Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Klickande" iMac G5

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Enköping
  • 2006-10-02 17:24

Hej,

Jag har en iMac G5 Rev. A (eller heter det Rev. 1?) som jag varit mycket nöjd med. För ett par veckor sedan började den dock göra konstiga ljud för sig. Det låter som att det kommer från vänster sida, högt upp och låter som ett tickande ljud, nästan som en blinkers på en bil. Efter ett tag slutar ljudet, men när det händer så går det inte att göra något med datorn och "badbollen" kommer fram. Jag är rädd att det är hårddisken som håller på att ge upp. Jag har kört Kontrollera skivbehörigheter eller vad det kallas, men den hittar inget fel.

Vore väldigt tacksam för hjälp. Har sökt på forumet efter klickljud och liknande, men inte hittat något som exakt liknar det jag upplevt.

Tack på förhand!
/ Henrik

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-02 17:27

Har samma problem med min G4 med SATA hårddisk. Denna tycks bli upptagen med något. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-02 17:48

Säkerhets kopieara allt du har. Och sen kör du en reparerar du skivan från installations skivan. Misslyckas det formatera om för att hitta bad sectors och börja leta ny skiva. Min HD höll 3 år med konstiga ljud men Augusti gav den upp. Jag behöver ännu få några filer från den och lyckas få mitt USB minne månterat is single user mode. Men eftersom jag har mer än 512 MB som jag behöver få bort väntar jag på min nybeställda dator. Innan jag formaterar.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-04 01:11

Det är inte ett "plonkrrrrrrr" ljud va?

kan liknas vid en stenkula som studsar mot ett trägolv?)

i sådana fall är det med största sannolikhet en liten gummibussning på läsarmen i din hårddisk som lossnat, och metallen från armen träffar metallen i hårddiskchassit när läsarmen går i vila..

Min förra mac var sån..

1
Bevaka tråden