Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns det nån som jag? :-)

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-09-30 13:50

Har hängt lite till och från på det här forumet ett bra tag med aldrig gjort någon introduktion och tänkte att det här var ett bra tillfälle. Jag är 16 år och har använt PC-datorer sedan 1996 (har totalt ca 10 datorer, inklusive C64, Amiga 500 och två _gamla_ macar). Som de flesta andra här på forumet ogillar jag Windows, och använder huvudsakligen Linux, men är också gamer så jag dual bootar mellan XP och Kubuntu för nuvarande.

Följer alltid Apple med stort intresse då de har mycket spännande produkter, och både deras hård- och mjukvara leder industrins utveckling. Tror dock aldrig jag kommer köpa en ny Mac då jag inte kan rättfärdiga den extra kostnaden mellan PC och Mac.

Min nyaste PC är en Amilo Xi1546-laptop med:
17" skärm (1440x900)
2.0 GHz Core Duo
2 GB RAM
2x100 GB hårddisk (200 gb totalt)
ATI Radeon X1800 256 MB
TV Tuner med fjärrkontroll
inbyggd subwoofer

kostade ca 13 500 kr (HemPC-ebjudande. I erbjudandet fanns även en MBP men det var 15" och med betydligt sämre specs, så den är inte jämförbar)...

En MacBook pro med:
17" skärm (1680 x 1050)
2.16 GHz Core Duo
2 GB RAM
120 GB Hårddisk
ATI Radeon X1600 256 MB
iSight
MagSafe, rörelsedetektor + annat godis (och OSX såklart)

kostar över 30 000 kr. Skulle säga att de två är ungefär lika utrustade. MBP väger lite mindre och har lite längre batteritid.

Men jaja, här är jag iaf. Entusiastisk linuxanvändare, PC- och Nintendo-gamer (längtar till Wii) och följer Apple noggrannt. Finns det ngn annan än jag som kör PC pga den lägre kostnaden men ändå följer Apple?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-09-30 14:36

Alltid trevligt med presentationer.

Jag är väl en utåtstickare jag med förmodar jag.

Jag håller mig till mac, MacBook Pro 2,16. Alltid kört PC sedan tidigare, men för några år sedan fick jag upp ögonen för någonting annat.

Håller mig självklart till Nintendo, aldrig gillat Sonys eller Microsoft konsol. Sedan är det svårt att tycka om något annat när man jobbar på Bergsala AB / Nintendo heller.

Vi ser fram emot nya Mac-produkter och vi ser fram emot Wii den 8 december.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-30 15:02

^^ Jaså, du jobbar på Bergsala. Så skoj Ja, jag håller mig till Nintendo också. Har en N64, GCN, DS och DSL. Har det fastställts ett svenskt pris på Wii än? Eller är det hemligt?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-14 21:29
Ursprungligen av SeBBBe:

^^ Jaså, du jobbar på Bergsala. Så skoj Ja, jag håller mig till Nintendo också. Har en N64, GCN, DS och DSL. Har det fastställts ett svenskt pris på Wii än? Eller är det hemligt?

Looking at the Wii price of 25,000 yen, that converts directly into $223 / €175 / £119. When deciding regional prices for their products they can’t just stay with the nearest number, but they can round it off so it’s easy for customers to pay for at the store. Keeping that in mind, we can expect the Wii prices to be: $225 / €225 / £150 !!

Add in a second controller and you’re at $250, you’re going to get at least one new game, which puts you at $300.

Om vi har tur!

  • Oregistrerad
  • 2006-10-15 12:20

Mycket tur isf..

Jag tippar på 2699 kr, vilket är 366 USD.

Ger fasen i att jämföra

Jag bryr mig inte ett dyft om att jämföra att man får si eller så mkt mer om man köper en si eller sån maskin.

Jag kör Mac, de andra är inte intressanta.
Jag har en splitter ny iMac 20", intel Dual-tjossan eller vadenuär...
Jag kör Mac OS X.

Som idiotisk jämförelse så ville de ju nästan kasta Windowsburkar efter en på Volvo
-vi har precis fått nya Hem-PC. Jag vill inte ha skiten. 250kr i månan och du fick en
sketahäftig bärbar burk...som kör Windows.

Jag kan inte få in i min skalle VARFÖR man skall hålla på och jämföra ditten med datten och vilket som är mest prisvärd.

En Bärbar PC är ALDRIG prisvärd för min del, möjligen köpa 1000st för 1:- styck och mura en vägg eller nåt med dem... kasta diskus med dem eller nåt.

Vad gäller Macarnas högre pris så ska man jämföra rätt. Specar man en budget-PC och jämför med en torn-Mac med samma kortplatser och grafikkort så verkar det nästan löjligt, men jämför man knädatorer och "kakburkar" så är skillnaden minimal, och ofta till Apples fördel. (Men nu ska vi inte sabba tråden med sånt.)

Begagnat är inte att förakta. En G3 med rejält med minne är inte alls fel, och en begagnad G4 klarar mycket.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-30 18:15

Var det nåt fel med min jämförelse? Jag jämförde två hi end laptopar. PC-laptopen fick jag iofs ganska mycket billigare tack vare hemPC. Kostar väl 18-19 i vanliga fall. Men ändå billigare än MBPn.

Ursprungligen av SeBBBe:

Var det nåt fel med min jämförelse? Jag jämförde två hi end laptopar. PC-laptopen fick jag iofs ganska mycket billigare tack vare hemPC. Kostar väl 18-19 i vanliga fall. Men ändå billigare än MBPn.

Nejdå, men jag tänkte på MB och Mini. Speciellt Minin brukar vara billigast i sin klass.

Man kanske kan locka dig till att köra OSX (x86) på din PC-maskin istället? Inte för att jag vet hur man gör eller får tag på det, men går gör det

  • Oregistrerad
  • 2006-09-30 19:16

Jo, den brukar ligga bra till.

Citat:

Man kanske kan locka dig till att köra OSX (x86) på din PC-maskin istället? Inte för att jag vet hur man gör eller får tag på det, men går gör det

Hmm... Vet inte hur man svarar på detta men om jag säger såhär att om jag hade gjort något så hemskt som att olagligt installera osx86 på min PC så hade inte ljudkortet funkat och det hade bara blivit 16-bitarsfärger och vissa andra saker hade inte funkat. Linux är enklare för mig :), men OSX är helt klart vassast. När det funkar alltså.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-14 20:16

Usch vad dyr applemaskinen var, men det beror väl på att uppgraderingarna är svindyra :/

  • Oregistrerad
  • 2006-10-16 21:26

umm... Ja det där var ju en mycket klok och genomtänkt post.

1) Min laptop äger ditt desktop
2) PC-burkar kör Windows lika mycket som Macar gör det

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-18 11:54
Ursprungligen av SeBBBe:

umm... Ja det där var ju en mycket klok och genomtänkt post.

1) Min laptop äger ditt desktop
2) PC-burkar kör Windows lika mycket som Macar gör det

Moget inlägg.

1) Imacen har Core Duo 2

2) Din laptop har inget officiellt stöd för OSX. Ska du köra OSx86 på den så får du problem med drivrutiner och du måste ladda ned en patchad version varje gång det kommer en uppdatering.

Ska du köra linux och windows så funkar den säkert utmärkt men det är inte vad majoriteten på detta forum vill göra

Ursprungligen av SeBBBe:

Sedan har vi ju prislappen. Jag är inte beredd att betala dubbelt så mycket för en dator som har lika bra specs, men är snyggare och något lättare/tunnare, eller för att den kommer med OSX förinstallerat.

Jag köpte en MBP 15" 2.0 till jobbet nyss. Den kostade 19.595:-
Jämförbar HP-maskin nc8430 2.0 kostade 19.619:- Då ingick iofs 1GB minne mot MBP:s 512MB

Nu kommer jag väl att bli flamead men jag kör faktiskt Windows XP på den, jag måste då jag utvecklar mycket för Windows. Jag köpte helt enkelt Macen för att den låg bra till i pris och jag kan köra OSX på den på fritiden.

Du kan inte jämföra mot lågprisburkar. De har ofta slöa diskar eller chipset, usla skärmar eller allämnt kass byggkvalitet. Ska man använda grejerna professionellt så måste de funka.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-16 23:00

Faktum är väl att Goflorps inlägg var väl genomtänkt. Ditt sista var däremot under all kritik, då du försöker sänka Goflorp. Att han har bestämt sig för att han anser att en mac är överlägsen en pc, när det gäller hans egna önskemål och krav, betyder inte att åsikten för den skull är oklok eller ogenomtänkt. Precis som att jag aldrig skulle köpa en Citroën, oavsett pris, så skulle han vägra en PC. Jag ser inget konstigt i det.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-17 17:20
Ursprungligen av Valentino:

Faktum är väl att Goflorps inlägg var väl genomtänkt.

Nej, det var väldigt fanboy-artat. Han säger att han kör Mac no matter what och tänker inte på att PC kör OSX också.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-18 12:26
Ursprungligen av SeBBBe:

Nej, det var väldigt fanboy-artat. Han säger att han kör Mac no matter what och tänker inte på att PC kör OSX också.

Den gör den inte alls otrixat

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-17 08:40

Jag skulle hellre köpa en Citroen än en Windowsburk.
Lätt val tycker jag.

Yes!!

  • Oregistrerad
  • 2006-10-17 22:36

Men snälla du, kan du inte bara berätta vad som är fel med det? Som det är i dagsläget så är Apples prylar:
* Snyggare
* Enklare
* Mindre
* Tystare
* Stabilare

Att han är fascinerad över mac är inte konstigt, det är jag också. Och detta säger jag, en PC-användare sen 15 år.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-18 11:45

1. Ja, de är snyggare
2. Enklare? Ja, jo, men det kan diskuteras hur bra det är i olika sammanhang (en musknapp, anyone?)
3. Mindre? Jo lite tunnare är MBP allt
4. Mjaoe tystare vet jag inte. Den här laptop är väldigt väldigt tyst.
5. Mjukvaran gör den stabil. Och man kan köra Linux, BSD, eller tom OSX på en PC ifall man vill.

Sedan har vi ju prislappen. Jag är inte beredd att betala dubbelt så mycket för en dator som har lika bra specs, men är snyggare och något lättare/tunnare, eller för att den kommer med OSX förinstallerat.

Fascinerad för mac kan man väl få vara men sanningen är att Mac och PC knappt kan kallas olika plattformar längre. En Mac kommer med allt serverat. Men med lite trixande i början kan en PC vara lika bra resten av sin livstid.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-18 16:20
Ursprungligen av SeBBBe:

Men med lite trixande i början kan en PC vara lika bra resten av sin livstid.

Haha.. Nog får du trixa rejält, om du vill ha en PC i kanonutförande resten av livet, iallafall om du planerar att använda Windows. Eller du kanske ämnade att lämna jordelivet om en vecka, för i så fall är ditt påstående fullt gångbart.

En PC suger åt sig malware, spywares, virus, och alla sorters blä-och-blaha-wares. Detta samtidigt som drivrutiner ska installeras, och bifogade trialversioner av programmen ska raderas. Summa summarum är tyvärr att datorn ganska snabbt blir långsammare och långsammare.

Jag får själv psykbryt i dagarna, just för att min pc bara de senaste veckorna har gått från att kunna jämföras med en fräsch medelålders kvinna, till att utvecklats till en skrumpen, senil och rullatorbunden gammal dam.

Tja SeBBBe, här är du nog rätt så ensam
Fast jag är inte helt olik, jag har en PC jag också och har kört PC hela mitt liv. Det är först i somras jag skaffade mig en mac iom min macbook. Den var dock mest tänkt till mina studier och så var jag sugen på att testa apples saker (hade också följt dem ett tag). Det har gått mot att jag sitter mer med macen än med PCn då jag trivs i OSX. Jag är ibland en rätt lat person och i OSX kan man lata sig rätt rejält. Största anledningen till att jag använder min PC mindre är dock att den just nu låter som ett tröskverk. Måste skaffa lite bättre fläktar

Fast min macupplevelse har inte varit helt smärtfri.. Min egna erfarenhet:

5st PC som aldrig pajat så att jag inte kunnat fixa det själv (snarare mjukvarufel än hårdvarufel).
1st mac som efter 3,5 månader fick lämnas in på lagning....

På min PC bootar jag oftast gnu/linux som jag stormtrivs i (speciellt med allt ögongodis som Compiz osv osv).
Jag har sparat windows eftersom en del saker jag gör kräver det. Nu när jag skaffat macen och windows dessutom begått självmord (startar inte alls ) så funderar jag dock på att skrota det och endast köra gnu/linux.

Dock så kör jag gnome och inte kde, ska vi slåss?
Funderar dock på att ge KDE en chans nu igen om jag ändå ska ta bort windows från PCn. Är sugen på att prova det igen... Hur känns kubuntu? Förra gången jag snabbtestade KDE så var det i suse. Jag kör just nu ubuntu.

Jag kan ju lätt konstatera att linuxforum och hela "linuxkulturen" är mycket trevligare än mackulturen. Där bråkar inte folk så mycket över datorer osv och hjälper varandra mer. Det är färre extremister om man säger som så. Det är mer "gör så här" istället för "Lämna in datorn!" (nu kommer jag att bli assimilerad eller mördad eller nåt.)

Jag säger givetvis inte att alla är så; det finns många, många, vettiga och helcoola snubbar och snubbor t.ex. här på 99mac (och nej, jag försöker inte säga att jag är en vettig eller cool snubbe, det vet ju inte jag. Jag kanske är värsta rövhålet på hela 99mac )
Men överlag tycker jag det är så. Kolla bara i denna tråden som är din personliga presentation hur folk håller på ^^

Jag ska redan ha skrivit mitt sista inlägg här på 99mac men jag var tvungen att skriva här också

Och ja, jag längtar också efter Wii. Den är förbeställd men jag har inte riktigt bestämt mig för vilket spel jag ska börja med. Det lutar mest åt Zelda dock, vad tycker du?

ha det gott SeBBBe!

ps. en pc suger inte åt sig mer virus än en mac (windows bootar på bägge)

  • Oregistrerad
  • 2006-10-19 13:22
Ursprungligen av Valentino:

Haha.. Nog får du trixa rejält, om du vill ha en PC i kanonutförande resten av livet, iallafall om du planerar att använda Windows.

Om jag planerar att använda Windows ja... Men då är det ju samma med Mac om man planerar att använda Windows. Vilket jag iofs gör för att kunna spela spel, men jag ska dualboota mellan några olika OS.

Ursprungligen av Valentino:

En PC suger åt sig malware, spywares, virus, och alla sorters blä-och-blaha-wares. Detta samtidigt som drivrutiner ska installeras, och bifogade trialversioner av programmen ska raderas. Summa summarum är tyvärr att datorn ganska snabbt blir långsammare och långsammare.

Fel. Windows suger åt sig allt det är. Varken Linux eller OSX86 gör det...

Citat:

Den gör den inte alls otrixat [kör OSX86]

Du har inte en aning om hur enkelt det är... Ladda ner en OSX86 DVD-avbild, bränn, stoppa in i datorn, installera och kör precis som på en Mac.

Ursprungligen av rhesus:

Moget inlägg.

1) Imacen har Core Duo 2

2) Din laptop har inget officiellt stöd för OSX. Ska du köra OSx86 på den så får du problem med drivrutiner och du måste ladda ned en patchad version varje gång det kommer en uppdatering.

Kvaliteten på mitt inlägg var låg därför att det svarade på ett lika dåligt inlägg. Core 2 Duo är ca 7% snabbare än Core Duo, inte mer. Laptopen har inte officiellt stöd för OSX, nä, men drivrutiner blir det inga problem med då alla de redan är inbyggda i den modifierad installations-DVDn. Håller med om att uppdatera är jobbigt dock.

Ursprungligen av rhesus:

Jag köpte en MBP 15" 2.0 till jobbet nyss. Den kostade 19.595:-
Jämförbar HP-maskin nc8430 2.0 kostade 19.619:- Då ingick iofs 1GB minne mot MBP:s 512MB

Du kan inte jämföra mot lågprisburkar. De har ofta slöa diskar eller chipset, usla skärmar eller allämnt kass byggkvalitet. Ska man använda grejerna professionellt så måste de funka.

Har läst flertalet recensioner av den laptop jag får (idag btw ) och de säger alla att den är väldigt snabb, har en ovanligt bra skärm, stabil och bra byggkvalitet samt är både tyst och sval. Nu är den inte särskilt snygg eller lätt, och där vinner MBP helt klart. Men för att vara rättvis, och jag försöker vara rättvis, kan man varken klanka ner på byggkvaliteten eller skärmen på den här laptopen. Vikten och storleken har jag redan gett MBP kredit för. Men om den kostar dubbelt så mkt så borde den vara iaf lite bättre på nåt... Och det är den. Men inte så jag tycker det är värd 2x priset.

Diskarna är 5200 rpm, vilket inte är top of the line, men helt ok, och samma som i den MBPn jag konfiguerade. Dessutom är det två diskar vilket ger hög prestanda i RAID 0.

PS. Vilket krig det blev... Vill bara säga att jag hade köpt MBP istället om jag hade haft massor med pengar. Men det har jag inte. Därför är prestanda per krona väldigt viktig för mig. Och det värdet för PCn är mer än dubbelt så högt per krona som för MBPn (PCn är i och med grafikkortet bättre på spel).

  • Oregistrerad
  • 2006-10-19 15:03
Ursprungligen av SeBBBe:

Fel. Windows suger åt sig allt det är. Varken Linux eller OSX86 gör det...

Läs om, läs rätt!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-19 19:21
Ursprungligen av SeBBBe:

Har läst flertalet recensioner av den laptop jag får

Lugna dig med hyllningar till byggkvalitet, ljudnivå osv tills du fått maskinen i din hand. Många bärbara PC:s ser bra ut på papper men är en besvikelse när man får fippla lite med dem.

Ursprungligen av SeBBBe:

Men om den kostar dubbelt så mkt så borde den vara iaf lite bättre på nåt... Och det är den. Men inte så jag tycker det är värd 2x priset.

Och om du nu ska vara ärlig så motsvarar ju upplösningen på din FS (1440x990) den på en MacBook 15,4". Du får inte större skärmyta, bara mer förstoring.

Då blir prisskillnaden inte så stor längre,

Amilo xi 1546 verkar ligga runt 15-16.000:- inkl moms om du köper den på en vanlig butik, dvs ej personalköp.

MBP 15,4" kostar runt 19.500:-

För de extra tusenlapparna får du då en lättare, snyggare maskin med snabbare disk, smarta finesser, mycket bra byggkvalitet och inbyggd webbkamera. MBP har dessutom officiellt stöd för OS X. Du kan vara helt säker på att den kan köra leopard och även 10.6. Det finns inga garantier för att din FS gör det. Iofs kan du köra linux men då undrar jag varför du hänger på detta forum?

Mitt val är solklart. Sen får du naturligtvis välja det som passar dig bäst.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-22 00:24
Ursprungligen av rhesus:

Och om du nu ska vara ärlig så motsvarar ju upplösningen på din FS (1440x990) den på en MacBook 15,4". Du får inte större skärmyta, bara mer förstoring.

Då blir prisskillnaden inte så stor längre,

Amilo xi 1546 verkar ligga runt 15-16.000:- inkl moms om du köper den på en vanlig butik, dvs ej personalköp.

MBP 15,4" kostar runt 19.500:-

Nu var ju jämförelsen iofs baserad på min situation och en motsvarande mbp kostade dubbelt så mkt. Jag är ganska säker på att det priset inte är pga högre upplösning...

Att bara basera skärmen på upplösningen tycker jag är väldigt konstigt också... Det är ju storleken som spelar mest roll. Har fått laptopen nu och skriver från den och måste säga att 1440x900 är ganska högupplöst... Nu säger jag inte att högre upplösning är dåligt, men jag väljer hellre en större skärm än högre upplösning.

Förresen kan jag nu officiellt uttala mig om byggkvaliteten. Basen är väldigt stabil men skärmen flexar lite om man böjer på den (men det gör man väl inte, man transporterar den ju ihopfälld). Ljudnivån är också den mycket låg och den blir inte särskilt varm även när man spelar FEAR, men då flåsar fläkten dock på desto mer. Men när man surfar och gör andra lätta sysslor är den mycket tyst och mycket sval. Mycket svalare än MBP... Så där har vi ju en designteknisk fördel över MBPn till och med

Ljudnivån vid normalt användande är undefär on par med MBP. Temperaturen är mycket lägre. Däremot är byggkvaliteten sämre än på MBP, men inte dålig, och robustare än många andra PC-laptopar.

Som avslutning kan jag säga att jag är mycket nöjd Jag kommer ha mkt kul med denna laptopen.

PS.
Man kan kanske undra varför jag hänger på ett macforum. Detta är för att Apples produkter helt klart leder industrin och är roliga att följa. Det är spännande att se Apples innovativa hård- och mjukvara.

Jag förstår seBBBe. Jag här själv avundsjukt kollat på reklamerbjudanden på PC-maskiner med samma hårdvaruspecifikationerna och skulle nog varit frestad om jag inte varit så fast i min programvara. Jag har också fått intrycket att det finns mer att välja mellan när det gäller programvara för linux för PC än för mac.

Förresten.. Spanat in dessa? http://www.system76.com/
Bärbara datorer med Ubuntu förinstallerat. Jäkligt bra prestanda till låg kostnad.
Sen är de kanske inte lika sexiga som macbookarna på utsidan men.. Fick lite ha-begär

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-19 00:34

8e december o 2500kr verkar det bli som gäller... för wii.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-19 17:32

Som vanligt lite FUD mot Windows utan att det behövs.

Malware, spyware och virus?
Ja, om du laddar ner en massa piratkopierad programvara eller väljer att acceptera att installera den, program skickar ju inte med adware/spyware utan att säga något om detta, att folk sedan väljer att inte läsa EULAs o dylikt är ju upp till dem.
Rent teoretiskt sett hade ju detta problem kunnat vara precis lika stort på Mac.
I Windowsvärlden kan man dock få virus över nätverket också om man har otur, och det är ju synd att operativsystemet har varit så osäkert som default.

Blä-o-blaha-wares tar jag gärna

Drivrutiner behövs ju till Mac också, och omstarter verkar vara minst lika vanliga där. Visst att flera macar stöds av oset från början, men det gör ju flera PC-maskiner också. Men det är ju svårt att stödja hårdvara som släpps i framtiden med en gammal release...

Jag brukar inte installera något som följer med, varför skulle jag det? Och iWork till en ny mac är ju också trialversion...

Inte blir datorn långsammare o långsammare heller, iaf inte sålänge man har koll på vad man gör, och om man inte har det kan man säkert misslyckas på en mac också..

Bevaka tråden