Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Colorvision spyder färgkalibrator - bra eller dålig?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-02-28 12:01

Hej!
En bekant till en bekant har en skärmkalibrator till salu, en Colorvision spyder. Någon med erfarenhet av denna? bra eller dåliga?

Hittar inte så mkt info om den på nätet, mest om uppföljaren spyder2.

tack på förhand!

  • Medlem
  • 2006-02-28 12:39

Det beror lite på vad du har för skärm, om den funkar bra. Powerbook funkar inte, vanliga TFT skärmar funkar generellt bättre. Om du inte får den väldigt billigt, så skulle jag nog skaffa tvåan istället.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-28 13:08
Ursprungligen av stfm:

Det beror lite på vad du har för skärm, om den funkar bra. Powerbook funkar inte, vanliga TFT skärmar funkar generellt bättre. Om du inte får den väldigt billigt, så skulle jag nog skaffa tvåan istället.

Sitter med en inte allt för bra tft-skärm. Priset skulle vara ungefär 400/500:-

Värt det eller är detta ett bättre alternativ ifall man är ute efter kalibrator men har mkt liten plånbok:
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/B000CR78C4/sr%3D8-1/102-0698497-7619369

  • Medlem
  • 2006-02-28 13:58

Om den funkar med din skärm, så är den värd det. I många fall är däremot Apples inbyggda manuella kalibrering precis lika bra, eller bättre. Förutsatt att du inte är färgblind förstås. Om du är färgblimd, får du be en polare om hjälp. Kalibrera och välj målgamma 2.2 eller 2.0 (för de flesta monitorer) och D65 (din monitor klarar definitivt inte D50).

Huey ser trevlig ut, men jag tror inte att den är så bra.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-28 16:18
Ursprungligen av stfm:

Om den funkar med din skärm, så är den värd det. I många fall är däremot Apples inbyggda manuella kalibrering precis lika bra, eller bättre. Förutsatt att du inte är färgblind förstås. Om du är färgblimd, får du be en polare om hjälp. Kalibrera och välj målgamma 2.2 eller 2.0 (för de flesta monitorer) och D65 (din monitor klarar definitivt inte D50).

Huey ser trevlig ut, men jag tror inte att den är så bra.

Färgblind är jag nog inte, men när jag har försökt mig på att kalibrera med hjälp av apples inbyggda så har jag haft det svårt att få till kalibreringen. Inte direkt ngn proffsskärm, så det kan förklara kanske?

Men kanske en hårdvarukalubrator kommer ha lika stora problem som jag?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-05 23:56

Någon som har mer att säga om Pantones Huey? Funderar på en sån.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-02 20:33
Ursprungligen av c5j:

Någon som har mer att säga om Pantones Huey? Funderar på en sån.

Ingen som sommarhandlat en Huey? Och vill dela med sig av sina djupa erfarenheter?

Ursprungligen av c5j:

Ingen som sommarhandlat en Huey? Och vill dela med sig av sina djupa erfarenheter?

Jag har beställt en från Apple Store efter att ha läst alla lyriska recensioner på nätet. Den borde komma på fredag.

  • Medlem
  • 2006-08-04 15:10

...alltså, en hårdvarukalibrerare som Spyder hjälper dig mest för att ställa in skärmen rätt med skärmens inställningsmöjligheter. Har du värdelösa inställningsmöjligheter eller en gammal skärm som fort tappar färger och inställningar så skulle i allafall jag hellre lägga pengar på en ny skärm. Absolut inte äldre än tre år i allafall.

är det lönt att skaffa en hårdvarukalibrator om man mestadels använder macbookens inbyggda skärm?

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-10-22 01:50
Ursprungligen av bjuhren:

är det lönt att skaffa en hårdvarukalibrator om man mestadels använder macbookens inbyggda skärm?

Oftast är det inte en hårdvarukalibrering man gör (om du inte har exv en bra Eizoskärm)
Du profilerar skärmen, ser efter vad skärmen har för färgegenskaper och denna profil används sedan i färghanteringssystemet, exv då Photoshop i PC och av de program som hanterar ICC profiler i Mac vilket är de flesta gör utom några enstaka.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-10-22 01:04

De flesta platta skärmar kommer med förinställd färgtemperatur runt ca ca 6500K och kan inte ändras/påverkas.
Exv Apples skärmar kan endast påverkas i ljushet och kan därmed inte "kalibreras" eftersom man inte kan påverka kontrast, färgtemperatur och skärmens RGBvärden i skärmens mjukvara . Vad man kan göra är att mäta upp skärmen med en spektrofotometer och därmed skapa en skärmprofil för att få så bra svart, grå och vithetsvärde som möjligt . OBS flera av dessa skärmar uppvisar bättre resultat av att profileras i gamma 1.8 än 2,2 pga av att de sotar igen i det svarta med gamma 2.2 .=För hård kontrastkurva

Eizos" fotoskärmar "kan kalibreras, dvs man påverkar skärmens mjukvara med de mätvärden man får vid uppmätning med exv Gretag EyeOne2. Spyder fungerar inte tillsammans med Eizo

Jag roade mig med att mäta upp och försöka profilera den största Imacen 24" igår. Fick ett ganska spretande resultat och där skärmens färgtemperatur är uppmätt till 6800K med ett candella värde på 326 när ljushetsreglaget hade ställts på minimum. Målvärdet var 140Candella.
I de fall man inte kan påverka sin skärm vad det gäller val av färgtemperatur är det bättre att välja Native i "kalibreringsprogrammet". Se till att först ha återställt skärmen till fabriksinställningarna och följ sedan anvisningarna.

Mikael

Senast redigerat 2006-10-22 01:37
  • Medlem
  • Lund
  • 2006-10-22 02:01
Ursprungligen av gabbbahey:

Hej!
En bekant till en bekant har en skärmkalibrator till salu, en Colorvision spyder. Någon med erfarenhet av denna? bra eller dåliga?

Hittar inte så mkt info om den på nätet, mest om uppföljaren spyder2.

tack på förhand!

Jag har tre olika spyder samt EyeOne 2.
Den senaste spyder fungerar bra, tidigare modeller är ojämna med skiftande kvalitet, skall du ha en spyder till TFT skärmar är det endast senaste och modellen innan som fungerar.
Jag föredrar EyeOne 2 som gör ett "tillförlitligare" jobb och som fungerar med Eizos skärmar samt med andra mjukvaror . Spyder fungerar bara med sitt eget program
Mikael

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-10-26 14:44

Rättelse Spyder och Eizo.
Man kan använda spyder colorimeter med Eizo och tillsammans med Eizo colorcavigator program. Köpte en ny Eizo CG skärm för några dagar sedan och där fanns nu Spyder med på listan att välja.

Mikael

1
Bevaka tråden