Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverk hemma

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-10-02 09:42

Hej!

Någon som kan hjälpa mig att få igång nätverket?
3-macar i huset. Vi har köpt en D-Link Router DI 604 för att kunna komma ut på internet via ADSL. Tråddragningen är klar. Internet är ej klart i telestationen. Hur kommer jag igång med vårt lilla nätverk?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2006-10-02 10:17

Du måste se till att routern har DHCP tillslaget. Det innebär att den delar ut IP adresser till dina anslutna datorer. Efter detta bör dina mac:ar kunna prata med varandra.

Eventuellt måste du stänga av WAN porten (ADSL anslutningen) när du inte har en anslutning, men det är inte troligt. Jag har stött på routrar som blir galna om den är aktiverad men inte ansluten, dock brukar de flesta fungera ändå.

Det kan finnas programvara för att på ett enkelt sätt konfigurera, men det brukar endast gälla för Windows. Dock kan du surfa med en webbläsare till routern. Den brukar finnas på 192.168.0.1 eller 192.168.1.1

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-10-02 20:26

Vem har ni anlitat som ISP?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-02 21:25

Isp

Om det betyder internetleverantör så är det bredbandsbolaget

Sten-Åke

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-10-03 23:07

Trevligt, då får du 5st publika IP-adresser. Då slipper du trassla med NAT. Behövs bara en switch.

Gå först in på Systeminställningar/Nätverk. Där kan du se om ethernet är aktivt dvs om varje dator har fått en IP-adress från routern.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-04 08:59

Nu går det bra

Hej!

"Skrotet" funkar. Nu har vi delvis "knäckt koden" och kommit igång

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-04 10:48
Ursprungligen av Bijan:

Då slipper du trassla med NAT. Behövs bara en switch.

...och kör du då med en PC, har du snart en PC med virus!!

Man skall inte underskatta en Router/Brandvägg...

- Torkel

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-10-04 19:18
Ursprungligen av Torkel:

...och kör du då med en PC, har du snart en PC med virus!!

Man skall inte underskatta en Router/Brandvägg...

- Torkel

Har jag sagt något om att man inte ska köra brandvägg?
Jag sa att man slipper NAT.
Och kör man osx så slipper man i 99% av fallen virus, och angrepp.

Ursprungligen av Torkel:

...och kör du då med en PC, har du snart en PC med virus!!

Man skall inte underskatta en Router/Brandvägg...

- Torkel

På vilket sätt skulle en router och/eller en brandvägg skydda mot virus? Möjligen mot utgående trafik skapade av virus, men det löser ju inte problemet när man väl fått det.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2006-10-05 10:30
Ursprungligen av Björn Leander:

På vilket sätt skulle en router och/eller en brandvägg skydda mot virus? Möjligen mot utgående trafik skapade av virus, men det löser ju inte problemet när man väl fått det.

Den skyddar givetvis inte mot e-post virus eller mot hemhämtade körbara filer, men NAT ger ett visst skydd mot maskar som utnyttjar öppna portar för att komma åt systemet eftersom datorns riktiga IP adress inte exponeras på internet.

Vissa routrar (i dag de flesta) har även SPI (Stateful Packet Inspection) där man kastar inkommande paket som inte är resultatet av en utgående händelse

  • Oregistrerad
  • 2006-10-04 12:27

PC fritt

Här körs inte med några PiCe -burkar

1
Bevaka tråden