Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Montera flera hårddiskar i Linux?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det här är ett sånt där typiskt Unix-problem, lätt för den som kan det, tvärnit om man inte kan det. Eller i alla fall så man blir osäker.

Måste man fippla med att skapa monteringspunkter och använda mount-kommandot? Det är så stenålders, känns märkligt på ett system som klarar hotplug av USB-minnen utan vidare. Det är skönt i CentOS (RHEL) att USB-minnen ploppar upp lika elegant som på Macen, men hårddiskar gör det inte.

Jag har i alla fall försökt med mount, och det går inte. Den klagar, "du måste ange filsystemstypen", men när jag gör det så säger den det måttligt hjälpsamma "fel felsystemstyp, felaktig flagga, felaktyigt superblock eller för många monterade filsystem".

Så vad borde jag göra nu? Disken skall fungera, den har just ingen anledning att ha dött, och den syns i BIOS-utskrifterna i uppstart.

Har du något filsystem på disken som inte stöds av kärnan?

Det är ext3 på den, samma som huvuddisken. Det vet jag eftersom jag försökte få upp den på Macen, men Macen kan inte mounta ext3.

det blir nog enklare om du kör ext2fsx [1] på macen istället, det ska fungera ganska ok vad jag hört. (om du kör macosx på burken dvs.)
annars borde 'mount -t ext3 /dev/hd-vaddennuheter /mnt' fungera på linuxmaskinen...?

[1]http://sourceforge.net/projects/ext2fsx/

1
Bevaka tråden