Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svag AirPort signal i nya iMacen

Tråden skapades och har fått 246 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-10-02 23:58

Jag har problem med att min dator plötsligt tappar nätverket och enda lösningen varenda gång är att stänga av och sätta på airporten i menyn i OS X. Har nätverket som förvalt osv - och tagit bort inställningar osv.

Dessutom märkte jag nu att jag har ruggigt svag signal (hälften på den "stora" mätaren). På min iBook G4 hade jag fullt. Vi pratar samma avstånd, basenheten och datorn är ca 3 meter från varandra - utan hinder.

iMac Core 2 Duo 2.16

Tycker mig ha gått igenom allt, men till ingen nytta, AirPorten strular vidare *suck* Kör WPA2 om jag inte misstar mig. Ska man nolla hela skiten (resetta AirPorten) tycker ni eller är det för mycket våld? =P

Kollar med AirTrafficControl och min där jag antar att det ska stå 54mps så pendlar den mellan 11 - 30 något. Inte så underligt om jag tappar internet ibland antar jag. Den nollar säkert då och då med, eller?

/Fredrik

Senast redigerat 2006-10-03 00:10

Jag kan ha fel nu, men har du updatera till 10.4.8 så kan det har nått med det här att göra:

Citat:

Vissa användare har problem att ansluta till trådlösa routers som använder sig av 802.11n.
Lösningen kan vara så enkel som att ta bort filen /Library/Preferences/SystemConfiguration/com.apple.airport.preferences.plist.
Om det inte funkar så ta bort "AirPort network password" i Nyckelhanteraren och din routerkonfiguration i systeminställningen Nätverk.
Sedan så får du lägga in informationen på nytt.

Men med tanke på att du har kontakt så kan jag vara ute och segla.

  • Medlem
  • 2006-10-03 00:34

Tack, men har provat just det där. Nu har jag enligt AirTrafficControl 54Mbit och den verkar inte vackla. Skumt. Men jag är säker på att jag kommer tappa anslutningen när som helst ändå. En annnan sak jag märkt är att om jag startar om AirPorten inifrån Administratorprogrammet för AirPort så hittas inte basenheten då heller, även om den varit framme precis innan.

/Fredrik

Okej, det var alle fall ett försök ifrån min sida.
Jag överlämnar nog detta till någon som är mera insatt i AirPort, då jag inte kör den själv.

Hoppas det löser sig.

  • Medlem
  • 2006-10-03 00:46

Tack, för jag behöver verkligen hjälp. Kanske är det nåt fel på datorn...men nää...det är ju en Mac så! =P Nej, seriöst - vad kan detta vara månntro?

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2006-10-03 09:45

Ringt Apple?

  • Medlem
  • 2006-10-03 10:51

Oftast kan man mer än de som jobbar på supporten där. Tror jag kan få betydligt bättre svar härifrån från användare som haft liknande problem. Men tack för tipset

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-10-03 12:16

Allvarligt talat: Kollade styrka på tjejens PC som körs med en DLink-adapter (pci). Denna står i rummet intill med en vägg emellan. Den har 54mb, men är ändå nere något eller några snäpp på signalstyrkan. Vad är det som sker??

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2006-10-03 13:20

Är det inte din router som ballat ur då?

  • Medlem
  • 2006-10-03 17:43

Som sagt, på tjejens pc med D-Link så är det fina fisken...

/Fredrik

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-03 18:27

Om du har provat att reset:a allt och installera om så mycket du orkar, är det dags att ringa apple, be om ett support-case-nummer, och sedan skicka in den till ett applecenter...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-10-03 18:50
  • Oregistrerad
  • 2006-10-03 21:59

Även jag har en iMac Core 2 Duo 2.16. Dock så använder jag WEP kryptering men upplever ändå samma sak. I mitt fall pendlar det dock mellan 11 och 18 Mbps. Ibland kan det komma upp i 36. Jag är uppkopplad mot en Airport Express.

Kan tillägga att det var likadant innan uppdateringen till 10.4.8...

  • Medlem
  • 2006-10-03 23:18

Kör ju Wep2, men det funkade finemang med min iBook G4 1.2Ghz

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-10-03 23:41

Skumt men fixat!

Gjorde enligt instruktionerna på sidan och såg samtidigt till att TA BORT alla nycklar som har att göra med nätverket. Satta sedan fliken på nätverksinställningarna till automatiskt. Startade om datorn, och fick då såklart skriva in lösen för att komma in på nätverket ( och med att allt nu var borta)

Nu ligger jag mellan 48 och 54mbps Fråga mig inte vad som hände bara *L*
Det återstår att se om nätverket hittas automatiskt med, men det bör det ju göra eftersom snillet (jag) hade satt "automatiskt" ur funktion. Vem vet?

Ta i trä. Knack, knack.

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-10-04 00:08

Problem igen.

Trodde allt var löst. Icke sa Nicke (och vem var han - egentligen?)
Efter omstart så tappar och hittar den nätverket som en galning. Ändrade tillbaka att den bara skulle söka primära nätverk.

Men - allvarligt: Kan jag ha gjort någon fel inställning i basstationens inställningar?
Distribuera IP-adresser exempelvis....hur ska den vara? Nu kör jag dela en enstaka IP-adress, och det har ju funkat hittils...har ju en PC burk här med.

*flås* Är inte alls bra på sånt här. Hur ska saker och ting var inställda för Airport Extremen i Administratörsverktyget?

/Fredrik

Hade också stora problem med att Airporten tappade uppkopplingen i min MBP i 10.4.7. På något sätt hade Nyckelhanteraren tappat lösenordet till nätverket, och jag lyckades bara inte få dit det igen. Jag vet inte hur många förslag på lösningar jag provade, omstart efter omstart – terminalkommando och nyckelringsreparation efter vartannat. (fsck, systemkeychain, passwd å hela rasket. Ja, ni vet sånt man provar genom uteslutningsmetoden.) login.keychain och system.keychain skickades i papperskorgen, ett antal plist-filer gick samma väg – utan någon som helst framgång. Systemmeddelanden rapporterade fel gång på gång, samtidigt som nätverket fortsatte spöka.

En total ominstallation ordnade allt. Drastiskt – javisst, men vad gör man inte efter ett otal timmar av googlande på ifixit.com, macosxhints.com, osxfaq.com, macfixit.com å allt vad det heter. Tid är pengar, å jag hann bli vansinnig ett antal gånger..

  • Medlem
  • 2006-10-04 11:34

*Gurgel* Vansinnig, jag? *L* Får nog bli en ominstallation här med är jag rädd.

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-10-04 12:03

Hade du förresten dålig signal med som blev bättre efter ominstallationen? =/

/Fredrik

Med 10.4.8 tycker jag mig märka en viss (om än liten) förbättring av signalstyrkan även om mottagningen inte var direkt dålig tidigare. Hade (och har fortfarande) full mottagning i hela kåken. Jag använder förvisso D-Link DI-524 och inte Apples egna nätverksprylar, men det ska ju inte spela någon Rolf..

  • Medlem
  • 2006-10-04 14:47

Njää...precis. Det lustiga är att jag hade FULL mottagning på samma plats på min IBook G4, dvs ca 3 meter utan hinder från basstationen. Intressant.

/Fredrik

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-04 18:28

Dra en sladd Så får du gigabit dessutom!

Ett mycket bra inlägg!

  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-10-05 11:43

Jag har liknande problem som Nifo med en iMac Core 2 Duo 2.16. Har inte lyckats att lösa det, ska dock pilla mer i routern.

  • Medlem
  • 2006-10-05 14:00

Jag har inte rört min router sen jag bytte maskin. Funderar på att göra nån typ av helreset på den..hur man nu gör det (AP Express). Men då försvinner väl alla settings osv?

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2006-10-05 15:30

Och jag har exakt samma problem!

Core 2 Duo med 2.16Mhz

Jag kör en Netgear Wireless Router.. Jag kollar både iStumbler och AirPort traffic control-widget, och det är samma.. Just nu 11Mbps. ibland 38 och ibland 48.

Jag har även läst om folk med 24" som har exakt samma problem.

Vad göra? Skall jag reklamera min iMac för 3e gången??

Jag är så trött på strul. Är det inte fläktljud, så är det trasig skärm eller nu då.. Airport!

(Edit: Nyss fick jag "no connection")

  • Medlem
  • 2006-10-05 16:59

Känns som ett "here we go again" - fenomen. Fler som har problem tro? Posta här i så fall.

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-10-05 17:01

Hittade den här länken - men problemet antogs vara fixat. Eller inte?
http://forum.macworld.se/index.php?showtopic=31272

/Fredrik

  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-10-05 17:12

Har kikat på den där widgeten, signalen hoppar som fan. Skönt att jag är inte den enda som har problem iaf. Hoppas någon hittar en lösning till det här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-05 17:15

Samma här!

Jag har också fått sämre connection med min nya imac core 2 duo 20". På min powerbook/ibook har jag fullt upp i menyraden men nu fattas det en plupp hela tiden. Är inte länge än fyra meter från airport expressen. Skall kolla vilken hastighet jag kommer upp i med ovanstånde program när jag väl fixat det här med fläktljudet först på något sätt, det är prio ett just nu. Återkommer!

Bevaka tråden