Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är Dell 24" Widescreen bra?

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-28 17:51

Funderar på att köpa en sådan då den är billig nu. Men först vill jag höra vad proffsen säger. Är det en bra skärm? Kommer inte använda den i jobbsammanhang utan till vanliga datorsysslor så som spel,foto,surf osv. Eller har ni något annat förslag på en skärm till det priset (7800)?

Modellen är:
2407WFP

  • Medlem
  • 2006-09-28 18:24

Alla Dellskärmar jag har sett har lite ojämn bakgrundsbelysning. Problemet avtar om man sänker ljusstyrkan lite, och spelar egentligen bara roll vid färgkritiskt arbete. Den blir väldigt knepig att kalibrera. För övrigt är de bra. I flera avseenden bättre än Apples skärmar, särskilt om man tänker på anslutningsmöjligheterna.

Dells 24" skärm fick ju bättre betyg i ett test vad gäller färger och bildkvalitet mot just Apples 23" skärm. Jag har en 24" och är mer än nöjd med den, ljusstark så man klarar sig. Jag har dock den äldre modellen men tror LCDn är den samma mer designen som ändrats. Köpte min för knappt ett år sedan då dom hade en skön kampanj, samma pris som nu ser jag. Dell har ju även nått som Apple INTE har, en 3 årig garanti med utbyte på platsen.

Dessutom har den minneskortläsare.

  • Medlem
  • 2006-09-29 08:40

Fungerar minneskortsläsaren med Mac?

Ursprungligen av Toett:

Fungerar minneskortsläsaren med Mac?

Varför skulle den inte fungera? Minneskort är ju inte beroende på vad det är för märke på skärmen. Ser inga problem att det inte skulle fungera.

  • Medlem
  • 2006-09-29 09:15

Jag kanske har missuppfattat det hela, men är det inte så att det är kortsläsaren som kommunicerar med operativsystemet? I så fall behöver ju OS X ha stöd för kortläsaren på något sätt.

Antagligen är det som vanligt på mac - det bara funkar...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-30 19:56
Ursprungligen av Toett:

Jag kanske har missuppfattat det hela, men är det inte så att det är kortsläsaren som kommunicerar med operativsystemet? I så fall behöver ju OS X ha stöd för kortläsaren på något sätt.

Antagligen är det som vanligt på mac - det bara funkar...

Kortläsaren presenterar med största sannolikhet korten som en USB mass storage device vilket väl isf är en standard och således borde det bara fungera. Oavsett kortläsare, disk, kamera, mp3-spelare, ...

Kan så vara att kortläsaren kommunicerar med operativsystemet. Men min erfarenhet av kortläsare är som du säger, med mac det bara funkar. Jag kanske har ovanlig tur där och klarat mig problemfritt.

Ursprungligen av Mikael E:

Kan så vara att kortläsaren kommunicerar med operativsystemet. Men min erfarenhet av kortläsare är som du säger, med mac det bara funkar. Jag kanske har ovanlig tur där och klarat mig problemfritt.

Kortläsarna är i stort sett baserade på samma elektronik allihop och de identifierar sig som helt vanliga USB Mass Storage-enheter, så det ska inte vara några problem.

En annan grej som man kan tänka på är att Dell-skärmen har överlägsna inställningsmöjligheter i jämförelse med en Apple-skärm. Du kan höja och sänka den, vrida den åt sidorna och rotera den till porträttläge. Å andra sidan får du en giganstisk fot och ingen FW-hub.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-29 13:23

Kortlsaren fungerar utmärkt med min mac i alla fall. En mycket bra skärm som är prisvärd skulle jag vilja säga.

Det sitter ju en usb-hub i den (4 portar tror jag), är det usb2 eller usb1.1?

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

är det usb2 eller usb1.1?

http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=se&l=sv&s=bsd&cs=sebsdt1&sku=59216

4 x Integrated powered USB 2.0 ports

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Där ser man. Jag läser dåligt

Har surfat runt lite på Flickr för att hitta bilder på just denna skärm. Snubblade just förbi denna underbara bild: http://flickr.com/photo_zoom.gne?id=181071390&context=photostream&size=o

Droool:cool:

.. Hoppas "Dell" knackar på dörren snart...

Ursprungligen av Peacegrove:

.. Hoppas "Dell" knackar på dörren snart...

Hur så, har du beställt en? Isåfall får du gärna visa lite bilder sedan...

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Hur så, har du beställt en? Isåfall får du gärna visa lite bilder sedan...

Japp, men den har en bit kvar till Stockholm:
2006-10-02 11:32 SE - VÄRNAMO ARRIVED TO TERMINAL

Du har säkert redan letat på flickr.com och tittat på youtube.com ( http://youtube.com/watch?v=Ue_HiwAUojM ).

Men kan väll försöka fota den själv också sen

Ursprungligen av jawa:

Funderar på att köpa en sådan då den är billig nu. Men först vill jag höra vad proffsen säger. Är det en bra skärm? Kommer inte använda den i jobbsammanhang utan till vanliga datorsysslor så som spel,foto,surf osv. Eller har ni något annat förslag på en skärm till det priset (7800)?

Modellen är:
2407WFP

Jag har själv gjort en beställning nu. Användningsområden för mig är:
Film
Aperture
Internet
Spel

jag har en kompis som är supernöjd och han har samma användningsområden som jag. Billig är den också

Ganska lustigt egentligen att så många Macanvändare väljer Dell-skärmar. Borde vara en signal till Apple om hur skärmar ska se ut och kosta.

Hur många av Er kommer att sätta en bit svart tejp över loggan på framsidan och kanske också något över loggan på baksidan?

  • Medlem
  • 2006-10-03 12:52
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Ganska lustigt egentligen att så många Macanvändare väljer Dell-skärmar. Borde vara en signal till Apple om hur skärmar ska se ut och kosta.

Hur många av Er kommer att sätta en bit svart tejp över loggan på framsidan och kanske också något över loggan på baksidan?

En viktig sak är priset och anslutningsmöjligheter, tror jag. Apples skärmar är helt klart snyggare, och enligt mig har de bättre kvalitet också. När jag köpte min Dell-skärm var Apples alternativ dubbelt så dyra. Det är de inte längre. De har fortfarande bara en DVI dock, vilket känns onödigt snålt.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Ganska lustigt egentligen att så många Macanvändare väljer Dell-skärmar. Borde vara en signal till Apple om hur skärmar ska se ut och kosta.

Hur många av Er kommer att sätta en bit svart tejp över loggan på framsidan och kanske också något över loggan på baksidan?

Är det verkligen så många jämfört med Macanvändare som har appleskärm?

Hur snyggt blir det med en tejp bit på sin skärm?

Ursprungligen av Peacegrove:

Är det verkligen så många jämfört med Macanvändare som har appleskärm?

Hur snyggt blir det med en tejp bit på sin skärm?

Svart tipp-ex då? Ett kungarike för svart tipp-ex!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-10-03 18:59

Jag har båda. iMacens är klart brightare. Se själv på:

http://flickr.com/photos/larsa/259699384/

Ursprungligen av larsa:

Jag har båda. iMacens är klart brightare. Se själv på:

http://flickr.com/photos/larsa/259699384/

Vackert. Dell:en ser lite klen ut på ljusstyrkan där, men surfar man runt på flickr så kan man ju hitta samma dell model som lyser mer Men kanske har något med övriga ljuskällor i rummet.

Ursprungligen av Peacegrove:

Vackert. Dell:en ser lite klen ut på ljusstyrkan där, men surfar man runt på flickr så kan man ju hitta samma dell model som lyser mer Men kanske har något med övriga ljuskällor i rummet.

Det måste nästan vara så för om man tittar på den tekniska specen för respektive skärm så är Dell'en både ljusstarkare och kontrastrikare:

Dell 2407 WFP
Ljusstyrka = 450cd/m2
Kontrastförhållande = 1000:1

Apple iMac 24"
Ljusstyrka = 400cd/m2
Kontrastförhållande = 700:1

Det kan förstås också ha med synvinkel att göra. Dellskärmen ser mörkare ut än iMac'en från sidan men hur ser det ut rakt framifrån sett?

Har sett någonstans att Apple's och Dell's skärmar baseras på samma panel så egentligen borde det inte vara så stora skillnader...

En nyfiken fråga till ägare och blivande ägare av denna skärm. Vilken revision är Din skärm? Jag har på många ställen sett att Rev00 och Rev01 var av sämre kvalitet än senare varianter.

Senast redigerat 2006-10-04 10:57
  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-30 21:08
Ursprungligen av larsa:

Jag har båda. iMacens är klart brightare. Se själv på:

http://flickr.com/photos/larsa/259699384/

Det är ju en större vinkel mot dellskärmen.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Svart tipp-ex då? Ett kungarike för svart tipp-ex!

Kallas spritpenna

Hmmmm... Kanske borde köpa en 23'' Cinema istället. 3000 kr mer och en tum mindre.
Tanken har slagit mig, men jag köper hellre en ny iPod för mellanskillnaden.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-10-03 16:18

Jag har en 24" dell (den äldre modellen). Att jag valde den skärmen hade absolut inget med designen att göra, enbart priset. En kanonskärm som funkar utmärkt till mitt vardagliga bruk.
Inga tejpbitar på min skärm heller

Bevaka tråden