Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3 & Tele2 - mobilt bredband - inte för Mac OS X!

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-05-05 17:48

Jag har behov av mobilt bredband via 3G & PC-card.
Tyvärr är de flesta svenska operatörer ovilliga att inse att det finns personer som använder Mac OS X.
I grannlandet Norge är det lite annorlunda:
https://netcom.no/bedrift/kundeservice/veiledninger/connect/macosx.html
Det finns alltså väl fungerande lösningar till detta. Den programvara länken leder till är en äldre version, den nya som finns på hemsidan verkar ha stöd för de senaste PC-carden.

Jag har skrivit till 3 & Tele2 och bett dem fundera på om de kan ordna en lösning liknande Netcom. Jag har inte fått nåt svar än!

  • Oregistrerad
  • 2006-05-05 21:07

Läste ett test om mobilt bredband i Macworld för några nummer sedan. Minns att det fungerade med Telia Connect.

Fungerar gör det även här i Sverige rakt av om man är kund hos Vodafone. De använder sig av samma programvara som det hänvisas till i din länk hos NetCom i Norge. Vodafone har köpt programvaran Mobile High Speed från Nova Media i Tyskland och anpassat det så det endast fungerar när du använder ett SIM-kort från Vodafone.

Vill du använda en annan operatör i Sverige så har du två alternativ.
Mobile High Speed for Mac OS X http://www.novamedia.de/e_pages/e_produkte_mac_mhs.html och kostar € 75 + 16 %VAT.
launch2net är ett i min mening bättre program. Går att ställa in att programmet kopplar upp mot internet direkt när du startar upp datorn http://www.novamedia.de/e_pages/e_produkte_mac_l2n.html och även det kostar €75 + 16 % VAT.

Jag köpte ett begagnat Vodafone Connect card, märkt med Vodafones logo och tecknade ett Telia Connect abonnemang. Köpte även programmet Mobile High Speed for Mac OS X men funderar på att uppgradera till launch2net. Fungerar utan problem så ser du någon sitta med en PB G4 17" på tunnelbana eller buss i Stockholm så är det nog jag. Jag får surfa obegränsat då 3 GB gränsen är slopad och har tillgång till Homerun, 468 kr + moms/mån (548 kr+moms/mån MED kort och bunden 12 mån).

Så problemet är överkomligt. Dock tycker jag också att om inte operatörerna kan fixa detta program till oss Mac-användare så borde man tipsa om alternativ för att få det att fungera. Dock fungerar det inte att skicka SMS eller se hur mycket du durfat för i Mobile High Speed for Mac OS X men det kan man nog leva med.

Senast redigerat 2006-05-06 22:29
  • Oregistrerad
  • 2006-05-26 18:42

Jag har också ett Vodafone (numera Telenor) 3G-kort.
Vill bara tipsa om att man kan köpa en trådlös Linksys 3G-router
på Dustin som kortet passar i.
Allt funkar kanon.
Kortet passar dock inte i MacBookarna som har Express-card.
Har inte sett någon lösning på detta än - kanske finns svaret på anna plats här.

Jag har fått det att funka med Tele2 3G och Nokia 6680. Om jag minns rätt var det instruktionerna här jag använde: http://www.taniwha.org.uk/ .

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-05-29 21:44

Läste nyligen om Bredbandsbolagets nya tjänst "Bredband borta". Det är tydligen ett samarbete med deras företagskusin vodafone.
Och i det finstilta står det "Tjänsten fungerar även för Macintosh"

Verkar vara bra prissatt också.

Ursprungligen av Bijan:

Läste nyligen om Bredbandsbolagets nya tjänst "Bredband borta". Det är tydligen ett samarbete med deras företagskusin vodafone.
Och i det finstilta står det "Tjänsten fungerar även för Macintosh"

Verkar vara bra prissatt också.

Vodafone, numera Telenor var den första svenska operatör som kunde erbjuda en fungerande lösning för Macanvändare. Den programvara som de använder är Mobile High Speed for Mac OS X från Nova Media. Det finns dock en nyare variant på programmet, Launch2net for Mac OS X. Den version som Vodafone, numera Telenor använder sig av är fixad så den endast funkar med deras abonnemang. Själv kör jag galant med Telia via Mobil High Speed för Mac OS X. Ska dock uppgradera till det nyare programmet som är enklare o snabbare och har fler inställningsmöjligheter.

Launch2net for Mac OS X (Mobile High Speed for Mac OS X)
http://www.novamedia.de/e_pages/e_produkte_mac_l2n.html

  • Oregistrerad
  • 2006-05-30 22:57

Jag har 3Datacard (www.tre.se) + Mobile High Speed sedan ett par år. Funkar utmärkt på min Powerbook 1.67 MacOSX 10.4.x.
Spelar inte roll vilket 3G-kort du använder, bara det finns med på Mobile High Speeds lista över supportade PCMCIA-kort. Jag har haft Novatel Merlin U530 och har nu Option Globetrotter Quad. Kort med port för extern antenn är att rekommendera, mikrovågsstrålningen från 3G-kortet känns efter ett tag i kroppen och en extern antenn tar bort en del obehag.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-31 01:23

ang en förfrågan om vilken extern antenn jag har:

Jag har en 3G-antenn med 4.5 meter sladd från Kjell&Co
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main.aspx?catalog=380060&path=11570000,11580000,11690000
plus en adapter mellan PC-kortet --> FME-kontakt
http://www.kjell.com/?item=34450&path=11570000,11580000,11680000
Funkar utmärkt.

http://www.infoferenda.com/ -> Webbshop har även 3G-antenner.

Köpte först en "glasspinne"-antenn från Vodaphone. Ca 30 cm sladd, så den hjälpte föga strålningsmässigt.

---
3G har för- och nackdelar. Hälsoaspekter när det gäller 3G-strålning: http://www.vagbrytarenstockholm.se/halsoproblem/index.htm
DNA-strängar går av, hjärnan släpper in ämnen som inte ska vara där, immunförsvaret sätts ur balans osv, osv, osv.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-28 21:02

Jag har kanske gått på en nit, för jag köpte just en 3mobil (fick hem den idag, en LG U880) för att ha som modem (blåtand och så 3G-surf). Och så fri internettrafik. Men så ringer jag 3 och frågar om inställningarna och de säger att de inte stöder Mac...

Ursprungligen av PF:

Jag har kanske gått på en nit, för jag köpte just en 3mobil (fick hem den idag, en LG U880) för att ha som modem (blåtand och så 3G-surf). Och så fri internettrafik. Men så ringer jag 3 och frågar om inställningarna och de säger att de inte stöder Mac...

Även om 3 inte stöder Mac så fungerar deras 3MobilInternet alldeles utmärkt på Mac. Däremot vet jag inte hur det är med LG U880; jag kör med en Samsung z150 utan problem..

  • Oregistrerad
  • 2006-09-29 14:22

Schysst. Jag fick ett supportdokument; det var det enda de hade om Mac sade de. Jag ska se om jag hittar något modemscript som gör att U880n å min Mac kan skaka hand. Att skicka filer osv funkar bra mellan dem, men inte mer än så vad jag sett hittills.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-29 14:59

"Kunde inte öppna en RFCOMM-kanal"... hmm.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-29 23:15

Jag provade gång efter annan idag, med flera Bluetooth-inställningar och flera modemskript. Ibland kommunicerade macen med U880n men så fort den försökte ansluta på riktigt kom ovanstående meddelande. Var det något om att man måste ha mobilen som första bluetoothmobil? För jag har min gamla T68i och min gamla K700i "före" U880n i listan. En tjej från Tre ringde upp och föreslog att jag kunde byta från U880n till en K610i annars. Vad tycker / tror ni andra? Funkar den för jobbet som LGn inte verkar klara?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-30 11:13

Byt till K610 om du kan. SonyEricssons mobiler är mycket mer Mac-vänliga än LG:s.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-02 12:13

Mmm. Jag tror jag ska avvakta hela idén tyvärr. Det kändes så bra, men första samtalen till Tre avslöjade att de inte hade intresse och geist att hjälpa till, som vanligt med sådana bolag.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-02 18:43

Macoteket säljer Huaweikorten som Tele2 och Telia använder till trådlöst/mobilt bredband. Enligt Macotekets hemsida ska korten funka med Mac OS 10.3.3 och uppåt.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-10-02 19:00

Jag hittar bara Huawei E220 på Macoteket. Dvs ett USB-modem för 3G.
Telia säljer inte det, utan bara Huawei E620, pc-card.
Mig veterligt krävs Launch2Net för att få E620 att fungera.
Vissa telekombolag skickar med en licens för Launch2Net till sina macanvändare.

Tele2 Huawei OSX

Mobilt Bredband - 3G-modem
Bäst i test (Mobil, nr 6/2006) - nu ännu bättre!

Surfa upp till 384 kbit/s via 3G-nätet var du än befinner dig...
...på vilken dator som helst!
Perfekt att ha med sig i väskan - kolla mailen på din egen eller din väns/kollegas/familjemedlems dator
Ingen installation, bara att plugga in i USB-porten och surfa*
Passar såväl bärbara som stationära datorer, PC och Mac.
Endast 169 kr i månadsavgift inkl. 1 GB data/mån (ca 125 000 mail)
Sveriges bästa 3G-täckning (enligt tidningen Mobil)

Skaffa dig frihet
Surfa snabbt på gamla och nya platser: I hemmet, på caféet, på resande fot, landstället, båten...

Stor kapacitet
Med de 1 GB (cirka 1000 MB) datatrafik som ingår varje månad inom Sveriges gränser kan du bland annat öppna/skicka cirka 125 000 e-postmeddelanden eller läsa cirka 6000 hemsidor.

Snabbt & säkert
Med Mobilt Bredband och Sveriges bästa 3G-täckning får du en hastighet på upp till 384 Kbit/s. Att surfa med Mobilt Bredband är säkert. 3G-kommunikationen är alltid krypterad och ger en egen skyddad förbindelse till Internet.

Enkelt
Det är mycket enkelt att komma igång och använda mobilt bredband. På PC:s sköter 3G-modemet installationen automatiskt - du behöver bara plugga in modemet i USB-porten. Vill du istället köpa ett PC-kort till din bärbara dator? Det passar PC-laptops med kortplats PCMCIA typ II.
> Läs mer om Mobilt Bredband med PC-kort här

Bonus!
Du kan skicka SMS med ditt Mobila Bredband. Ringer du mycket till fast telefoni, utlandssamtal och Tele2Comviq-mobiler? I så fall ska du kontakta Kundservice när du tecknat ditt Mobila Bredband och be om ett extra gratis SIM-kort. Det använder du i din mobil och ringer då för exempelvis 17 öre/min till fast telefoni i 30 länder, 1,69 kr/min till mobiler i 30 länder och 0 kr/min till Tele2Comviq-mobiler.
>Se fullständig prislista här [pdf]

Sveriges bästa 3G-täckning
Tele2Comviqs 3G-nät når drygt 90 procent av den svenska befolkningen. För aktuell täckning se här:
> Mobiltäckning 3G

Vad behöver jag för att kunna använda mig av Mobilt Bredband?
- Dator med WindowsXP/2000 alt. Mac OS X
- Mobiltäckning. Om 3G-täckning saknas växlar 3G-modemet automatiskt över till GSM-nätet.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-02 21:44
Ursprungligen av toswag:

Jag hittar bara Huawei E220 på Macoteket. Dvs ett USB-modem för 3G.
Telia säljer inte det, utan bara Huawei E620, pc-card.
Mig veterligt krävs Launch2Net för att få E620 att fungera.
Vissa telekombolag skickar med en licens för Launch2Net till sina macanvändare.

Telia säljer E220! Jag jobbar själv i en Teliabutik och fick hem några stycken i förra veckan

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-10-02 21:53

Men i det erbjudande med mobilt bredband som Telia har på nätet är det väl bara E620 som gäller och inga macanvändare välkomna?
Eller har jag missat nåt?
Det vore suveränt om Telias mobila bredband stödde även Mac på samma villkor som WinPC. För om man måste köpa till en E220 eller Launch2Net så blir det ju en hel del dyrare än för de med WinPC.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-03 07:20
Ursprungligen av toswag:

Men i det erbjudande med mobilt bredband som Telia har på nätet är det väl bara E620 som gäller och inga macanvändare välkomna?
Eller har jag missat nåt?
Det vore suveränt om Telias mobila bredband stödde även Mac på samma villkor som WinPC. För om man måste köpa till en E220 eller Launch2Net så blir det ju en hel del dyrare än för de med WinPC.

Du får välja mellan E620 och E220 när du skaffar Telia trådlöst bredband. Samma pris oavsett vilket kort du väljer. Kolla in närmsta Teliabutik, så får du hjälp där. Via Telias webb kan man nog inte välja mellan de korten.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-10-03 11:53
Ursprungligen av Emil Rimsby:

Du får välja mellan E620 och E220 när du skaffar Telia trådlöst bredband. Samma pris oavsett vilket kort du väljer. Kolla in närmsta Teliabutik, så får du hjälp där. Via Telias webb kan man nog inte välja mellan de korten.

Jag var in på Teliabutiken i Sundsvall i dag, och visst, modemet fanns, men inga drivrutiner för Mac. Jag fick intrycket av att dom inte hade någon möjlighet att fixa fram några drivrutiner alls.

Nu har ju Tele2 drivrutiner, men frågan är om det program och drivrutiner som Tele2 har fungerar med modemet om jag köper det av Telia?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-03 00:14

Okej, jag har Tele2 som operatör på mobilen så det låter som om man ska välja dem då kanske. Fasen. Jag kollade ju på deras alternativ först. De kunde inte berätta (för de visste inte) om modemet hade USB eller USB 2. Så då valde jag Tre och kom ingenstans alls i stället...

Går inte att installera Tele2s drivrutiner. får felmeddelande "Försök installera igen."

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-11-06 19:49

Jag har installert drivrutinerna på en PowerBook, för USB modemet, och det fungerar alldeles utmärkt med Telia.
Här finns drivrutinerne, Intel och PPC finns i paketet.
http://www.static.tele2.se/editorial/SE-SE/packed/E/E220_driver_macosx_v2_2.zip

Ursprungligen av smurf:

Jag har installert drivrutinerna på en PowerBook, för USB modemet, och det fungerar alldeles utmärkt med Telia.
Här finns drivrutinerne, Intel och PPC finns i paketet.
http://www.static.tele2.se/editorial/SE-SE/packed/E/E220_driver_macosx_v2_2.zip

Dom funkar inte för mig. mycket märkligt.

Ursprungligen av -martin-:

Dom funkar inte för mig. mycket märkligt.

Inte för mig heller. Någon annan som fått igång detta?

Mvh,

  • Oregistrerad
  • 2006-12-18 21:43
Ursprungligen av Emil Rimsby:

De drivrutinerna fungerade inte för mig, men jag hittade några som gjorde det, se länken nedan. Det är ju inte hastighet direkt, har tyvärr inte 3G täckning i hemmet - får ut och leta lite 3G imorgon

Intel: http://www.myglobe.com.ph/myGlobe/others/Huawei_Intel_App.zip
PPC: http://www.myglobe.com.ph/myGlobe/others/HUAWEIDataCardAPP_PPC.pkg.zip

Mvh,

Bevaka tråden