Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Knaster och knäpp ifrån Macbooken, före och efter uppspelning av ljud.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-10-07 16:17

Låt oss säga att jag öppnar en musikfil i Quicktime, då hör jag ett litet skrapande knäpp precis innan ljudet börjar, samt ett litet mer pipande knäpp när låten tar slut. Samma händer när jag höjer och sänker ljudet, före varje "Plopp"-ljudeffekt så hörs samma knaster, och efter samma pip. Om jag konstant pillar på höj/sänk-knapparna och inte lämnar något mellanrum mellan tryckningarna så händer det inte, samma om jag spelar något annat ljud i bakgrunden, med volymen i botten, så får jag inget knaster under tiden. Kan det vara någon skum strömsparningsfunktion som muppar sig med ljudkortet? Under tiden jag spelar ljud händer inget, men precis innan och precis efter ett ljud spelas så knastrar det. Har inte haft något problem med det förr riktigt, men kanske helt enkelt för att jag inte lyckats höra det förr. Köpte ett par Cresyn 630ds för ett tag sen och tja, har börjat störa mig på knastret nu Tänkte mest kika efter och se om någon fler med Macbook har upplevt samma sak.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-07 16:22

Har du kopplat högtalarna och datorn till ett jordat uttag?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-10-07 16:35
Ursprungligen av Scumpi:

Har du kopplat högtalarna och datorn till ett jordat uttag?

Är inte högtalare jag använder, utan öronsnäckor. http://www.prylguiden.se/dep7art1157.aspx
Uttaget jag kör datorn i ser nog jordat ut, men behöver iofs. inte nödvändigtvis vara riktigt kopplat. Spelar dock ingen roll om jag kör datorn på batteri.

Problemet nämns här, hittade när jag googlade lite (svårt att hitta vettiga sökord ibland :S)
http://www.macintouch.com/readerreports/macbookpro/topic4078.html

En kille hade visst gått till sin lokala Apple-affär och testat alla tillgängliga Intel-modeller de hade inne, alla uppvisade samma problem som jag har, ett litet knäpp före varje spelning av ett ljud, märktes även under installationen av OS X när han hade tal-tjosan på.
Så verkar vara ett hårdvaruproblem med det ljudchip som sitter i :/ Aja, får lösa det temporärt med att köra Cog i bakgrunden med något spelandes, med volymen nerdragen till minimum

EDIT: Eller humm, någon programmeringsvan person som kanske kan slänga ihop ett program som gör samma sak, som man kan slänga in att autostarta vid login?

Senast redigerat 2006-10-07 17:55
  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-08 00:52

Jag tror ljudkortet går i vila när det inte spelar ljud, antagligen för att spara på batteriet. Enda lösningen som jag kan tänka på är att konstant spela upp nåt ljud, men det får ju nackdelen att ljudkortet drar mer ström (om jag har rätt) och att CPUn jobbar mer än normalt.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-10-08 10:44
Ursprungligen av shandar:

Jag tror ljudkortet går i vila när det inte spelar ljud, antagligen för att spara på batteriet. Enda lösningen som jag kan tänka på är att konstant spela upp nåt ljud, men det får ju nackdelen att ljudkortet drar mer ström (om jag har rätt) och att CPUn jobbar mer än normalt.

Har undersökt det där, verkar isåfall finnas två strömsparningslägen, när jag kör med strömkabeln eller valet"Bättre prestanda" på Strömspararen (detta som händer när ja kör med kabel iofs.) hör man alltid ett visst brus i bakgrunden (jäkligt mycket faktiskt), men om jag kör på batteri eller ändrar val i Strömsparare så slocknar allt brus etc. efter någon minut om jag inte använder ljudet.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-08 13:07

Det bruset du hör när du kör med strömkabeln ansluten är ett välkänt problem med bärbara datorer. Det är helt enkelt växelströmmen från vägguttaget som gör att kabeln in till datorn inte ger en jämn spänning hela tiden. Brus och voltage spikes gör att 5V in till datorn inte är exakt 5V hela tiden. Detta sprider sig sedan vidare till ljudkortet som ger ett svagt brus.

Men den enda lösningen jag kan tänka mig för att bli av med knastrandet då ljudkortet vaknar och går i vila är att spela musik hela tiden i bakgrunden. Om du inte vill ha iTunes eller liknande igång hela tiden kan du ju försöka hitta en terminalbaserad mp3spelare och köra den i bakgrunden med ljudet av.

Sen kan jag tänka mig att ljudkortet i MacBooken är ett av billigare kvalitet, nåt måste de skära ner på när de bygger en så här bra dator för så lite pengar.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-10-09 10:07
Ursprungligen av shandar:

Det bruset du hör när du kör med strömkabeln ansluten är ett välkänt problem med bärbara datorer. Det är helt enkelt växelströmmen från vägguttaget som gör att kabeln in till datorn inte ger en jämn spänning hela tiden. Brus och voltage spikes gör att 5V in till datorn inte är exakt 5V hela tiden. Detta sprider sig sedan vidare till ljudkortet som ger ett svagt brus.

Men den enda lösningen jag kan tänka mig för att bli av med knastrandet då ljudkortet vaknar och går i vila är att spela musik hela tiden i bakgrunden. Om du inte vill ha iTunes eller liknande igång hela tiden kan du ju försöka hitta en terminalbaserad mp3spelare och köra den i bakgrunden med ljudet av.

Sen kan jag tänka mig att ljudkortet i MacBooken är ett av billigare kvalitet, nåt måste de skära ner på när de bygger en så här bra dator för så lite pengar.

Ah, får ursäkta, jag var grymt luddig i mitt inlägg där ovan såg jag nu, bruset brusar alltid, oavsett om jag kör på batteri eller nätkabel. Bara att när jag kör nätkabel så hoppar min strömsparningsinställning automatiskt till "Bättre prestanda", där det verkar som att ljudkortet inte hoppar ner i något strömsparläge, knastret uppstår ändå dock.
Men mjo, du har nog rätt om ljudkortet, verkar dra åt sig väldigt mycket störningar ifrån omkringliggande komponenter.

Hmm, det vore kanske något det, får kika efter någon sådan Annars funderar jag på att köpa något vettigt externt USB-ljudkort, men tyvärr så kostar de lite vettigare en del pengar :/

1
Bevaka tråden