Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få blå skärm med muspekare - sen inget =(

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-10-07 21:54

Hej!

Ska installera XP på min iMac Core 2, men jag kommer bara till första installationsfasen, för när datorn sedan startar om (och jag får valet att välja mellan CD-start eller inte, vilket den automtiskt inte väljer efter ett tag), så tuggar datorn lite - och jag kommer till en helt blå (inget annat och ingen "blåskärm" med en lågupplöst "stor" muspekare.

Vet inte...känns det igen, och hur fixas det. Skulle vara trevligt att få det löst ikväll..

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-10-07 21:57

Hmm...det här är skumt...

Ska man mata in skivan för drivrutinerna direkt vid andra uppstarten? Blir smått frustrerad - Windows laddas ett kort tag med sån där rullande list och sen - denna blåa skärm med en stor, lågupplöst muspekare. Suck. Jag som var Counterstrikesugen =P

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-10-07 22:02

Nu funkar det. Vet inte Huuuur länge vi stod vi den blåa bilden och tuggade. Suck. Men det löste sig!

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2006-10-07 22:44

Annars kan du ju prova att lira CS under os x 1.6 ska väl flyta på perfekt, vet inte med source dock...

http://www.codeweavers.com/products/

  • Medlem
  • 2006-10-08 01:21

Åh, herre - funkar det där så vore det ju guld. Men det blir väl samma typ av *icke 3D acceleration* som i Paralells produkt? =/ Hur är annars detta program jämfört med Paralells Desktop? Skillnad?

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2006-10-09 16:23

Man kör inte Windows XP, utan man kör Windowsprogram rakt av under OS X. Har kört Half-Life 2 100% under Linux och inget annat, men det var inte många FPS jag fick... Funkade gjorde det dock och kan tänka mig att lite äldre spel som t.ex. Half-Life 1 funkar alldeles utmärkt.

  • Medlem
  • 2006-10-09 18:38

Har kört Crossover i 2 dagar nu, och det fungerar toppen. Lirar Counterstrike CZ vilket inte kräver så mycket. Funderar på om HL2-motorn funkar, men tydligen så gör den ju det. Hur är prestandan jämfört med att köra i äkta windowsmiljö på samma dator? Hur är det med 3D stöd, stöds OpenGL eller lirar man i nån softmode?

Tack för tipset!

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2006-10-09 21:58

Är inte säker ärligt talat. Men det går iaf mycket sämre än under Windows. typ 0.5-1 FPS kanske under Crossover, och i Windows är det 30+ FPS genom hela spelet.

Hmm... Tror faktiskt inte jag körde HL2 under Crossover överhuvudtaget. Det var nog under Cedega. Men de använder sig både av Wine, som emulerar Windows API:t (fråga mig inget om hur det funkar tack ). Jag hade för mig ett tag att jag skulle prova lösningar för att köra windowsapplikationer under linux nämligen, men det blev inte så mkt av det.

Men Cedega och Crossover är såvitt jag vet inte mycket mer än frontends med diverse trevliga användarvänliga funktioner för att förenkla att installera och hålla reda på allt som mjukvaran måste bistå med, etc. Så det som funkar på Cedega bör funkar i Crossover. Vet inte om de innehåller några särskilda extra 3D-lägen eller liknande. Men tror inte det.

Men i Crossover finns det iaf ett alternativ för att installera HL2, så det ska fungera fint. Eller ja... Fint och fint... Men fungera.

Och förresten. Ett tips. Om du inte har HL2 och tverkar på att köpa det eftersom det antagligen inte funkar så bra under Crossover, så kan man gå in på en kompis account och köra så länge kompisen inte vill köra det själv. På så sätt kan man testa med någon annans account.

  • Medlem
  • 2006-10-09 23:19

Jag saknar egentligen gamla hederliga HL 1 online (standardbanorna). Har totaltröttnat på CS men lirar det ibland via Crossover ändå. Vad jag vet så ska Crossover fixa det mesta. 0.5-1 fps vet jag inte riktigt vad du fick från..

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2006-10-10 16:22

Från att jag har provat det under Cedega. Fick du bra FPS i HL2 under Crossover?

  • Medlem
  • 2006-10-10 16:31

Har bara testat gamla Counterstrike CZ (eller gamla och gamla...). Däremot finns det videos på exempelvis Youtube där folk lirar HL2 i trevlig upplösning (dock i fönster, men men..). Tror Crossover är mer guld på detta...

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2006-10-10 17:45

Hmm.. Ska nog prova Crossover då

  • Medlem
  • 2006-10-10 17:50

Gör det och återkom vad du tyckte om prestandan i HL2 motorn. Har ju ej haft chans att testa själv.

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2006-10-11 16:10

När jag klickar på att start HL2 kraschar Steam med ett sorgligt felmeddelande (från Wine).

  • Medlem
  • 2006-10-11 19:50

Jaha...hmm...skumt. Folk på nätet har fått det att funka vad jag vet. Du kör genom Steam alltihopa som vanligt, och det är en *äkta* version, du har uppdaterat både Steam och spelet till senate versioner? Annars vette sjutton, som sagt CounterStrike CZ (och vanliga CS) funkar ypperligt. Checka andra trådar - vet att tillverkaren av CrossOver har ett seriöst forum.

Lycka till och återkom hur det än löser sig

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2006-10-11 23:57

mm, jo det är äkta alltsammans. Det tvärnitar med ett felmeddelande från emulatorn. Ska pula vidare med det

1
Bevaka tråden