Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny HD i Quicksilver 867 mHz

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-05 08:45

Jga har monterat en ny HD på 250 GB åt en kompis som har en PM G4 867 mHz. Den kan ju normalt bara hantera upp till 128 GB. Jag formatterade disken i ett externt FW-chassi och monterade den sen i datorn och installerade Tiger på den.
I Skivverktyg står det att disken är på 128 GB, men i Finderfönstret står det att det är 186 GB ledigt på den efter diverse installationer.
Hur är det nu, kommer den att kunna ta emot mer data än 128 GB?

Jag anser ju att ni är ute på hal is. Har provat samma sak med i en gammal PMG3. Det fungerar så länge ni inte startar Skivverktyg, men nästa gång ni (din kompis) vill kolla disken så kommer Skivverktyg att få spel och disken logiskt sluta fungera. Då är det bara att börja om från början. Ni bör installera ett ata-kort som stöder stora diskar. (Gärna s-ata om ni kan byta disken också.)
Andra kanske har andra erfarenheter och vi får väl vänta på fler svar i denna tråd...
(Sjäv anser jag det konstigt/snålt att Apple legat så långt efter med stöd för stora diskar i sina datorer.)

Jag kanske ska tillägga att jag hade delat upp min disk i en 120 GB-del och en 40 GB-del (det var en 160 GB-disk), men det sket sig ändå...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-05 10:59

Ja, vi fick en massa fel rapporterade med skivverktyg.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-05 13:48

Det kommer tro att disken bara är 120 Gig och när OS'et skriver till disken "efter" dom 120 Gigen kommer den skriva på fel ställe och därmed förstöra disken - Lite konstigt att Apple inte uppdaterat Firmware i kontrollerkortet, / "Bios" då det bara är en praktiskt sak..

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-05 17:09

Det finns alltså ingen möjlighet att uppdatera den firmwaren då?
Eller måste man köpa ett kort?

Köpa ett PCI kort är det som gäller..

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-05 17:17

Jo, jag förstår det. Vilket kort rekommenderas?

Allt från en Mac-återförsäljare. Men ett ata100-kort duger bra då disken förmodligen inte är snabbare. Ata100 är billigare än ata133.

Såg att det här ata133-Acard-kortet var billigare än ett ata100:

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=49874&product_id=149492

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-06 12:49

Tack. jag såg det kortet igår. Det finns ett med motsvarande data på Dustin för halva priset, men de visste inte om det funkade på Macen. Kostar bara 296 kr. Är det någon som vet om det skulle funka?

Klistrar in text här:
Promise Ultra133 TX2
Promise Ultra133 TX2 ger dig möjlighet att utnyttja de nya Ultra ATA/133 hårddiskarna fullt ut i prestanda. Det ger dig en maximal överföringshastighet på upp till 133MB/sekunden från hårddiskens buffer till moderkortet (33% snabbare än Ultra ATA/100). Ultra133 TX2 ger dig också stöd för hårddiskar över 137GB, vilket tidigare har varit en begränsning inom IDE-standarden. Kortet stödjer upp till 4st IDE-enheter (Ultra ATA/133/100/66/33), 66/33MHz PCI-buss. m.m. En ATA/133 kabel medföljer. Har du slut på hårddiskkontrollers för nya hårddiskar, CD-brännare, CD-läsare eller kanske DVD-spelare? Köp ett Promise Ultra133 kort!

* Hanterar upp till 4 st Ultra ATA/133 enheter
* Bakåtkompatibel till Ultra ATA100 & 66
* Ger möjlighet till större hårdiskar än 137GB (tidigare en begränsning)
* Stödjer 66MHz PCI BUS för optimal dataöverföringshastighet
* Kablar medföljer ej
* Stödjer Windows XP/2000/NT4/98/95, NetWare 3.12/4.1x/5.x & Linux

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010071264

Nej, vanligtvis kommer den här typen av "pc-kort" inte att funka i en Mac då de har olika hårdvara på moderkortet. Det är därför Mac-kort är dyrare, det finns färre macar helt enkelt.

Däremot så finns det hos Clas Ohlson ett s-ata-kort med en vanlig parallell-ata-buss på som sägs funka på Mac, då det finns en Mac OS X-logga på kartongen, men ingen har fått den att funka än...inte jag heller då jag testade i en grå Power Mac G3 för nåt år sen.

Läs här:
http://www.99mac.se/datalagring-lagringsmedia/47855-s-ata-pci-kort-hos-clas-o-foer-mac.html

...men det känns som du kan glömma det kortet. Det är Macoteket som gäller...

Läste att om kortet har ett NEC chip på sig, är det stor chans att det funkar i Macen.

Tja, jag är ändå tveksam, men om man får lov att prova med öppet köp så ser jag inga hinder att köpa vilket ata-kort som helst att testa. Men köper man från en mac-återförsäljare så vet man att det funkar i macen.
Däremot har vanligtvis de flesta usb-, firewire- och nätverkskort stöd i macen (OS X) även om det inte står direkt på specarna. Du brukar man få tanka ner nån halvskum beta-drivrutin för Mac.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-09 10:12

Jag ska gå ner til PC-handlarn här som har ett hemma och testa det, återkommer.

  • Medlem
  • 2006-09-26 00:23

Det här tycker jag är märkligt. Jag har en gammal powermac som jag kör Linux på och i den funkar det med diskar över 128 gb. Varför kan inte Apple skriva drivare till OS X som gör att stora diskar funkar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-26 10:50
Ursprungligen av fuse:

Det här tycker jag är märkligt. Jag har en gammal powermac som jag kör Linux på och i den funkar det med diskar över 128 gb. Varför kan inte Apple skriva drivare till OS X som gör att stora diskar funkar?

Det är en hårdvarubegränsning och har inte med Apples program att göra. Enklaste sättet att lösa det är som tidigare sagts att köpa ett ATA133-kort.

  • Medlem
  • 2006-10-03 01:30
Ursprungligen av Mondo:

Det är en hårdvarubegränsning och har inte med Apples program att göra. Enklaste sättet att lösa det är som tidigare sagts att köpa ett ATA133-kort.

Någon sorts hårdvarubegränsning är det men det går att komma runt. Hur kan det annars fungera i Linux och tredjepartsdrivare?

Ursprungligen av Pelle Hedeblom:

Om inte någon har grymma tips på opensource-drivrutiner...

Den här är inte open source men ändå inte särskilt dyr. Mycket billigare än ett nytt kontrollerkort iaf! http://www.speedtools.com/ATA6.shtml

De bryr sig inte om sina gamla datorer så värst mycket...

  • Oregistrerad
  • 2006-10-02 20:51

Och jag min dumme fan köpte precis ett promise ultra133 tx2. det funkar ju inte ju!

hahaha. Ibland är man bara för dum. Men jag läste nämligen att deras hårdvara används i sonnets och de andras kort, så då tänkte jag att "det ska nog funka". Men det verkar inte så...

Om inte någon har grymma tips på opensource-drivrutiner...

Snälla!

  • Oregistrerad
  • 2006-10-03 08:23

mmm.
Den har jag sett, men som jag förstår det så är det bara en partitionerare som man kan använda när disken sitter inne i burken. Det går väl att lösa med partitionering ändå, om man gör det externt?

Jag gillar inte den lösningen. Den är ful

  • Oregistrerad
  • 2006-10-03 10:14

Är det verkligen så illa som Alphonze skriver att man måste köpa mac-specifikt.
Det verkar vara runt tusenlappen i prisskillnad. Och det är det ju inte värt på en dator som kostar ungefär tusen spänn...

Fasen också!

Någon som har en lösning?
Mer än SpeedTools, vilket det kanske får bli ändå...

/pelle

  • Oregistrerad
  • 2006-10-03 13:01

Eller någon som känner till något bra (hyggligt billigt) firewire-case som har plats för flera diskar?

Den enda billigare är begagnade ata100- och ata133-kort, men jag tvivlar på att de är lätta att få tag i.
Ja, det är typiskt tråkigt att det ska vara "dyrare för Mac" även här. Det gällde/gäller(?) ju även grafikkort...

1
Bevaka tråden