Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äventyret: Jobba med iBooken stängd

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-02 11:00

Jag har en iBook 12", jag har även en 17"skärm, har rätt adapter för detta ändamål, YEAY.

kopplar in extern mus och tangentbord, stänger iBooken sätter i sladden och slår på den externa skärmen, allting ser tokbra ut, i ca 10 sekunder, sen går den tillbaka i viloläge, inga problem med att väcka den men den dör efter 10 sek.
Såhär loopar den in och ut ifrån viloläget, sensor på iBooken som är kass eller bara jag som gör något fel?

Några förslag på vad man kan göra?

Mvh Peter

Ursprungligen av RoZioN:

Jag har en iBook 12", jag har även en 17"skärm, har rätt adapter för detta ändamål, YEAY.

kopplar in extern mus och tangentbord, stänger iBooken sätter i sladden och slår på den externa skärmen, allting ser tokbra ut, i ca 10 sekunder, sen går den tillbaka i viloläge, inga problem med att väcka den men den dör efter 10 sek.
Såhär loopar den in och ut ifrån viloläget, sensor på iBooken som är kass eller bara jag som gör något fel?

Några förslag på vad man kan göra?

Mvh Peter

Kör du bara batteri så funkar inte externa skärm även på min nya MacBook utan man måste köra med nätsladd, för det ska fungera.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-02 14:12

Stöder iBook clamshell mode då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-02 14:26
Ursprungligen av rhesus:

Stöder iBook clamshell mode då?

Hade samma fråga. Jag vill minnas att så inte är fallet utan man måste fulhacka den för att det ska gå.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-02 15:58

Jag läste i OSX hjälpprogram så vore rätt korkat att ha med det i iBook G4 rellen av OSX o att funktionen sen itne funkar, ska testa med strömsladd i efter jobbet, har dock för mig att jag provat det innan =(

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-02 16:14

Man kan aktivera clamshell mode på ibook så att detta fungerar utan problem med hjälp av programmet Screen Spanning Doctor. Funkade utmärkt på min gamla iBook. Finns här:

http://www.rutemoeller.com/mp/ibook/ibook_e.html

Blir inte iBooken överhettad då? Har för mig att jag hört att skärmen behöver vara uppe för att den ska kylas rätt.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-03 11:01

vill ju inte att den blir överhettad...

Hänger på den här tråden....
En bekant skall switcha, han vill kunna sitta i soffan och surfa ibland.
Jag har tänkt mig en MacBook för ändamålet. Vid kontorsarbete vill han ha en 19/20-tummare och ett extra trådlöst tangentbord/mus.
Kan han ha Macbooken stängd för att slippa störas av den lilla bildskärmen?

Ursprungligen av Stig Kjellman:

Hänger på den här tråden....
En bekant skall switcha, han vill kunna sitta i soffan och surfa ibland.
Jag har tänkt mig en MacBook för ändamålet. Vid kontorsarbete vill han ha en 19/20-tummare och ett extra trådlöst tangentbord/mus.
Kan han ha Macbooken stängd för att slippa störas av den lilla bildskärmen?

Han kan ha MacBooken stängd utan problem! Jag har själv en svart MacBook där jag kör med extern 20Tum skärm och BT tangenbord & Mus funkar mycket bra.
Dessutom så rekomenderar Apple att sänga MacBooken pg av bättre kylning!

Däremot går det inte att kör på det visset med en iBook pg av att den kyler via tangenbordet!

tack, då var det uträtt. Om jag kör med skärmdubblering på ibooken, är det möjligt att stänga av skärmen på datorn då och endast köra med den externe eller i det här fallet, min tv?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-03 16:51

Mono, jag brukar bara sänka brightnessen

ah, smart

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-06 10:48

Jag har dessutom problem med att ha 2 skrivbord, dubbleringen går bra men jag får inte utökat skrivbord att funka, är detta en funktion som inte finns för ibooken eller?
Känns som att jag bara slösar en massa forumplats här, har någon en rejäl iBook/Felsökningsguide?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-09 20:26
Ursprungligen av RoZioN:

Jag har dessutom problem med att ha 2 skrivbord, dubbleringen går bra men jag får inte utökat skrivbord att funka, är detta en funktion som inte finns för ibooken eller?
Känns som att jag bara slösar en massa forumplats här, har någon en rejäl iBook/Felsökningsguide?

Man måste använda Screen Spanning Doctor för att aktivera skärmbildsdubblering på iBooken, apple kände inte för att aktivera det av nån anledning. Kanske tyckte dom att grafikkortet i iBooken var för dåligt för det, blir lite segare när man kopplat in en skärm av modell större..

1
Bevaka tråden