Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Video convertering för n73

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-06 14:04

Nu har jag försökt och försökt att convertera filmer så det går att titta i telefonen men utan framgång.
Är det någon som vet vilket program att använda på mac? jag har använt handbrake och ffmpeg.
Och framför allt vilka inställningar?
Jag har även försökt med detta program ( http://mobile.divx.com/DivXMobile.xhtml ) men lyckas inte convertera filmer för det heller.
Är det någon som använt smart movie för nokia n73? är det värt att köpa det?

Använd MoviesForMyPod. Det fungerar perfekt och jag använder 3GP, 320 x 240 fps och en bitrate runt 160. 15 FPS. Filmerna fungerar perfekt i E61 och P990i samt N70. Rekommenderar detta program varmt.

Kom dock ihåg att en DVD kräver en konvertering med HandBrake innan MoviesForMyPod kan ta sig an den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-06 18:37

Jihoo!! det är ju till och med gratis! tack grabben.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-06 18:57

Gha!! det var ju massor att ställa in... men ok! hjälp!!
Filformat:? Jag gissar "3GPP (Mobile MP4)"
Videoformat: ? Jag gissar igen "MPEG-4"
Datarate: ? Jag gissar att det var det du menade som skulle vara 160?
Image size: 320 x 240 QVGA
Frame rate:? Jag gissar igen! "15"
Frames: ??? hmm kan inte ens gissa.

Och så ljudet då?
Audio format: ? eeuuumm kanskeee... AAC-LC (MUSIC) ?
Data rate: 32 ?
Channels: tycker jag att det borde räcka med mono?
Output sample rate: 16.000khz?

Kan detta stämma? vore jätte tacksam om du kunde kolla på dina inställningar hur du ställer dom när du konverterar filmer för nokia.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-06 19:46

hey man do it with quicktime om du har pro, vill säga.

3gPP är rätt. Mpeg4 är rätt. upplösning vet jag inte vad realplayer i mobilen klarar av. Frame rate på 15 är väldigt lågt, kör omkring 20 bilder per sekund.

AAC-LC Music funkar, kör inte så lågt som 32 kbps, det är för lågt för att låta bra - ta 96 låter dåligt men kan användas. 128 brukar vara möjligt i alla fall. Mono kan du överleva med, kör på typ 20 000Hz som samplingsfrekvens.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-07 04:14

Jo jag har quicktime pro... men det är ju ännu krångligare!

Anledningen till att jag kör 15 fps i mobilen är att det faktiskt, tro det eller ej, flyter bra för ändamålet samtidigt som det sparar utrymme. Inställningarna jag kör med i MoviesForMyPod är således:

*3GP/Mobile MP4
*320 x 240 pixlar
*Datarate 160 kilobit/s
*Ljud AMR-NB Speech (prioriterar talljudet)
*Framerate 15 fps
*Keep aspect ratio using Letterbox

Detta är de inställningar jag kör med. I vissa fall kan man höja datarate upp mot 192 - 200. Bedömer dessa inställningar som optimala för mobilt bruk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-07 18:54
Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Anledningen till att jag kör 15 fps i mobilen är att det faktiskt, tro det eller ej, flyter bra för ändamålet samtidigt som det sparar utrymme. Inställningarna jag kör med i MoviesForMyPod är således:

*3GP/Mobile MP4
*320 x 240 pixlar
*Datarate 160 kilobit/s
*Ljud AMR-NB Speech (prioriterar talljudet)
*Framerate 15 fps
*Keep aspect ratio using Letterbox

Detta är de inställningar jag kör med. I vissa fall kan man höja datarate upp mot 192 - 200. Bedömer dessa inställningar som optimala för mobilt bruk.

Det fungerar klockrent! tack så hemskt mycket.
Jag körde in en hel film på detta sätt i telefonen så satt jag på jouren och glodde
Jag hade tidigare "smartmovie" till min 6680 och jag måste säga att kvaliten är oöverträffad där.
Riktigt bra! så jag har nog detta tills jag får råd att köpa programmet senare

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-10-08 12:15

Måste rekommendera iSquint för ändamålet
Otroligt simpelt och snabbt program.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-10 07:52

Okej jag håller med... väldigt simpelt och bra. tack !

1
Bevaka tråden