Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med trådlöst

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är inte helt 100 på att detta är rätt sektion fär mitt problem, men iallafall:

Jag har en router vid namn ADSL Wireless-G Router (http://www.google.com/url?sa=t&ct=res&cd=1&url=http%3A%2F%2Fwww.aceex.com.tw%2Ftest1%2Fproduct%2Fcatalog%2Fwireless%2Fcatalog_awgr.pdf&ei=6rAfRf6LLIeeiAK9tLS8DA&sig=__LWT-bAmjnWy-Cn9B6dQa4Koy1Mw=&sig2=u6Wb9gJVI4KoatxJ2HTFUw#search=%22ADSL%20Wireless-G%20Router%22
som jag har lite problem med.

Vad jag fösöker göra är att koppla upp min MacBook Pro trådlöst. Jag får upp full signal på AirPorten, men kommer inte in på Internet. Trådlöst har jag ju kört förr på öppna nätverk, men jag har ingen aning om hur man ställer in sin egen router.

Någon manual har jag heller inte, efterosm detta är en ett par år gammal router som jag ärvt av farsan. Det verkade dock finnas en manual på hemsidan, men det var en .exe-fil.

Är det någon som har några tips? Hemsidor med hjälp? Jag är tacksam för all hjälp jag kan få.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-10-01 17:21

Ladda hem denna ZIP:ade html-manual istället för .exe-filen.

Tack så mycket för den!

Dock hjälpte det inte så mycket. Manualen är ju skriven för runt 100 år sen och dom har nog inte ens tänkt att någon med Mac ska använda routern. Eller så är jag helt enkelt inte så duktig på det här med trådlöst.

kan du komma år Routern? Testa och skriv 192.168.0.1 i adressfältet i en browser. Ofta behöver du ett password och lösenord för att komma in (brukar vara admin och admin). Annars finns det en reset-knapp på den någonstans.. Då får du börja om

Det står att airport inte har någon IP-adress och därmed inte kan ansluta till internet.

Jag har försökt att trycka på restart-knappen, men det gör ingen skillnad. Jag kommer heller ingen vart genom att skriva in det du föreslog i browsern.

Vad ska det kunna vara för fel månne? Jag får ju kontakt och det står att Airport är anslutet till min router, samtidigt som jag fortsättningsvis har full signal på airporten.

Tack för förslagen hittills, mera hjälp uppskattas ännu...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-02 17:04

Loromits,

1. Anslut din Mac med kabel till någon av LAN-portarna på Routern
2. Starta din Mac
3. Med din webbläsare går du in på adressen: http://10.0.0.2

Nu bör du komma åt inloggningssidan på Routern

Logga in med...

Username: admin
Password: epicrouter

(Ovan funnet i web-manualen som du ju kan hämta tidigare i denna tråd...)

Lycka till,

- Torkel

Tack för hjälpen.

Jag tvivlar inte på att den fungerar med sladd ikopplad, även om jag inte, lat som jag är, orkat testa det nu. Det var det trådlösa jag ville åt, men det ville sej inte. Kanske är min föråldrade router inte ens menad för trådlöst internet, även om det heter Wireless. Krångligt var det iallafall, och trots att airporten var med fick jag inte igång Internet.

Det får vara. Tack iallafall!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-03 01:05

Loromits,

Först måste jag skälla på dig lite!!

Inledningsvis startade du denna tråd med en synnerligen relevant fråga, nämligen att du hade problem med din gamla trådlösa router.

Du skrev vilka åtgärder du redan hade gjort, nämde din bristande erfarenhet i ämnet, samt efterlyste råd, tips & idéer från oss andra på 99mac. Du till och med uttryckte dig med orden:

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få

Inom 3 timmar hade du det första svaret, nämligen en länk till manualen, nu komprimerad till en zip-fil...

Sedan rullar det på (som det så ofta gör här på 99mac) med att folk kommer med tips & idéer på hur du skall gå tillväga, samt att du själv löpande kommenterar dessa tips & idéer...

Att sedan, efter mitt eget inlägg, få tillbaka kommentaren:

Jag tvivlar inte på att den fungerar med sladd ikopplad, även om jag inte, lat som jag är, orkat testa det nu.

...gör att jag spontant skiter i om du lyckas få igång din gamla stenålders-router!!!:mad:

Men,

Eftersom jag ser som en ära i att hjälpa till där det behövs, mot att få samma hjälpsamhet tillbaka, så kommer jag att fortsätta ge dig tips & råd för att kicka igång din gamla router.

Hoppas dock att du i framtiden tar till dig de råd du får av oss andra så vi slipper skälla på dig igen!!;)

Så,

Jag fortsätter således att envisas med att du skall:

1. Anslut din Mac med kabel till någon av LAN-portarna på Routern
2. Starta din Mac
3. Med din webbläsare går du in på adressen: http://10.0.0.2

Nu bör du komma åt inloggningssidan på Routern

Fungerar det!?

Återkom med resultat när du gjort ovanstående...

- Torkel

Torkel, som nämnt är jag mycket tacksam över att ni tar er tid med att hjälpa mej.

Jag antog dock att du "med kabel till någon av LAN-portarna på Routern" menade att jag skulle använda den med sladd, vilket jag inte är ute efter. Jag har gjort det förr, och vet att det fungerat då.

Jag gjorde som du sa igår, bortsett från steg ett, och kunde, precis som du sa, komma åt routern med sifferadressen. Dock är min router från stenåldern och trots att jag kom in på inställningssidan och fick konfigurerat den så man måste ha lösenord för att komma in på den, kunde jag inte göra mera. Inställningarna är 1000 och jag har hunnit bli förbannad både en och två gånger på routern, eftersom det är så förbenat komplicerat (för mej vill säga, en mera kunnig hade säkert fått igång den).

Vad jag försöker säga är att mitt något arroganta svar inte alls var menat så, utan bara att jag helt enkelt blev less på 'skiten'. Jag ska ge det ett försök till idag dock (med sladd ikopplad!) och försöka få igång den.

EDIT: Jag kommer alltså in på inloggningssidan utan sladd, men hinner inte koppla in den nu eftersom studierna kallar. Jag gör det senare ikväll, men som sagt så går det också utan sladd. Jag vet dock inte vad jag ska göra när jag kommit så långt, som du kanske förstått vid det här laget

Tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden