Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

5.1 ljud - vilka sladdar?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis skaffat ett Bose Lifestyle 12 system och undrar nu hur jag ska få surroundljud.

Förstår att min Macbook har stöd för 5.1 - vad behöver jag för sladd från audio out uttaget på datorn till aux in uttaget på Bosen? Jag får inte surroundljud från tvn heller, misstänker att det hänger på kablaget även där. Röd/vit sladd från tv till stereo - vilken behöver jag för att få 5.1?

Tacksam för hjälp! Klart plus om grejerna finns hus Dustin Home eftersom jag ändå ska beställa fjärrkontroll därifrån...

Vad jag har förståt så är det en optisk sladd från datorn till förstärkaren som gäller. Och i min värld är det mycket märkligt att du inte får surround i din Bose då den gör surroung av typ allt du kopplar in i den! Har du ingen optisk ingång så vet jag tyvärr inte..

http://store.apple.com/1-800-MY-APPLE/WebObjects/AppleStore.woa/wo/2.RSLID?mco=D1AC5602&nplm=TA968LL%2FA

Ursprungligen av zootabletten:

Vad jag har förståt så är det en optisk sladd från datorn till förstärkaren som gäller. Och i min värld är det mycket märkligt att du inte får surround i din Bose då den gör surroung av typ allt du kopplar in i den! Har du ingen optisk ingång så vet jag tyvärr inte..

http://store.apple.com/1-800-MY-APPLE/WebObjects/AppleStore.woa/wo/2.RSLID?mco=D1AC5602&nplm=TA968LL%2FA

Jag tycker också detta är lite konstigt eftersom farsan fick surroundljud i skiten utan problem eller andra sladdar. Dessutom vill jag minnas att jag fick ljud i alla 5 satelliter, inte surroundljud kanske men nu känns det ju lite onödigt med 5 högtalare när det bara ljuder ur de två främre (vänster/höger). Får nog pilla lite med detta...

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-10-04 08:07

Grattis, du har kopt designade grymmt dyra datorhogtalare i papp som later crap i jamforelse med riktigta system.

Ursprungligen av kainen:

Grattis, du har kopt designade grymmt dyra datorhogtalare i papp som later crap i jamforelse med riktigta system.

Nä grattis jag har fått gratis Boseshögtalare som jag aldrig skulle köpt själv men eftersom jag fick dem av farsan gratis så slipper jag gärna öppna min tunna studenplånbok.

Dessutom tycker jag de låter bra, vet att jag kan få betydligt bättre för mindre pengar om jag skulle köpa nytt men nu var det ju inte det jag frågade, eller hur? Dessutom är detta ett macforum och jag tror väldigt många här är macanvändare pga designen (iaf innan de inser hur grymt OS X är). Kanske inte ska klaga på mig för att jag vill ha små diskreta högtalare istället för de stora klumparna jag kan köpa för halva priset från hifiklubben - som kanske låter bättre men ser skit ut!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-04 11:58

Du kan inte få 5.1 eller något annat digitalt ljud via stereokablage av type 'röd-vit' som du beskriver det. Förstås kan du använda vit-vit och koppla in via digital koaxial.

Du måste:

1. Ha en digital ljudkälla. Vanligast är CD, DVD, dator eller digitalbox. Vilka av dessa som använder coaxial eller optisk signalbärare går inte att förutse. Du får helt enkelt titta på vilka utgångar du har på din signalkälla.

2. Du borde sedan stoppa in dem i din BOSE-grej. Håller med kainen om att du kanske borde tittat närmare på lite mer fullskalig utrustning när du ändå plöjde ner pengarna. Men.. gjort är gjort. Jag tittar lite på en DENON 2807 som parantes.

Min gissning är att din BOSE bara har en ingång för digitalt ljud, vilket gör den tänkta installationen ganska svår.

Sladden du söker mellan din dator och din BOSE är med största sannolikhet den här med den fyrkantiga TOSLINK-kontakten i en änden och den andra 3.5mm-kontakten i andra:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-04 13:19

Jag råkar ha ett Bose Lifesystem 12 och kan ju börja med att säga att det inte låter crap och vad någon menar med 'riktiga' system får de gärna utveckla i en annan tråd. Jag har fått många kommentarer om att det låter skit men när jag sen kopplar på mitt system så visar det sig att de flesta inte själva lyssnat på ett bose-system utan 'läst om det' på nätet ngnstans. För mig är utseendet och designen viktigt också, men det är klart ingen här skulle väl låta bli att köpa ett pc-hemmabygge med mer cpu för pengarna (när det gick?) istället för en snygg och trevlig mac
Är man audiofil så borde man ju lägga ner digitalt ljud och surround mer eller mindre också av andra skäl men det finns andra forum för sådant

Nog om försvaret av mitt surroundsystem Jag förstår inte riktigt vad vitsen att ge dissar till folks inköpta/ärvda utrustningar är när de frågar om hjälp. Handlar det om råd om _vad_ man skall köpa är det en givetvis en annan sak.

Utöver Bosesystemet har jag även en macbook som jag kopplat in med surround så sent som förra veckan. Även innan det kopplade jag in min gamla härk till pc (där var det dock en hel del inställningar som skulle till med mitt gamla soundblaster live ljudkort som skulle ställas in )

Det som är lite surt med 12-systemet är att det har ett gäng år på nacken och på den tiden dög det med en coax för digitalt in. De nya har ju ett gäng olika optiska/koax. Macbooken spottar ur sig optiskt. Men det går givetvis att lösa

Jag köpte en toslink miniplug (som bilden ovan visar) från Kjell och sen en opto->koax konverter (även den kjell, strax under 200kr har jag för mig). Sen behöver du en koax-kabel i lämplig längd, finns på kjell/clas-ohlsson eller liknande, köp gärna något som inte är absolut billigaste smäcket men det finns ingen större vits att köpa riktigt dyra kablar om du överför digitalt (antar de har felrättande koder mm). Sen pluggar du in från macbooken ->adaptern->bose12-systemet genom att koppla in den på den ingång som sitter på en kabel (tror det är en hona, du bör mao ha en hane-hane koax) som går in till själva cd-spelaren. Sen ställer du in den på aux och njuter

Det funkar av någon anledning inte så bra att hotswitcha mellan olika enheter (t.ex. ps2 eller liknande) utan då hör man nada, detta avhjälps dock genom att du växlar till cd och sen tillbaks till aux.

Får du det inte att fungera eller om jag är oklar så pm:a gärna då jag inte kollar alla trådar jag postar i senare

Senast redigerat 2006-10-04 13:32
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-04 13:28

Såg att du även hade problem med tvn, jag har lyckats tvinga in ac3/db digital/surround på de flesta håll in i surroundsystemet så får du inte det att funka efter föregående tips så får du säga vad det är för ljud din tv spottar ut och på vilket sätt så får vi se om det går att lösa också

1
Bevaka tråden