Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Korsad eller inte korsad nätverkskabel till Airport Express?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-10-03 09:52

Jag måste byta ut min nätverkskabel som jag kopplat till min Airport Express. Men då är frågan; ska jag ha en korsad nätverkskabel eller inte? Kabeln ska gå mellan mitt kabelmodem och Airport Express.

Kan jag på något sätt se på min nuvarande kabel, om den är korsad eller inte?

Den ska inte vara korsad.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-10-03 10:14

Jag har en som inte är korsad mellan mitt nätverksuttag (i väggen) och min APE.

Du kan se om en kabel är korsad genom att titta på färgerna på de 8 småkablarna som brukar synas igenom kontakten. Om de sitter i samma ordning på bägge kontakterna är den inte korsad.

EDIT: För tydlighetens skull.

För en vanlig (rak) nätvekskabel så ska bägge ändarna se ut enligt följande (från http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/tp_kontaktering/):

Färgordningen är från vänster, då kontakten ses med låsblecket nedåt och kontaktstiften framåt:

1. Orange/Vit
2. Orange
3. Grön/Vit
4. Blå
5. Blå/Vit
6. Grön
7. Brun/Vit
8. Brun

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-03 10:34

Det kvittar om den är korsad eller inte. Jag har en korsad och det fungerar perfekt.

Ursprungligen av Konrad:

Det kvittar om den är korsad eller inte. Jag har en korsad och det fungerar perfekt.

Då reviderar jag mitt påstående: den behöver inte vara korsad.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-03 11:25

Varför finns det både korsade och okorsade egentligen? Vad är meningen med det?

(tack för alla svar)

Ursprungligen av Foxfire:

Varför finns det både korsade och okorsade egentligen? Vad är meningen med det?

(tack för alla svar)

Korsade kablar används huvudsakligen när man kopplar ihop två datorer direkt med varandra utan att använda en switch (eller hubb).

Ursprungligen av Hagelin:

Korsade kablar används huvudsakligen när man kopplar ihop två datorer direkt med varandra utan att använda en switch (eller hubb).

Men det spelar väl som sagt ingen roll längre då alla nyare enheter har autosense.

Ursprungligen av Svante S:

Men det spelar väl som sagt ingen roll längre då alla nyare enheter har autosense.

Stämmer

  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-10-04 08:57
Ursprungligen av Foxfire:

Varför finns det både korsade och okorsade egentligen? Vad är meningen med det?

(tack för alla svar)

En _mycket_ förenklad bild. Vi har två datorer, A och B. För enkelhetens skull har nätverkskorten i dessa datorer bara två kontaktytor, "data in" och "data ut" eller bara "in" och "ut". Dessa sitter givetvis i samma ordning på både dator A och B. Data in tar emot data och data ut sänder data.

Om vi kopplar en rak kabel mellan dessa datorer kommer det att se ut så här:

A in ---------------------------- B in
A ut ----------------------------- B ut

Detta kommer givetvis inte att fungera då A sänder data till Bs data ut, dvs för att det hela ska fungera måste A ut vara kopplad till B in och A in vara kopplad till B ut och då ser vi i figuren att de två kablarna måste korsas någonstans på vägen. Därav korsad kabel.

När man normalt bygger nätverk sitter det en switch eller hub i mitten som alla datorer är kopplade till och switchen/huben är designad så att det ska vara raka kablar mellan datorn och switchen/huben.

Historiskt gissar jag mig till att man först kom på konceptet med dator -> switch <- dator kopplingar och därför använde raka (enkla) kablar till detta. I efterhand kom man på att det kunde vara bra att ibland koppla ihop två datorer direkt och den korsade kabeln skapades.

Jag hoppas att denna förklaring anses någorlunda korrekt trots de grova förenklingarna

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-03 11:56

Även om den inte behöver vara korssad ska du köra den kabel typ som är ämnat för ändamålet.
Dagens nätverkort kan oftast ställa in sig efter vad du kopplar in. Men jag har råkat ut för att nätverket laggar ordentligt pga detta. Måde hubb eller router eller switch kan ha de funktionen och datorn. Sen hamnar de i osync och börjar byta inställning omvart annat. Därför om du vill vara säker kör rätt kabeltyp.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-03 11:57

För att förstå meningen med korskopplade och raka bör du läsa in dig på telekomunikation och det är så länge sen jag jorde det så jag kan inte ge än vettig enkel beskrivning eftersom jag inte kommer ihåg allt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-03 18:59

Jag tror inte Airporten har autosense så det är upp till switchen att fixa om du inte har en rak kabel. Rak är att föredra.

Gäller korsad kabel mellan powerbook lombard och laserwriter??

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-07-17 07:31

Där är dessvärre båda gamla nog att inte ha autosense - kör med korsad.

1
Bevaka tråden