Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HP Laserjet 1020 och Ja, den fungerar i Mac OS X

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

OK, denna skrivare är en svartvit laser som går att hitta för runt 1000 kr. Dock så sägs det att den inte har några drivrutiner för macosx, vilket verkar vara fel. HP vill väl att du skall välja den dyrare

Gör så här

1) Ladda ner http://www.narc.ca/1601-LJ_1022_Series_OSX.dmg. Installera inte!
2) Titta i ”/Library/Reciepts” om det finns något om HP 1020. Ta bort det
3) Nu installera du drivrutinerna du laddade ner tidigare.
4) Ta bort alla filer i /Library/Printers/hp/laserjet UTOM subfoldern 1020. (det kan få andra HP laserjet att sluta fungera, men det här är för att få igång HP 1020)
5) Kopiera alla filerna från subfoldern 1020 till Library/Printers/hp/laserjet (huvudfoldern) Låt filerna ligga kvar i subfoldern. Du skall ha två uppsättningar.
6) Starta om
7) Lägg till en ny skrivare i skrivarinställningarna. Drivrutinerna skall nu komma upp automatiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-08 00:08

Annars finns det ju skrivare från Samsung och Brother för ungefär samma peng som funkar problemfritt.

...och för de som redan har skrivaren ståendes så var det ett kanontips, tack ghost9999!

mac som skrivarserver för xp med 1020

Yep, funkar bra på min Mini (använde skivan som kom med skrivaren).
Men vad behöver jag (eller rättare sagt, min fru) för att kunna skriva ut från en windowsxp-dator, via Minin över nätverket? Kan det funka med någon annan drivrutin?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-10-10 13:18

Jag försökte få igång min HP 1020 igår på min MacBook, men det gick inte. Jag följde instruktionen och tyckte att det var enkelt, men när jag startat om och kollar igen vilka skrivare som finns i listan så är det en hel drös med HP men ingen 1020, lägsta numret på LaserJet är 1200. Någon aning om vad jag kan ha gjort för fel?

Ta bort filerna från subfoldern och sen subfoldern. Ha bara filerna i Library/Printers/hp/laserjet. Starta om datorn, anslut printern igen så skall den hitta drivrutinerna automatiskt.

Det finns en flik i systeminställningarna som heter skrivare och fax. Väl där finns det en flik som heter Delning. Markera och bocka i den skrivare du vill dela ut. Gå sedan tillbaka till systeminställningar och välj fildelning. Där bockar du i Windows-Delning. Då skall det fungera att skriva ut från en windows maskin mot en delad skrivare på din mac.

Löste det efter lite mekande genom att installera Bonjour för XP, och lägga till skrivaren i Windows som en generisk postscript (Bonjour-wizarden ville inte kännas vid HP-drivrutinen för Windows av någon anledning). Det går lite långsamt, men utskrifterna blir bra.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-10-11 08:57

Nu fungerar skrivaren i Macen, det var en trevlig överraskning Har man redan en 1020 sedan tidigare när man köpte Macen känns det dumt att behöva köpa en ny om det går att få den att fungera. Tack för ett bra tips!

Varsågoda, kul att kunna hjälpa till.

Synd att LaserJet 1018 inte går att mixtra med. Den verkar vara helt oduglig med OSX. Har googlat, och jag är inte ensam om problemet.

Hej,
Länken funkar inte längre, i alla fall inte för mig. Någon som vet ett annat ställe? Eller som kan lägga upp den färdiga filen någonstans?

Underbart!

Jag har letat hur länge som helst efter instruktioner på detta! Funkar perfekt efter att jag tagit bort filerna från subfoldern och sen subfoldern.
Tusen tack!

En tråd som är så snygg att jag åtefår tron på mänskligheten!

Vackert så man blir tårögd. Bra jobbat ghost !

Kul att det löser problemen för så många! Och till och med fått en att tro på mänskligheten igen! Superkul!

Ursprungligen av ghost9999:

5) Kopiera alla filerna från subfoldern 1020 till Library/Printers/hp/laserjet (huvudfoldern) Låt filerna ligga kvar i subfoldern. Du skall ha två uppsättningar.
6) Starta om

Jag behövde inte göra 5 eller 6, funka ändå.
Stora tack för bra info.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-23 23:22

Jag ska testa detta på min MB i morgon. Fick mammas gamla HP LJ 1020 då hon har skaffat en färglaser. Dock behöver jag strömkabeln som jag tyvärr glömde ta med hem...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-24 11:57

Den här skrivaren fungerar med Snow Leopard:s inbyggda drivrutiner. Däremot ska man välja att köra skrivaren mot drivrutinen för LaserJet 1022.

Kan annars tipsa om Samsung 1640 för 670:-, skriver som en dröm.
Bara funkar i SL utan ngt trassel.

När man skrivit 1500-2000 sidor är toners slut och en ny toner är dyrare än skrivaren...
Räknar med att det räcker min studietid ut...

Så, visst är ovan bra om man har en 1020 stående, den är nog rätt vanlig.

Skall man köpa nytt så kika på nämnda Samsung.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-26 06:32

Min HP Laserjet 1020 är nu installerad enligt anvisningar i huvudinlägget. Jag kan skriva ut dokument som jag själv skrivit. MEN... Jag kan av någon märklig anledning inte skriva ut PDF-dokument.

Öppna nerladdad PDF först i Förhandsvisningsprogrammet i OS X Leopard version 10.5.8 och sedan via Adobe Acrobat Reader. Sidan kommer ut tom... Om jag öppnar samma PDF i PS Elements, då kan jag skriva ut den.

Någon som vet vad detta beror på?

Ps. Bifogar i inlägget samma PDF som jag försökt skriva ut.

Får den inte att fungera heller, med snow leopard

Provat att bara ladda hem och installera de gamla drivrutinerna via HP:s webbplats? Det funkade med min LJ 1022 iaf, och som jag förstått det är det ganska lite som skiljer den från 1020. För övrigt kan jag varmt rekommendera att kasta ut skiten och köpa en OfficeJet 8000 i stället, men det är väl lite av ett sidospår.

jag har iofs en 1018, och helvetet fungerar typ 50% av tiden med win7... får bli en annan skrivare.

1
Bevaka tråden