datorn ska vara styrbar med VNC eller vad det heter och den ska agera filserver och ftp.

Hur ska jag koppla allt detta och hur ska jag ställa in allting så att det fungerar som jag tänkt mig?

Jag har en likanande lösning med en G4 sawtooth som du tänker köra med. Dock är Wlan alldeles för segt tycker jag för stora filer. Passar dock utmärkt att dela iTunes och filmer (DVD t om) Om man annvänder Mplayer på den andra datorn (Den man strömmar till) då Mplayer stödjer buffring upp till 16MB.

Min G4 Sawtooth kör just nu en G4 900 Mhz powerlogix processorkort, intern 4 portar SIIG 2 sata kontroller och en Dlink gigabit ethernetkort. I den sitter 2 st samsung 250GB diskar plus en 80GB Segate IDE som boot disk. Dock endast 512MB ram vilket är lite för lite. Maskinen kör vanlig OS X 10.4.8.

Följande program är igång.

PureFTPd (FTP server mjukvara, gratis)
MyTunesRSS (program som gör att du dels kan dela ut din musik till andra men även komma åt din musiksamling från en vanlig webbläsare externt).
ARP Apple remote desktop så du ka komma åt via en VNC klient

Jag är ingen expert alls på detta dock har jag fått detta att fungera utan så mycket problem. Ställt inte min router så att jag alltid kommer till rätt maskin såklart

Tanken är sedan att maskinen ska strömma allt till mina maskiner hemma...

  • Oregistrerad
  • 2006-10-09 11:58
Ursprungligen av screwpull:

Jag har en likanande lösning med en G4 sawtooth som du tänker köra med. Dock är Wlan alldeles för segt tycker jag för stora filer. Passar dock utmärkt att dela iTunes och filmer (DVD t om) Om man annvänder Mplayer på den andra datorn (Den man strömmar till) då Mplayer stödjer buffring upp till 16MB.

Min G4 Sawtooth kör just nu en G4 900 Mhz powerlogix processorkort, intern 4 portar SIIG 2 sata kontroller och en Dlink gigabit ethernetkort. I den sitter 2 st samsung 250GB diskar plus en 80GB Segate IDE som boot disk. Dock endast 512MB ram vilket är lite för lite. Maskinen kör vanlig OS X 10.4.8.

Följande program är igång.

PureFTPd (FTP server mjukvara, gratis)
MyTunesRSS (program som gör att du dels kan dela ut din musik till andra men även komma åt din musiksamling från en vanlig webbläsare externt).
ARP Apple remote desktop så du ka komma åt via en VNC klient

Jag är ingen expert alls på detta dock har jag fått detta att fungera utan så mycket problem. Ställt inte min router så att jag alltid kommer till rätt maskin såklart

Tanken är sedan att maskinen ska strömma allt till mina maskiner hemma...

Min ska inte strömma något. Den ska bara vara lagrings server och jag giter inte dra kablar så det får bli via wlan. 54mbit räcker nog.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-22 10:59

detta är en fråga av stor vikt. TÄNK om airport expressen gick att fulhacka i firmwaren så att USB-porten gick att använda till en kedja av USB-diskar... det hade varit så optimalt.

Ursprungligen av eleven:

detta är en fråga av stor vikt. TÄNK om airport expressen gick att fulhacka i firmwaren så att USB-porten gick att använda till en kedja av USB-diskar... det hade varit så optimalt.

Det hade varit klockrent

  • Oregistrerad
  • 2006-10-22 11:15
Ursprungligen av Andreas Th:

Det hade varit klockrent

ja! tänk!

  • Oregistrerad
  • 2006-10-22 11:33

men låt oss lämna drömmandet bakom oss.

vilka alternativ har vi egentligen? finns det en lösning som innebär en investering eller måste man ha en brygga mellan disk och wlan som det ser ut nu?

1
Bevaka tråden