Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Launchbar/Quicksilver – vad är vitsen?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Täby
  • 2006-10-07 15:52

Efter att ha läst om hur bra Launchbar alt. Quicksilver är så laddade jag ner båda för att testa. Men jag förstår inte vad dessa program gör bättre än Spotlight? Om jag vill starta ett program/dokument/låt etc så kan man ju söka och starta detta via Spotlight. Jag har missat ngt men vad…?

Aldrin

Senast redigerat 2006-10-07 16:11

Det är väl mest en nördighetsgrej skulle jag tro. Har själv också laddat ned Quicksilver och kört det ett tag men har inte direkt nytta av det. Det är ju rejält snabbare än spotlight men om man inte håller på att öppna olika program stup i kvarten så hjälper det ju inte så mycket.
Någon som älskar det här programmet kanske vill förklara vad man ska med det till?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-07 17:38

Nej. Jag har testat QS och förstår egentligen inte vad det är som är så mycket bättre än Spotlight. OK, QS kanske är 0.2s snabbare, men det avgör inte till dess fördel.
Jag tycker Spotlight hittar fler saker och söker bättre än vad de andra gör...

Jag har använt QS i flera år, och det är oslagbart smidigt. Du behöver inte söka på programmets första bokstäver, utan den hittar rätt ändå, och den gör det snabbt. Skriver du fel är det bara att skriva om, Spotlight är som bekant rätt trögt med sin live-sökning.

Mest är ändå QS speciellt för att det går att direkt välja vilken fil ett program ska öppna; och om du ska ta en fil och mejla till en kontakt i adressboken, så kan du sköta det direkt från QS. Jag kan skriva in ett möte i iCal utan att plocka fram iCal. Du sköter ett arbetsflöde med bara tangentbordet.

Rekommenderas! Det tar ett tag att lära sig hitta finesserna, men sedan jobbar du snabbt och smidigt.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-07 18:17

Nu är ju inte den enda funktionen i QS att starta program. Du har ju ett flertal plugins till det också. Tex iTunes pluginen. Den kan visa albumbild/låttitel/artist när en ny låt börjar spelas. Du komemr åt dina bokmärken i safari och firefox rakt av osv. Den går många små funktioner som det skulle krävas flera andra för att åstadkomma separat. Första gången jag provade QS såg jag heller inte vitsen med den, men nu har jag lärt mig lite mer och tycker att det är en helt ok applikation. Jag skulle dock kunna leva utan den.

QS är så jäkla bra... du slipper flytta händerna.. du hittar allt oerhört fort... Allt ifrån artist till dokument
Använd det tills du behärskar det

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-10-14 07:43
Ursprungligen av ru4real?:

QS är så jäkla bra... du slipper flytta händerna.. du hittar allt oerhört fort... Allt ifrån artist till dokument
Använd det tills du behärskar det

OK, jag ger det en vecka så får vi väl se.

Aldrin

Ursprungligen av ru4real?:

QS är så jäkla bra... du slipper flytta händerna.. du hittar allt oerhört fort... Allt ifrån artist till dokument
Använd det tills du behärskar det

Du slipper flytta händerna.... från var?

Speciellt på en äldre dator märks skillnaden i att söka i QS och SL. Dessutom så finns det klockrena funktioner såsom att man kan söka i adressboken, göra uträkningar, osv... Och få upp allt i Large type! (inklusive valfri text!)

Man kan säga att det är Terminalen 2.0

En funktion jag ofta använder i Quicksilver är möjligheten att visa senast öppna filer. Jag skriver så at jag får upp det program jag vill starta, trycker på höger piltangent och får listan på senaste filerna jag använt i programmet.

En modul jag ofta använder är Network Location Module. Då skriver jag bara platsen jag är på så ändras nätverksinställningarna till den platsen. Det är väldigt smidigt om man har en bärbar dator och flyttar sig mellan olika platser.

Det finns även en del utseendemoduler. En av dem jag använder heter Menu Interface och gör så att Quicksilvers prompt dyker upp istället för menyraden.

Ursprungligen av Björn Leander:

En funktion jag ofta använder i Quicksilver är möjligheten att visa senast öppna filer. Jag skriver så at jag får upp det program jag vill starta, trycker på höger piltangent och får listan på senaste filerna jag använt i programmet.

Hur gör du det? Höger-pil har ingen funktion när jag plockar upp ett program här...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-09 09:54

QuickSilver är inget sökverktyg. Det är ett allmänt verktyg som man kan använda till lite vad som helst.
Vill man ha upp något - vad som helst - då trycker man bara cmd-mellanslag och skriver det. Det är otroligt flexibelt.

Vill jag gå till sl.se, skriver jag bara det så öppnas Safari. Vill jag gå till en mapp, skriver jag dess namn och sedan kan jag använda QS för att bläddra vidare i mappen och hitta en speciell fil. Man behöver aldrig tänka på var saker finns och vad de är - bara att skriva dess namn så kommer det upp.

QS var långt före Spotlight, så jag skulle snarare säga "vad kan Spotlight som inte QS kan?". Spotlight är fruktansvärt segt - inte bara på min PM G4 533, utan även på min Mac mini 1,25 och PB G4 1,5. QS däremot startar alltid utan fördröjning och vad man än vill komma åt i datorn, går det lika snabbt som man skriver.
Och QS lär sig också saker. Den minns vad man oftast brukar leta efter och då kommer detta upp först när man söker, etc, etc ...

Hmm. Ok börjar inse att det kanske inte är så dumt ändå om man jobbar på samma sätt som er. Hur gör man då för att fixa så man kan hämta filer i kataloger? Fungerar inte för mig, QS verkar inte söka på kataloger. Och för att öppna senaste filen i ett speciellt program? Kan inte det heller.
Visst QS är bättre än Spotlight men spotlight duger ganska bra och kommer förinstallerat på varje mac och är bättre på att söka efter filer. Det känns bättre att ha ett program som är inbyggt i systemet och dessutom slår två flugor i en smäll.

Ursprungligen av stoffe_99mac:

Det känns bättre att ha ett program som är inbyggt i systemet och dessutom slår två flugor i en smäll.

Det finns gott om flugor som spotlight inte har en chans att slå.

Som redan nämnts så finns det gott om plugins som ger QS mer funktionalitet. Jag använder till exempel kortkommandon för att snabbt styra iTunes. Ctrl-alt-cmd+j/k/l för att backa, starta/stoppa eller hoppa framåt. Valde dessa kommandon, samt några till, för att de motsvarar Final Cuts kortkommandon (bortsett från trefingersgreppet då).

En annan underbar funktion är att kunna plocka fram telefonnummer på någon sekund, utan att behöva dra igång adressboken. Använder det dagligen i mitt jobb. Om man bara kunde klura ut ett sätt att söka direkt på hitta.se eller eniro så skulle jag bli överlycklig.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-10-09 12:03

En annan bra funktion är att använda Quicksilver för att visa telefonnummer som man har i adressboken. Ctrl+space och sedan de första bokstäverna på den man ska ringa till. Därefter använder man piltangenten höger för att komma till rätt nummer och slutligen return för att få upp det över hela skärmen.

Man kan även ringa folks via skype, skriv 2-3 bokstäver i namnet, så kommer personen upp som sökträff.. högerpil så får man välja bland kontaktens uppgifter, eposten, telefonnummer etc.. välj vilket nummer sedan enter för skype/out..

(krävs dock lite plugins etc. för att få detta att funka, googla så hittar ni någon av de många sidor som beskriver hur man fixar detta)

min favorit är nu att med ett kortkommando öppna quicksilver men bara med itunes databas, det är alltså som att söka i itunes, och sen trycka enter på artist,låt,album etc så läggs det till sist i partyblandningen.

Senast redigerat 2006-10-15 00:26
  • Oregistrerad
  • 2006-11-26 19:47

finns det något som liknar quicksliver till pc?

launchy heter det... men är ohyggligt jättedåligt!

Quicksilver och Spotlight är ungefär lika sega när man låter dem söka i stora mängder filer. Men värt att tänka på är att Quicksilver söker på filnamn och Spotlight söker på filnamn, innehåll och metadata.

Quicksilver är först och främst ett verktyg att där man gör saker med det man letar efter. Med Spotlight söker man och öppnar det man sökt efter. T.ex. om jag vill skriva ett brev till min polare Johan då gör jag så här:
[Aktiverar Quicksilver med mitt kortkommando]
[Skriver [i]Joh[/i](an)]
[Trycker [i]Tab[/i] för att komma till den högra panelen]
[Skriver [i]Com[/i](pose)]
[Trycker [i]Enter[/i]]
Varefter Mail startar med ett nytt brev med Johans adress i adressfältet. Det verkar kanske vara mycket att göra, men det går efter ett tag mycket snabbare än att göra det med musen.

Inte från, till. --musen, du fixar det mesta med tangentbordet, rackarns kvickt.

Har faktiskt kört LaunchBar i ett par dagar nu, eftersom Snow Leopard och QS inte lirar lika bra som innan (kan t.ex. inte välja en fil och attacha den till ett nytt mejl, vilket gick tidigare.)
LaunchBar är faktiskt ännu kraftfullare. Du kan t.ex. köra QuickLook på filer i sökresultaten. Cool.

Har provat QuickSilver, men jag förstår inte grejen, såsom t ex. Niklas Brunberg skriver, jag kan knåpa ihop ett mail snabbt utan att behöva använda en massa kommandon.

Kanske bättre om man har en seg dator, men om man har en nyare Mac med Snow Leopard så går det snabbt nog tycker jag.

Men som någon annan skrev, mest en nördgrej

Patrik D: Tänk att du snabbt kan leta upp en fil (utan att behöva stava rätt – för att hitta filen "blågrön stjärna.jpg" kan du skriva "bl stj" och få upp filen direkt. Sedan för att bifoga den i ett mejl väljer du bara TAB -> em (redan där fattar den att du tänker skriva "email". Ja du fattar. Grymt effektivt.

Ursprungligen av Raumschiff:

Patrik D: Tänk att du snabbt kan leta upp en fil (utan att behöva stava rätt – för att hitta filen "blågrön stjärna.jpg" kan du skriva "bl stj" och få upp filen direkt. Sedan för att bifoga den i ett mejl väljer du bara TAB -> em (redan där fattar den att du tänker skriva "email". Ja du fattar. Grymt effektivt.

Men vad är jobbigt med att trycka på Mail i docken, klicka på nytt mail, klicka på L (för Linda) klicka på bifoga och sen skicka?

QS är oslagbart. Programmera din egen hotkey så är precis ALLT bara ett tangenttryck bort. Senaste builden får ihop det med SL till 90% men det ska mkt mer till innan jag byter till Launchpad i väntan på en hundraprocentig QS-build.

Ursprungligen av Stinky:

Senaste builden får ihop det med SL till 90% men det ska mkt mer till innan jag byter till Launchpad i väntan på en hundraprocentig QS-build.

Är det något drag i utvecklingen sedan upphovsmannen drog till Google? Jag gick över till LaunchBar för några månader sedan.

***

Ursprungligen av MatsOlov:

Provad QS men det var inget för mig, bara ytterligare ett program och kortkommandon att lära sig och komma ihåg. Lägger hellre den tiden på de program jag verkligen producerar med.

Det är det som är det fina med programmen, du behöver inte lära dig kortkommandon, programmen lär sig av dig. Skriver jag "ME" och väljer Microsoft Entourage oftare än Microsoft Excel och Microsoft Messenger kommer Entourage snabbt att bli första valet i listan och jag skriver "ME + Enter" och programmet startar.

Jag använder LaunchBar bland annat till:

- Starta program
- Söka filer
- Göra något med en fil: skriva ut, öppna, mejla, kopiera, flytta
- Söka på: Google, Wikipedia, Tyda, interna webbplatser etc
- Översätta via Google Translate
- Sätta Network Location
- Lägga till händelser i iCal

/c

Ursprungligen av Patrik D:

Har provat QuickSilver, men jag förstår inte grejen, såsom t ex. Niklas Brunberg skriver, jag kan knåpa ihop ett mail snabbt utan att behöva använda en massa kommandon.

Ursprungligen av Patrik D:

Men vad är jobbigt med att trycka på Mail i docken, klicka på nytt mail, klicka på L (för Linda) klicka på bifoga och sen skicka?

Nu ska jag vara lite ironisk... Nog är det där en massa kommandon även om det inte är textkommandon. Varje klick är ett kommando:)

Bevaka tråden