Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte skriva till MyBook

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-23 21:28

Hej

Jag har en extern hårddisk, en WD MyBook Essential Edition. Den är formaterad till NTFS ch har varit kopplad till en XP-maskin.

Nu vill jag dock använda den på min MacBook. Kopplar in den via USB och det funkar fint, den hittas och man kan kolla in alla filer och bilder som ligger på den. Men man kan inte skriva nått nytt på disken och det behöver jag kunna.

Nån som vet hur jag ska göra för att kunna spara saker till MyBooken?

Jag är väldigt ny på Mac så jag vet inte riktigt var jag ska börja.

Tack på förhand!

Mac OS kan bara läsa från en hårddisk formaterad i NTFS. Att skriva till den går inte.

Du har några alternativ:

Ta backup på allt på disken och formatera den i Windows filsystem FAT32
+ Både Mac OS och Windows kan läsa och skriva till den
- FAT32 klarar inte av större filer än 4GB

Ta Backup på allt på disken och formatera den från macen i Mac OS filsystem HFS+
+ Klarar större filer än 4GB. Kan läsas och skriva till med Mac OS.
- Windows kan varken läsa eller skriva till HFS+ formaterade enheter. Går dock att lösa med 3:e partsprogrammet Macdrive. http://www.mediafour.com/products/macdrive6/
Detta program måste installeras på alla datorer som ska kunna läsa och skriva till enheten. Kanske inte helt praktiskt om man vill ta med disken till olika kompisar t ex.

Formatera enheten från Mac OS gör du med programmet Skivverktyg som ligger i Program-> Verktygsprogram

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-24 16:15

Hur bra fungerar Macdrive egentligen? Om man ska ha en extern disk som backup för projekt, dokument, musik etc. hemma och ska kunna köra/läsa/skriva från både XP och OS X - primärt från OS X dock. Är det den bästa lösningen eller är FAT32 att föredra då?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-09-24 16:20

Om man får macdrive att fungera så är det utmärkt.
Har testat på två PC burkar, fungerade på en av två.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-24 22:13

Vad var det som inte fungerade på den andra? Det är ju inte så bra om man går och köper grejer så fungerar det inte...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-10-01 10:21

Testa först demot av Macdrive och se om det fungerar. På den ena PCn så dyker min HFS+ disk upp och jag kan skriva och läsa till den.
På den andra PCn så installeras programmet och körs igång, men inga diskar dyker upp. Har inte orkat felsöka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-02 09:58

Är det några begränsningar i filformat etc. som stöds genom Macdrive? Har en hel del blandat som ska ligga på disken nämligen - allt från musik, film till backup av bokföring etc.

Har kollat på Western Digitals diskar, är deras netcenter bra? Har också kikat på deras Passport series, som verkar riktigt snygga och behändiga. Vet dock inte om jag behöver en extern disk att ta emd om jag har en nätverksdisk hemma.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-04 12:31

Finns det inga 3e parts program som gör det möjligt för en mac att skriva till NTFS då?
Jag köpt en MyBook 500 och har fyllt den nu, från min PC. Tänkte inte inte på att Macen inte kunde skriva till den så nu sitter jag på en extern hårddisk utan möjlighet att skriva till den, och jag har ingen möjlighet att ta backup på det som finnes på den externa. Bra att dom skrev något om det i instruktionsmanualen

1
Bevaka tråden