Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skillnad på Mighty Mouse och Mighty Mouse

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Upplands-Bro
  • 2006-10-02 18:27

Hej.
Jag undrar om här finns någon erfaren och vänlig själ som skulle kunna redogöra för skillnaden mellan en trådbunden Mighty Mouse och en trådlös Mighty Mouse, med avseende på utrycken "optisk sensor" och "laserteknik"?

På Apples hemsida står nämligen att läsa följande:

Citat:

Mighty Mouse - finns i modeller med fast eller trådlös anslutning. Den fast anslutna Mighty Mouse har en optisk sensor med hög precision, medan trådlösa Mighty Mouse har laserteknik som gör det möjligt att arbeta på fler ytor med högre precision.

Tacksam för svar.
mvh // Marcel

Med en optisk mus har du en diod (LED) för att detektera rörelser och i en lasermus byts dioden ut mot en laser istället, troligtvis med en kortare väglängd än diodens, och på så sätt fås en högre upplösning av ytan man rör musen på - högre precision.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-10-02 20:49

Jag tror dock inte man blir speciellt påverkad vid normalt datoranvändande.
Har en Logitech MX 1000, som ju är en lasermus, men det är ingen större skillnad på den och andra mus på marknaden. Ska du arbeta professionellt eller om du har fobi för sladdar kan ju den med bluetooth och laser vara bättre

  • Medlem
  • Upplands-Bro
  • 2006-10-02 23:11
Ursprungligen av boris91:

Ska du arbeta professionellt eller om du har fobi för sladdar kan ju den med bluetooth och laser vara bättre

Det är snarare så att jag har fobi mot tunga möss. Jag är definitivt en anhängare av lättviktsmöss, så, allt med typiska batterier / trådlöst går bort. Var bara väldigt nyfiken av hur pass de skillde sig åt. Min personliga favorit är Logitech M-UV96 med tillhörande Logitec-drivrutiner installerade. Fantastisk precision och otroligt lätt. Verkligen otroligt lätt!
mvh // Marcel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-02 23:33

Jag har båda modellerna.

Den trådlösa ger en aning lagg då man drar den (vilket jag märkt även med en anan blåtandsmus jag provat). Jag vande mig ganska snabbt iofs. För precisionsarbete är nog sladdmodellen bättre.

Blåtandsmusen är ju tyngre för att den har batteri i sig. Men det smarta är att du själv kan välja att stoppa i ett eller två batterier. Lättare vikt eller längre batteritid? Du väljer. Och jag har fortfarande inte behövt byta mina två batterier efter flera veckors användande vilket är ett bra betyg.

Laser eller LED? Jag har inte märkt någon skillnad...

  • Medlem
  • 2006-10-03 01:07

Trodde lagg på trådlösa möss var ett minne blott.... Aj då.

/Fredrik

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-10-03 02:07
Ursprungligen av Nifo:

Trodde lagg på trådlösa möss var ett minne blott.... Aj då.

/Fredrik

Det är det i bla. MX1000...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-03 07:52
Ursprungligen av zulee:

Det är det i bla. MX1000...

Kan det bero på att den inte är en blåtandsmus? Det kanske är protokollstacken som skapar lagget?

För visst har man en USB-dongle till MX1000?

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2006-10-08 19:49

Trådlösa mighty mouse är väldigt "efter" och känns ganska plastig. Jag kan inte jämföra med sladdbundna MM då jag aldrig testat en. Logitech MX518 rekommenderar jag annars starkt!

  • Medlem
  • Upplands-Bro
  • 2006-10-25 16:51
Ursprungligen av orrefan:

Trådlösa mighty mouse är väldigt "efter" och känns ganska plastig. Jag kan inte jämföra med sladdbundna MM då jag aldrig testat en. Logitech MX518 rekommenderar jag annars starkt!

Nu har jag bildat mig en egen uppfattning om hur Apples trådlösa mus är att använda.

Jag skulle säga såhär:
Apples trådlösa Mighty Mouse (utrustad med dubbla batterier) väger tyngre än en typiskt modern tvåknappars trådbunden OEM Logitech standardmus. Men i jämförelse med en likvärdig och konkurrerande trådlös mus väger den ändå ganska lite, om inte mindre än genomsnittet till och med.

Den tråbundna tvåknapparsmus jag vanligtvis använt till min 'IBM PC' väger extremt lite i sammanhanget och även i jämförelse med marknadens alla möss skulle jag säga - omkring blotta 60 gram (exklusive kabel). Apples trådlösa MM väger omkring det dubbla men det känns som om den väger mer än så eftersom jag blir tvungen att med jämna mellanrum lyfta musen för att föra in den till mitten av musmattan igen när jag behövt flytta den långt för att muspekaren inte hängt med riktigt. Muspekaren var så extremt snabb med min gamla mus att jag aldrig behövde lyfta den.

Självklart har detta också lite med min ovana vad gäller Apples typiska musföring i Mac OS att göra, där acceleration och hastighet skiljer sig från vad jag är van vid från så lång tid tillbaka. Jag kommer att göra lite research på hur jag kan komma till rätta med detta för att få en rörelsejämnare muspekare. (Och då talar jag inte om utbudet av inställningarna som Mac OS i sig erbjuder mig som användare.)

Vad gäller det att muspekaren inte hänger med riktigt, att den är "efter" som orrefan antydde, kan jag inte annat än instämma. Vad det beror på vet jag inte, men nog är den typiska trådbundna musen betydligt tightare i svansföringen än denna trådlösa MM. Jag tror jag kan vänja mig vid det men det är inte säkert. Lyckas jag inte ågärda detta, eller vänja mig vid detta, så byter jag nog mus mot en annan modell, en trådbunden MM kanske. Det handlar egentligen om en kort fördröjning, eller "laggning", som säkert inte alla utom de mest krävande.

Well, jag är på det hela taget otroligt nöjd med min Mac.
Nu ska jag snart hem från jobbet och leka vidare. Måste ju lära mig allt om denna fantastiska dator. Det är störtskönt att känna sig som en nybörjare trots att man har många år på nacken med en dator. Det är ju det att allt fungerar lite lite annorlunda i Macen jämfört med i Windows - tack och lov får jag väl säga! Skönt att allt är så genomtänkt; jag kan ju hitta allt jag behöver bara genom att tänka lite. Sen har jag ju prompten som backup .. utifall jag inte hittar vad jag behöver i GUIt.

Mmmm! Nu är det nära hemgång ... 16:55 ...
mvh // Marcel

  • Medlem
  • 2006-10-08 22:32

Efter? Hur då efter? Efter regn kommer solsken efter? =P

/Fredrik

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2006-10-09 17:04

"Seg" menar jag. Hänger inte riktigt med handrörelserna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-09 17:23

Jag håller inte alls med. Den trådlösa Mighty Mouse är underbar, men man måste vänja sig tror jag.
Dock så är Apples gamla vita trådade enknappsmus vackrast.

1
Bevaka tråden