Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Powermac G4 (Sawtooth)...

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-10-06 19:56

Hej!

Har en Powermac G4 350mhz (Sawtooth). Har precis kommit hem och installerat 1st Seagate Barracuda ATA V 120GB hårddisk och lite SDRAM på några hundra mb. Har OSX Panther på 3st cd-skivor (ej dvd). Datorn startar upp på skivan, kommer till installationen. Den nya hårddisken som suttit i en Pc syns inte, öppnar skivverktyget som finns i en meny i installeraren, hittar disken, partionerar den och formaterar den. Längst ner står det lite text bland annat:

Detta är då när man trycker på själva hd-ikonen "Namnlös 1" i listan

* Plats: /Volumes/Namnlös 1
* Format: Mac OS Extended (journalförd)
* Behörigheter aktiverade: Ja
* Antal mappar: 2
* Kapacitet: 111.7 GB
* Tillgängligt: 111.6 GB
* Används: 51.5 Mb
* Antal filer: 2

Detta är när man trycker på den översta hd-ikonen som heter "111.8 GB ST3120023A"

* Skivbeskrivning: ST3120023A
* Anslutningsbuss: ATA
* Anslutningstyp: Intern
* Anslutnings-ID: Enhet 0
* Total kapacitet: 111.8 GB (...antalet byte)
* SKrivstatus: Läs- och skrivbar
* S.M.A.R.T.-status: Stöds inte

Detta är vad som står sedan när jag stänger skivverktyg och återgår till installeraren:

"Välj en målskiva för att installera programvaran Mac OS X."

Så är det en bild på hd´n och det står under den:

Namnlös 1
111 GB (111 GB ledigt)

På själva hd-ikonen är det även en röd stoppskylt med ett vitt utropstecken.

I rutan nedanför står det följande:
"Du kan inte installera Mac OS X på den här skivan. Du kan inte starta datorn från den här skivan."

Vad är det frågan om? Varför vill inte datorn? Har det med hd´n att göra? Hårdvarufel på datorn? Fel version på OSX? har jag gjort nåt fel???

Hur ska jag lösa detta innan jag blir arg? Har liksom köpt minne och hd och tangentbord idag till datorn för 975kr!

EDIT: Tycks ej behöva någon hjälp då den tycks ha ändrat uppfattning efter en omstart?! (Behövs sådant? hehe)

  • Oregistrerad
  • 2006-10-06 20:31

Ibland kan det räcka med en omstart, men kolla även ifall du har en dubbel IDE kabel, en med två uttag på alltså, att den sitter på uttaget märkt HHD 0 (noll), och kolla samtidigt ifall hårddisken är byglad på Master eller Cable Select (MA resp. CS) Har du en enkel IDE kabel så bör hårddisken stå på MA, annars kan det bli förvirrande för moderkortet.

Lite O.T ... 975kr för minne, hårddisk och tangentbord... det var ett dj*vla klipp, vart gjorde du det???

  • Oregistrerad
  • 2006-10-06 21:08
Ursprungligen av Scumpi:

Ibland kan det räcka med en omstart, men kolla även ifall du har en dubbel IDE kabel, en med två uttag på alltså, att den sitter på uttaget märkt HHD 0 (noll), och kolla samtidigt ifall hårddisken är byglad på Master eller Cable Select (MA resp. CS) Har du en enkel IDE kabel så bör hårddisken stå på MA, annars kan det bli förvirrande för moderkortet.

Lite O.T ... 975kr för minne, hårddisk och tangentbord... det var ett dj*vla klipp, vart gjorde du det???

295 för tangenbordet på kullanders. (Apple återförsäljare), 280kr för 256+128mb Pc100, 400kr för Seagate 120GB hd.

Minnena och hd´n köpte jag på blocket av två killar i malmö.

Senast redigerat 2006-10-06 21:25
  • Oregistrerad
  • 2006-10-07 00:34

Verkar ha nytt problem, denna gång med grafikkortet.

Grafikortet är ett nVidia GeForce2 MX 32Mb. Har installerat OSX Panther på datorn nu och har senaste firmwaren för datorn. Jag ska uppdatera OSX med apples uppdateringar. Men problemet jag har är att den är inställd på 800x600 @ 75Hz och ser för jävligt ut, stort och äcklig suddig bild. Ändrar jag upplösning till vad som helst eller bara ens Hz´en så blir skärmen svart och sen händer inget mer. Vad är problemet? När jag hade OS 9.2.2 installerat nyss för att kunna uppdatera firmwaren så kunde jag utan problem ha 1024x768. Vad har hänt och hur löser jag detta? Vart hittar jag drivrutiner till detta grafikkortet?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-07 13:00

Ännu ett problem. Igår blev datorn slöare och slöare och idag startar aset inte ens. Nu är det bara grå bild, med ett grått äppla och den där snurrande mojängen. Inget mer. Finns det nåt jag kan göra för att få igång skitet?

Edit: Den startar upp på OSX Panther-skivan. Resetb med Cuda-knapp gav ingen skillnad. Är det fel på hd´n eller? Den verkar ju vara bra skick. Datorn har inte sagt nåt om den?

Vad menas med att den är icke-hfs-enhet?

Kan det ha med att göra att den har en enda partition på 120gb? Kanske ska dela den i två?

Senast redigerat 2006-10-07 13:28
  • Oregistrerad
  • 2006-10-07 15:03

Har fått 2st Kernelpanic på maskin-aset nu också. En igår och en idag. Båda uppstod under programuppdateringen när man satt och gjorde annat under tiden. Vad beror det på? Är det dags att köpa nytt batteri? Är det såna batterier som Kjell & Co har i sin katergori "back-up batterier"?

min maskin blev väldigt trilsken efter minnesuppgradering, men efter en pram-zap var blev allting som vanligt. (eller bättre egentligen.)
om du varit på cuda-knappen bör du zappa efter hur som helst, men det har du kanske redan gjort?

annars får du köra memtest för att se hur pass trasiga dina minnesstickor är...

  • Oregistrerad
  • 2006-10-07 17:04
Ursprungligen av gabriela:

min maskin blev väldigt trilsken efter minnesuppgradering, men efter en pram-zap var blev allting som vanligt. (eller bättre egentligen.)
om du varit på cuda-knappen bör du zappa efter hur som helst, men det har du kanske redan gjort?

annars får du köra memtest för att se hur pass trasiga dina minnesstickor är...

Ja jag ska ladda ner ett program som heter "Rember" som finns på versiontracker om du inte har förslag på bättre memtest program?

Angående zappa parameterminnet så har jag glömt knapp-kombinationen....igen. Enlighten me please.
Minnena sitter så här:

Plats 1: 256Mb Pc-100
Plats 2: 128Mb Pc-100
Plats 3: 128Mb Pc-100
Plats 4: 64Mb Pc-100

Det var så länge sedan jag mixtrade med hårdvara så jag har glömt om minnenas placeringen gör någon skillnad i datorns beteende?

Minnenas placering skall inte spela någon roll så länge de är felfria.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-08 00:16
Ursprungligen av johan_tanying:

Minnenas placering skall inte spela någon roll så länge de är felfria.

Har kört Rember nu. Inga fel whatsoever. Datorn verkar stabilare nu. Köpte ett nytt back-upbatteri till den innan idag med. Kan ju ha varit det som strulat?

1
Bevaka tråden