Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kvalitet på Svart Macbook senaste modellen som finns ute nu.

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-10-08 12:59

Hej!

Bara att gå in i denna forumsdel "iBook & MacBook", får en att bli mörkrädd. Jag har aldrig sett så många trådar i ett och samma forum angående problem med en så pass ny dator som MacBook.

Så hur ligger det till? Är MacBook skit? Är det Apples sämsta produkt när det gäller kvalitet? För när man kollar i denna forumsdel så tvekar man starkt till att vilja köpa en MacBook. Jag har alltid tyckt att Apple haft bra kvalitet på sina saker och min iBook G4 1.2ghz är den bästa bärbara jag nånsin haft. Inga problem whatsoever. (Bortsett från ett visst mjukvarurelaterat problem.)

Vågar man köpa en svart MacBook: Ja/Nej?

Ja

Ja!
Eftersom jag är med min vita Macbook nöjd förutom vissa mjukvaruproblem. Sedan det senaste firmwareupdate. försvann tom. det muande som inte ens störde mig även att datorn verkar vara varm stör mig inte heller sen det senaste firmwareupdate.
Viktig tycker jag är minst 1gb ram med det är det samma med iBooken så. Varför inte.
Kankse jag ha mycket överseende men för mig är en dator en arbetsmasikn och inte en grej som man ställer i hörnet för att betrakta den. Visst ha jag gula fleckar på min Macbook men risken för sådant finns inte på den svarta modellen.
/D

  • Oregistrerad
  • 2006-10-08 13:33
Ursprungligen av David Giese:

Ja!
Eftersom jag är med min vita Macbook nöjd förutom vissa mjukvaruproblem. Sedan det senaste firmwareupdate. försvann tom. det muande som inte ens störde mig även att datorn verkar vara varm stör mig inte heller sen det senaste firmwareupdate.
Viktig tycker jag är minst 1gb ram med det är det samma med iBooken så. Varför inte.
Kankse jag ha mycket överseende men för mig är en dator en arbetsmasikn och inte en grej som man ställer i hörnet för att betrakta den. Visst ha jag gula fleckar på min Macbook men risken för sådant finns inte på den svarta modellen.
/D

Ok, det låter ju bra. Btw, jag fick igång Sawtoothen nu. Problemet var att back-up batteriet var dött och att vår internetanslutning har blivit knäpp.

Köp inte Macbook , köp Macbook Pro!

Om det är skit?
Ja åtminstone dom första produktionerna.
Eller som min apple-återförsäljare sa ,Apple , dom är så sugna på att tjäna pengar
att dom skickar ut nya modeller innan dom är färdigtestade!

  • Oregistrerad
  • 2006-10-08 16:37
Ursprungligen av sventa46:

Köp inte Macbook , köp Macbook Pro!

Om det är skit?
Ja åtminstone dom första produktionerna.
Eller som min apple-återförsäljare sa ,Apple , dom är så sugna på att tjäna pengar
att dom skickar ut nya modeller innan dom är färdigtestade!

varför skulle man då riskera att betala mer för en Pro?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-08 14:20

I vissa fall, och då pratar vi om MacBook/MBP, så hade Apple kvalitetsproblem i början. Detta har dock inte vart nått problem med Mac Pro eller iMac såvitt jag kan erfara. Men det är smart att kolla lite i forum så man får en känsla för det; men en produkt som vart ute så länge som MacBooken skall man inte behöva vara rädd för. Den fungerar vid detta laget.

Hur vet du att det inte finns modeller från förstaproduktionerna kvar i handeln?

Den har inte haft tillstymmelsen till samma problem som den vanliga Macbooken!

  • Oregistrerad
  • 2006-10-08 22:13
Ursprungligen av sventa46:

Den har inte haft tillstymmelsen till samma problem som den vanliga Macbooken!

Kan ju bero på att macbook sålt äckligt mycket mer än 10 000kr dyrare PRO med. Det är volymen som skapar rubrikerna..

Min MacBook har fungerat helt perfekt, inte ens en antydan till problem.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2006-10-09 02:48

min har funkat klockrent.. Det är en svart som jag köpte bara nån vecka efter den släppts.

Ursprungligen av kesperse:

min har funkat klockrent.. Det är en svart som jag köpte bara nån vecka efter den släppts.

Var glad för det men du har en troligtvis en felaktig heatsink som behöver bytas.
Använder du datorn ofta så lär den paja!
Och då är det bara att hoppas att garantin finns kvar.

Jag fick min Macbook i mitten av maj. Under den tiden fram till förra
veckan har den legat på en verkstad ca 3 månader.
Gissa om det gett mig problem i jobbet!

Och när jag fick tillbaka den från Lanmaster förra veckan så var batterisymbolen
ett X.
Nu laddar den överhuvud taget inte.
Dags för nytt besök!

Som ni förstår är jag inte nån älskare av Macbook längre.
Min kollega köpte dock en Macbook Pro och då såg jag hur pass
mycket mer dator man fick för relativt sett inte alltför mycket tillägg i pengar.
Så därför tycker jag Pro är ett bättre köp.

  • Medlem
  • Enköping
  • 2006-10-11 04:53
Ursprungligen av sventa46:

Jag fick min Macbook i mitten av maj. Under den tiden fram till förra
veckan har den legat på en verkstad ca 3 månader.
Gissa om det gett mig problem i jobbet!

Och när jag fick tillbaka den från Lanmaster förra veckan så var batterisymbolen
ett X.
Nu laddar den överhuvud taget inte.
Dags för nytt besök!

Min Macbook (som var ett av de första exemplaren i Sverige) har också varit inne några gånger, med trasig hårddisk, avstängningar, gulnande plast, defekt nätdel ... Till slut tog tålamodet slut, och jag ringde Apple i stället för återförsäljaren. De erbjöd sig direkt att ge mig en ny dator. Och de var otroligt tillmötesgående och vänliga.

Det är en mycket bra dator till ett bra pris. Men många exemplar har haft barnsjukdomar. Förhoppningsvis är de nu åtgärdade.

Senast redigerat 2006-10-11 05:14
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-09 09:43

MacBook Pro hade ju precis lika mycket problem när den kom, så det är en rätt kass jämförelse att göra. Kanske är det så, sventa, att du hade otur? Och den oturen befogar ju inte riktigt en sågning av MacBook som produkt. Min MacBook är ingen skit iaf, den fungerar hur bra som helst

Go for it, Elajtenworld, du kommer inte bli missnöjd (såvida du inte råkar ut för samma otur som sventa46 dvs).

  • Oregistrerad
  • 2006-10-09 11:49
Ursprungligen av xevve:

MacBook Pro hade ju precis lika mycket problem när den kom, så det är en rätt kass jämförelse att göra. Kanske är det så, sventa, att du hade otur? Och den oturen befogar ju inte riktigt en sågning av MacBook som produkt. Min MacBook är ingen skit iaf, den fungerar hur bra som helst

Go for it, Elajtenworld, du kommer inte bli missnöjd (såvida du inte råkar ut för samma otur som sventa46 dvs).

Det är min sambo som vill ha en, jag är nöjd med min ibook g4. Jag ville bara kolla upp så hon inte köper nåt skrot. Hon vill dessutom ha den vita nu. Som är lika snabb som den svarta.

Tyvärr så skriver nästan bara MacBook-ägare med problem i dessa forum så problemen "blåses upp". Min MB har varit på service för"plötsliga döden", men har nu fått en ny kylfläns (artnr 076-1243) och jag kan inte längre provocera fram felet igen. Känner mig nöjd. Många produkter har barnsjukdomar i början. Jag skulle i alla fall köpa en MB igen utan att fundera. MBPn är i en annan prisklass och inte heller lika portabel för mig.
Ser ingen fara i att satsa på en MacBook.

Har precis fått min Svarta MB och den äger! Frugans Vita MB däremot har Superdriven missljud när man stoppar i en dvd/cd. Kanske inget att bry sej om men man undrar ju.... . Vi får väl se om några veckor / Mikke

  • Oregistrerad
  • 2006-10-09 16:24
Ursprungligen av Midmus:

Har precis fått min Svarta MB och den äger! Frugans Vita MB däremot har Superdriven missljud när man stoppar i en dvd/cd. Kanske inget att bry sej om men man undrar ju.... . Vi får väl se om några veckor / Mikke

Missljud som? Den låter ju som sjutton när den laddar skivan men du kanske menar annat?

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-10-09 18:31

Min funkar perfekt

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2006-10-09 22:54

Sventa. Jag använder den JÄTTEOFTA! flera timmar om dagen. Har den alltid på.
Kör ganska tunga grejer också. Men vi får väl se hur det går.

Vad händer när Heatsinken pajar? vad är det för nåt?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-09 22:57
Ursprungligen av kesperse:

Sventa. Jag använder den JÄTTEOFTA! flera timmar om dagen. Har den alltid på.
Kör ganska tunga grejer också. Men vi får väl se hur det går.

Vad händer när Heatsinken pajar? vad är det för nåt?

Kylfläns på processorn. Varm processor gör att den stängs av oavsett dator.

Har en maxad MacBook svart. 2 GB ram, 120 GB HD.
Den är så underbar att jag kommer att älska den även om den skulle krångla. Vilket den aldrig gjort. Helt sjukt skön och snygg dator.

Ursprungligen av sjovall:

Har en maxad MacBook svart. 2 GB ram, 120 GB HD.
Den är så underbar att jag kommer att älska den även om den skulle krångla.

Hmm...... ska vi slå vad?

Har du samma åsikt om din bil? )

Haha, jag ljög så klart. Men den är jättefin, och den har inga som helst problem. Den är sällan varmare än 20°C, den låter nästan ingenting och den är snygg och den är bra byggd.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-10 11:39

När jag hämtade min MB i förra veckan så snackade jag en del med försäljaren, att apple har haft problem med modellen är inget snack om... Men nu skall det vara åtgärdat, se bara på leveransbeskeden från apple nu kontra två-tre veckor sedan.

Jag är hittills mycket nöjd med min maskin, den är TYST, den blir INTE varm, inga missljud, Brännaren låter inte mera än vad brännare brukar göra & att rendera ett projekt på en timme i iDVD gick förvånandsvärt fort... ( Hade en dual G5 1.8 innan )

Så jag rekommenderar Macbook. ( Fast jag kommer behålla Pismon... )

  • Oregistrerad
  • 2006-10-10 16:13

När är era sjovall och jonas köpta alternativt gjorda? Och vad menar ni med varm? Ni menar att under vänster framkant känner ni ingen värme?!? Min är byggd V37 och tjejens V38 och de blir båda varma. Men det pendlar enligt iStat mellan ca 20 upp till 55-60 beroende på om batteri laddas och man gör tunga saker osv till att man bara surfar.
Jag tror vi har olika åsikter om ordet "varm"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-11 14:01
Ursprungligen av Pantern:

När är era sjovall och jonas köpta alternativt gjorda? Och vad menar ni med varm? Ni menar att under vänster framkant känner ni ingen värme?!? Min är byggd V37 och tjejens V38 och de blir båda varma. Men det pendlar enligt iStat mellan ca 20 upp till 55-60 beroende på om batteri laddas och man gör tunga saker osv till att man bara surfar.
Jag tror vi har olika åsikter om ordet "varm"

Självklart blir även min MB varm under batteriet, men inte brännhet som jag har läst om i ett antal trådar... Utan hemtrevligt skönt varmt på låret... typ.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-11 14:11
Ursprungligen av Jonaz:

Självklart blir även min MB varm under batteriet, men inte brännhet som jag har läst om i ett antal trådar... Utan hemtrevligt skönt varmt på låret... typ.

Batteriet blir ju inte alls lika varmt som under processorn är min erfarenhet. Batteriets värme är nästan obefintlig vill jag säga
Men så här i kallare tider så säger mina handleder och fingrar mmmmmm så skönt

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-10-11 14:10

Jag tror bara vi får se den mörka sidan. Alla som verkar ha problem med sina datorer eller liknande, trycker dit med ett inlägg om detta. Som jag ser det, får vi bara se det från problemens sida.

Skulle det istället vara så att alla som är nöjda och stormtrivs med sina nya dator, började posta alla sina inlägg, hade den tråkiga delen försvunnit ur den stora mängd av possitiva inlägg.

Det är oftast problem och hjälp som syns, den andra sidan ser man inte så mycket utav, eller dras inte till att läsa.

Ärligt talat, tycker fortfarande inte att kvalitén är super. Fick min nya efter att skickat tillbaka min första iförrgår, och jag är fortfarande inte övertygad.
Min gamla skitdell kan man iaf dra igång lite filmklipp och aktiviteter utan att fläkten surrar upp. När man når macbookens väldigt låga smärttröskel (exempelvis ser ett videoklipp, har igång itunes och lirar schack) surrar den igång som bara den. Att sitta och köra något krävande på den utan hörlurar/öronproppar håller helt enkelt inte.

Snackat med serviceavdelningen i stan och dom försäkrar att den nya funkar som den ska, så detta är tydligen as good as it gets.

Hade tänkt använda den till en light-media dator. Kommer inte att hålla.

Besviken på det här i.o.m att jag motiverade köpet med att den skulle vara tyst och nätt.

Trist att säga det, men skulle inte rekommendera dig att köpa en macbook.

EDIT
PS. Har en svart macbook med 2gb minne.

Bevaka tråden