Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InD: Hur hålla ihop telefonnummer?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-09-13 10:05

Jag vill att det inte ska bli radbryt i ett telefonnummer. Och därför använder jag inte mellanslag mellan nummergrupperna. Men jag vill nog ändå ha en divis mellan riktnumret och resten. Kan man ändå se till att där hålls ihop?
/Fredrik

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-09-13 10:11

Vilket program använder du? Nedanstående funkar iallafall i QuarkXpress.

Ordmellanrum
Det bästa är ju att aldrig någonsin mellanslag förutom mellan ord. Använd [ctrl]+[cmd]+[mellanslag] där du inte vill bryta.

Divis
Här passar [cmd] + [=] utmärkt. Det blir då en divis som inte radbryter.

Edit: tillägg + förtydligande

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-09-13 10:19

Sorry, glömde säga. InDesign använder jag. Men jag testar ditt kortkommando ändå så får vi se. Tack för snabbt svar!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-09-13 10:26

Nej, det funkade inte. Men det var nära!
[cmd] + [alt] + [-] funkar för divis som inte bryts, märkte jag.

När det gäller sifferkombinationer, exempelvis telefonnummer, finns det utmärkta typografiska rekomendationer (regler) om hur man hanterar dem. Går inte in på dem nu, men vill du veta mer så finns det säkert på nätet eller i boken Typografisk Handbok.

Vad gäller den mer sättningstekniska frågan så kan du göra så här:

1) Markera hela sifferkombinationen
2) Välj (i menyraden) Text/Tecken
3) I det fönstret som nu öppnas klickar du på den lilla pilen högst upp till höger
4) Välj alternativet "Ingen brytning" längst ner.

Nu bryts inte markeringen.

Detta fungerar som beskrivet i en svensk InDesign CS2.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-09-13 10:48

Tack ska du ha!

annars så blir [cmd] + [alt] + x ett mellanslag som inte radbryts.

Gör ett teckenformat i Indesign med enda inställningen "ingen brytning" så är det lätt att applicera.

Indesign brytar på dumma ställen rätt ofta, med ord som tex "tv:n" tycker Indesign att "n" efter kolon ligger bäst på en egen rad. Jag hade fattat beslutet om det var mellanslag efter kolon, men Indesign följer en egen logik här, tyvärr.

Ursprungligen av Björn Öst:

Gör ett teckenformat i Indesign med enda inställningen "ingen brytning" så är det lätt att applicera.

Indesign brytar på dumma ställen rätt ofta, med ord som tex "tv:n" tycker Indesign att "n" efter kolon ligger bäst på en egen rad. Jag hade fattat beslutet om det var mellanslag efter kolon, men Indesign följer en egen logik här, tyvärr.

Det är en känd bugg (lite konstigt "svenskt" exempel men ändå )

http://www.adobe.com/support/techdocs/330381.html

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-10-02 19:35

Åh, tack i efterhand för två bra tips!
Fredrik

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-02 15:47

hello! lånar denna tråd. vad kör ni för mellanrum i telefonnummer?
vanligt mellanslag? eller något utaf de andra?

1
Bevaka tråden