Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har app-idé, någon som kan koda?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag är en klassisk idéspruta, men saknar kompetens gällande utveckling i OS X.
Jag har en idé för ett litet shareware-program som jag tror skulle uppskattas. Någon som har kunskap i kodning för OS X? Ni bör även kunna lite om bluetooth för det gäller kommunikation med telefoner som man parat med datorn.

Anmäl intresse här så PM:ar jag er.

Ok, försöker igen. Jag vet att det finns kodare som söker lite mindre projekt. C'mon.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2006-09-22 10:19

Du skulle anmält dig på:
www.mydreamapp.com

Det är några av världens bästa programmerare (personerna bakom AppZapper, iClip, SubEthaEdit m.fl.) för Mac som sökte bra idéer. Tyvärr så har alla 24 bidrag som man får rösta på redan valts ut.

Jo, men hade inte den här idén då den tävlingen var i bidragsinsamlandeläge

Appen, som ligger i mitt huvud för tillfället, kommer förenkla överförandet av filer till parade mobiltelefoner. Tycker att dagens sätt är lite onödigt bökig.

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Appen, som ligger i mitt huvud för tillfället, kommer förenkla överförandet av filer till parade mobiltelefoner. Tycker att dagens sätt är lite onödigt bökig.

I Finder, markera filen du vill skicka - tryck kommando + skift + b. I rutan som dyker upp, markera enheten du vill skicka till och tryck på "Skicka"-knappen. Behöver det bli enklare än så?

Ursprungligen av Christofer:

I Finder, markera filen du vill skicka - tryck kommando + skift + b. I rutan som dyker upp, markera enheten du vill skicka till och tryck på "Skicka"-knappen. Behöver det bli enklare än så?

Det är förvisso ett snyggt sätt, men jag har ytterliggare lite visioner på appen. Det där är bara en del. Jag har en vision om en programvara som ger ett intryck av att hålla telefonen mountad... fast via Bluetooth...

Fördelarna med en sån lösning blir då i alla fall för mig uppenbar. Underskatta aldrig en Macanvändares behov av drag & drop
Att på samma sätt kunna browsa enheten bara genom att dubbelklicka på mountningen är attraktiv åtminstånde för mig. Det kommando du gav ger bara "Send". Det finns säkert fler kommandon. Men man orkar inte lära sig allt för många nya kommandon.

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Fördelarna med en sån lösning blir då i alla fall för mig uppenbar. Underskatta aldrig en Macanvändares behov av drag & drop

Så sant så Dina idéer låter intressanta, hoppas du får tag i någon som kan hjälpa till.

många fiffiga ideer man hör kan man oftast 'sätta ihop' av funktioner som redan finns i systemet men är lite krångligt att komma åt.
då kan applescript eller kanske tom automator passa som handen i handsken, det brukar inte inte vara så svårt att tåta ihop heller även om man är nybörjare...

Ursprungligen av gabriela:

många fiffiga ideer man hör kan man oftast 'sätta ihop' av funktioner som redan finns i systemet men är lite krångligt att komma åt.
då kan applescript eller kanske tom automator passa som handen i handsken, det brukar inte inte vara så svårt att tåta ihop heller även om man är nybörjare...

Sant, men återigen, vissa saker e lite för krångliga för att göras via Automator.

Ursprungligen av gabriela:

många fiffiga ideer man hör kan man oftast 'sätta ihop' av funktioner som redan finns i systemet men är lite krångligt att komma åt.
då kan applescript eller kanske tom automator passa som handen i handsken, det brukar inte inte vara så svårt att tåta ihop heller även om man är nybörjare...

Det som man kan "sätta ihop" av färdiga funktioner med scriptande är nästan lika lätta (ibland lättare) att sätta ihop som en enkel tillämpning. Enkla saker är enkla även där,skillnaden är bara att tillämpningsprogrammmeraren kan bryta in och göra speciallösningar när han/hon behöver, vilket inte alltid är så lätt, eller snabbt, i ett script.

Som exempel gjorde jag ett program som omvandlar en bunt bilder till en film. Man kan göra samma sak genom att klistra in bilderna en i taget i QuickTime Player (Pro), och det går säkert att fixa ett AppleScript som gör det. Men, hur är det med kontrollen över hur mycket tid varje bild motsvarar, och hur fort går det? Mitt lilla program var verkligen litet, det bara läste in bilder och lade till dem till filmen, det var behagligt lätt att göra. Kanske två-tre sidor kod, och mycket av det är standardgrejer.

För att ytterliggare späda på saker jag kan se i denna är att mountingen fungerar ungefär som iDisk (kopian som skapas på skrivbordet om man fipplar i inställningarna). Varje gång man kommer inom räckhåll med telefonen (10 meter) så syncas mountningen med telefonen via bluetooth. Argument för att det kommer gå segt kommer förstås att tas upp. Men bättre segt än inget alls som jag brukar säga

Tycker faktiskt att Daniel pekar på något mycke viktigt, just detta att många av oss har drömmar och ideér som blir svåra att omsätta i praktiken - när Powerbook 100 var ny så köpte jag mig ett fläskigt stort paket med C++ eller kanske var det bara C+ - var väl över 2.000 sidor som skulle pluggas in och jisses, när skulle jag ha hunnit med detta... grämer mig än idag att jag aldrig skulle hunnat få tid över... stannade en tid med HyperCard som hade sin charm. Men än idag så önskar jag att det hade funnit mer tid att förverkliga drömmarna.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-09-23 09:46

Daniel, ang automatmountingen antar jag att det kräver att man satt ner säkerheten vad gäller bluetooth på telefonen? Det skulle iaf jag inte vara vilig att göra (vem som helst med en dator i närheten kan ju tanka ner mitt innehåll då).

Syncning mot BT <-> Dator

Ursprungligen av memark:

Daniel, ang automatmountingen antar jag att det kräver att man satt ner säkerheten vad gäller bluetooth på telefonen? Det skulle iaf jag inte vara vilig att göra (vem som helst med en dator i närheten kan ju tanka ner mitt innehåll då).

Men det skulle väl bara gå att synca med en parad enhet ?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-09-24 12:20

Nu är jag ingen fena på bluetooth, men bryts inte parningen om dator och telefon kommer utom räckhåll för varandra? Tänker då främst på denna funktion

"Varje gång man kommer inom räckhåll med telefonen (10 meter) så syncas mountningen med telefonen via bluetooth."

Nej, en parning bryts inte. En parning kommer datorn o telefonen ihåg.

Råbra idé!
Själv har jag dessutom problemet att inte går att bläddra i filerna på min P910i.
Jag kan bara sända filer.. men ingen bläddring.
Skulle detta program kunna hjälpa på något sätt?

Hehe, svårt att säga då min kunskap än så länge är nada,zip, zero. Än så länge bara en idé jag har i huvudet. Men generellt så skulle jag säga att det inte kommer fungerar så länge det inte fungerar genom Apples bluetooth-implementation. Men som sagt, har inte kommit långt. Måste hitta någon som gillar idén o kan koda. Sen blir det att tillsammans med den/dom gå igenom vad man kan göra och vilka tekniker som ska användas.

Är "browse" utgråat för dig om du kollar under BlueTooth-symbolen?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-02 12:41

Apple script är mycket kopetent för att lära sig kodnings principer. Varför inte börja där. Att få telefonen att mounta som en HD kräver betydligt mer tror jag. Men kanske man kan stuka till en mapp som datorn syncar med telefonen? Så att mappens innehåll är lika med telefonens innehåll. Drar man inn en ny fil så adderas den också till telefonen. Finn script som säker kan fixa det. Hur är det om man raderar? eller uppdaterar en fil?

1
Bevaka tråden