Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Audio In på Macbooken

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-05 21:21

Hej!
Har köpt ett headset för att kunna prata med skype. Jag pluggar in Mikrofon sladden i Macbooken och det kommer ingetljud ut. Headsettet heter Philips SHM6100. Jag har testat och sätta in vanliga lurar och pratat in och det har kommit ljud ifån Audio In. Vad är det som är fel. Jag har redan varit en gång på Siba och bytt in dem då jag trode de var sönder, men tror det är något annat.

Apple:s datorer har ingen mikrofoningång utan bara line -in och -ut. Det bästa är att använda ett USB-headset.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-05 22:27

Eller köp ett usb-ljudkort med in/ut för mic och hörlur. Finns i många olika prisklasser, just till headset använder jag själv ett billigt, 169:- från Biltema, funkar utmärkt.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-06 09:18

Jag har samma problem Alex. Men min mickingång fungerade ett par veckor men nu är den död. På det är ljudet ut svajigt (typ reverb) ... måste nog in och byta min dator tror jag...

(tacksam för råd, men ett råd - köp ett annat ljudkort eller så, är ju inte riktigt grejen, det handlar ju om att datorn inte fungerar som den ska...- det ska ju gå att plugga in en "mikrofon" i line-in och det ska låta... )

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-06 11:48

Som nämnts ovan så har inte macar mikrofoningång utan line-ingång.
Från MacBook specen:

Citat:

Kombinerad optisk digital ljudingång/linjeingång (minikontakt)

MacBooken behöver helt enkelt hjälp att förstärka mikrofonsignalen.
chris777 kan tänkas ha ett trasigt ljudkort men generellt är det alltså inte datorn det hänger på när micsignalen är för klen.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-06 12:18

Fast det är ju konstigt att det har fungerat men nu inte gör det längre... Något har ju skett. Det tillsammans med att mitt ljud ut låter taskigt gör ju att man blir lite wrong.

1
Bevaka tråden