Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB-grafikkort.

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, är det någon som vet ifall den här funkar med Macbook?

Och kan man bara använda en som det står?

  • Medlem
  • 2006-10-07 13:17

Du *måste* ha tre skärmar, eller? Jag har ingen aning om hur det funkar att lägga ut grafik över USB, men rent spontant känns det som att det är lite långsamt. Särskilt för OS X, som kräver en del videominne. Yttermera är det högst tveksamt om den funkar med OS X. Det krävs nog en del smart programvara.

Måste och måste. Det skulle vara rätt så skönt att sitta med fler än två då jag ofta har en massa fönster igång samtidigt och skulle vilja ha en bra överblick. Jag ska nog köpa en och testa sen när jag har köpt Macbooken, så skriver jag här huruvida den funkade eller ej.

  • Medlem
  • 2006-10-07 19:15
Ursprungligen av ztaafen:

Måste och måste. Det skulle vara rätt så skönt att sitta med fler än två då jag ofta har en massa fönster igång samtidigt och skulle vilja ha en bra överblick. Jag ska nog köpa en och testa sen när jag har köpt Macbooken, så skriver jag här huruvida den funkade eller ej.

Jag frågar bara för att jag hittills aldrig i mitt yrkesverksamma liv sett någon endaste en med tre skärmar... tänkte om du hade något specialbehov. Det blir ganska långt att flytta musen, så jag undrar om det är så praktiskt. Jag satt med en 30" ett tag och tycker att den är för stor, även om man jobbar med A3-layouter.

Dessutom skulle jag som sagt bli förvånad om den bara funkar... jag ser inte riktigt hur den skulle kunna konfigurera sig själv. Men man vet ju aldrig.

Ursprungligen av ztaafen:

Måste och måste. Det skulle vara rätt så skönt att sitta med fler än två då jag ofta har en massa fönster igång samtidigt och skulle vilja ha en bra överblick. Jag ska nog köpa en och testa sen när jag har köpt Macbooken, så skriver jag här huruvida den funkade eller ej.

Har du funderat på att köra med virtuella skrivbord?

Finns ju sånna här fiffiga mackapärer annars, lite mer gjort för de du ska ha de till.

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010093264

Finns också billigare för 2skärmar.
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010089244

Ursprungligen av Johan S:

Finns ju sånna här fiffiga mackapärer annars, lite mer gjort för de du ska ha de till.

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010093264

Finns också billigare för 2skärmar.
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010089244

Ser intressant ut. Ska kolla in det. Kan man koppla ihop flera stycken? T.ex. en för tre skärmar och en för två så att man får sammanlagt fyra?

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Har du funderat på att köra med virtuella skrivbord?

Jag vet tyvärr inte riktigt vad det är för något.

Ursprungligen av ztaafen:

Ser intressant ut. Ska kolla in det. Kan man koppla ihop flera stycken? T.ex. en för tre skärmar och en för två så att man får sammanlagt fyra?

Jag vet tyvärr inte riktigt vad det är för något.

Det innebär att du kan ha flera uppsättnigar fönster öppna samtidigt, på olika skärmar som du växlar mellan. Säg att du har Safari öppet på en skärm, så kan du ha Mail och iCal öppet på ett annat. Du växlar snabbt mellan de olika skrivborden med ett kommando, eller genom att föra musen till skärmkanten.

Apple kommer bygga in detta i Leopard, och kallar det Spaces.
http://www.apple.com/macosx/leopard/spaces.html

Till nuvarande OS X kan du använda Virtue desktops, eller Virtual desktops.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-10-07 23:12

Precis, SPaces kommer ju rätt snar så det är nog smartast att vänta till uppgraderingen så får du funktionen billigare än vid köp av extra tillbehör.

Ursprungligen av boris91:

Precis, SPaces kommer ju rätt snar så det är nog smartast att vänta till uppgraderingen så får du funktionen billigare än vid köp av extra tillbehör.

Virtue Desktops är freeware. Nu kan jag inte hitta virtualdesktops; kanske inte finns längre.

Saken med virtuella skrivbord är ju att man inte ser alla sina fönster samtidigt. Har själv 2st 20" widescreens, och de ska mycke till innan jag byter ner mig till mindre arbetsyta. Har man en gång vant sig vid många skärmar tror jag det är svårt att köra med 1 igen.

Ursprungligen av Johan S:

Saken med virtuella skrivbord är ju att man inte ser alla sina fönster samtidigt.

Absolut, men det är så nära man kommer utan att skaffa fler skärmar.

Ska kolla in lite olika lösningar när jag skaffar mig Macbooken. Dock är jag van vid två skärmar, och har ofta tyckt det varit lite för lite.

Om du skaffar dig en Mac pro bör du väl kunna koppla in tio skärmar?

Om du vill ha skärmyta tror jag att Macbook på-snudd-till-att-vara-sub-notebook är lite fel val.

Mac Pro är långt utanför min prisklass. Macbook är det jag har råd med (vill dessutom ha bärbar).
Har tidigare suttit på en 12' Powerbook G4 med en 17' CRT-monitor.

1
Bevaka tråden