Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det RAID jag ska syssla med?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-01 20:07

Ok...
Har köpt mig mig en Seagate 7200.10 400 gb och vill sätta samman den med min Seagate 7200.7 160 gb (400+160= 560 gb) som jag förstått inte ska vara några problem. Ögnade igenom RAID men förstod inte vilket som är mest gynsamt. Jag läste någonstans att om man sätter ihop två olika hårddiskar körs hastigheten på den som har lägst hastighet, stämmer det? Känns kanske onödigt att köra dem samman då?
Jag använder datorn till musikproduktion mestadels.

Hur ska jag göra? Någon utförlig gudie för mitt problem?
Tacksam för all hjälp!

// Kalle

Det finns många olika raid nivåer som man kan köra på.
Det som jag brukar säga till folk alle fall i regel när dom sak köra raid är att ha identiska HDD:ar för att få besta prestanda.
För det den gör är som du säger tar den lägsta hastigheten och den får bestämma allt hur det ska vara.

http://global.aopen.com.tw/tech/techinside/RAID.htm
Där kan du läsa lite om hur raid funkar på två nivåer. Men som sakt det finns massa av olika nivåer. Och den du ska satsa på är Raid0, det är den osäkraste av dom alla för krashar en så krashar allt du har.

Jag har tyvärr ingen guide hur du ska göra, men någon har säkert nått
Lycka till.

Ursprungligen av acidflash:

Och den du ska satsa på är Raid0, det är den osäkraste av dom alla för krashar en så krashar allt du har.

Dagens citat? Taget ur sitt sammanhang (prestanda) låter det rätt skruvat.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-10-03 16:12

Du ska ju inte köra någon raid form om du inte är beredd på att inte kunna utnyttja alla dina GiB.
Vill du bara slå ihop diskarna och få = 560GiB så är det JBOD som gäller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-03 16:42

Enligt Wikipedia så dör hela JBODen om en deltagande disk krashar.

http://en.wikipedia.org/wiki/JBOD#Concatenation_.28JBOD.29

Jag tycker att du helt ska strunta i både RAID och JBOD. Keep it simple!
Ha två diskar helt enkelt. Lägg vissa saker på den ena, andra saker på den andra och jätteviktiga saker på båda. Se till att du har vettiga backuper.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-03 19:33

tack för svaren. Jag gör faktiskt som pesc säger.
simple as that...

1
Bevaka tråden