Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX 10.4.8 förvandlade min mb till en skärbräda

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej
Uppdaterade OSX till 10.4.8 och nu vill den inte starta.. Efter fanfaren så blir den bara svart... Kan inte ens boota från OS X-skivan. Inte heller Ubuntu-live
Fast det händer nog nåt för den kan hamna i vila osv.. men OSX startar inte.. Om jag kopplar till en extern skärm så visas en ljusblå bakgrundsbild på den men jag kan inte göra nåt...

Vad ska jag göra?

Hjälp?
Om jag inte kan lösa detta på egen hand utan måste lämna in så säljer jag den nog efteråt...

mvh ledsen andreas som trodde han skulle switcha

Edit: nu kan jag röra på muspekaren på min externa skärm men inte mycket mer.. Bara halva bilden syns på den externa.

VARNING! OM DU HAR EN MACBOOK INSTALLERA INTE NYA UPPDATERINGEN.

En till förutom jag har fått samma problem, läs i tråden http://www.99mac.se/nyheter/105038-mac-os-x-10-4-8-slaeppt.html

edit: jo installera den men var mer tålmodig än

Senast redigerat 2006-09-30 06:34
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-30 00:56

Exakt samma symptom här. Nu jävlar är det panik! Fan, fan, fan. Ursäkta språket, men om inte jag står med min Macbook imorgon bitti på ett möte... Ja, då... Asså... Jag finner inte ord.

Och, återigen blir man varse hur känsligt allt är.

Jag ska springa till ett applecenter imorgon och se vad de säger... Återkommer med svar då.
Ska bli kul att se vad de säger om att det sitter en ubuntuskiva i den....
Jag är så förbannad att jag bara sitter och ler. Har aldrig haft någon PC som strulat ihop så här mycket.

Om någon MacBook-ägare där ute kunde installera uppdateringen utan problem så säg det här tack.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-30 10:19
Ursprungligen av Andreas Th:

Jag är så förbannad att jag bara sitter och ler. Har aldrig haft någon PC som strulat ihop så här mycket.

Då har du inte haft många PC:s...

Glöm aldrig att en även en mac är en dator. Datorer hänger sig, kraschar och hittar på dumheter. Du blir inte immun mot strul bara för att du köper en mac.

Efter att ha läst det här vettefan om jag vågar dra hem uppdateringarna...

  • Oregistrerad
  • 2006-09-30 01:10

Tja, jag drog hem uppdateringen tidigare ikväll. Dock drog jag inte hem alla uppdateringar som fan för de olika applikationerna men i varje fall för osx o en bunte till. Blir ju lite orolig av det ni skriver trots att jag verkar kommit undan. Verkar ju vara fett möe strul med mac. Alla som lovordat mac så mkt. Tja jag vet inte vad jag ska säga mer än att det är en snygg dator iallafall. Mer användarvänlig, hmm, vetifan, stabilare? vetifan, jäjä...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-30 01:12

Nu går min MacBook igen!!???

Jag har inte gjort ett skvatt annat än låtit den stått och inte gjort nånting väldigt länge medans jag sökte runt på nätet efter andra med samma symptom. Så när jag kollade till den så va skärmsläckarn igång och allt snurra på som sig bör. Har testat att boota om igen, och allt funkar.

10.8.4 står det också att den kör numera.

Jaha, samma för någon annan?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-02 22:15
Ursprungligen av bicho:

10.8.4 står det också att den kör numera.

Wow! Skulle vara mycket intressant att höra mer om denna version av operativsystem (Max OS X 10.8 Lynx ska det visst heta)...

update: Ska se ifall min går igång om jag väntar tillräckligt länge. Stay tuned

edit: Polarens iMac uppdaterades direkt utan svart skärm... under tiden min fortfarande står och tickar. Eller den är rätt tyst

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-30 01:13

Såhär säger en kille på dpreview:

It probably took my MacBook Pro about 10 minutes to boot back up, but it finally came back to life. Must've been a lot going on under the hood, and I've got 2G RAM...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-30 01:17

De där 2giggen har alla haft än så länge som uttalat haft "problem".

Nästa gång jag uppdaterar ska jag se till att ha en flaska whiskey inom räckhåll

Edit: Om min dator går igång så småningom (har stått ett braaaaa tag nu) så kan ju någon tråd-sensei ändra rubriken till "skitsamma" eller nåt haha

Blev för nyfiken, och det gick ju fint. Omstarten tog några minuter och den där startfanfaren kom två gånger, men annars rullar allt på som vanligt.

Jag har MacBook 1,83.

Fuskigt. Men grattis!
Hoppas min går igång snart

Misstänker att jag kan ha förstört det genom att försöka boota ubuntu
Nån som vet hur man nöd-ejectar sin skiva?

Jag håller tummarna för dig!

Ursprungligen av Solgumma:

Jag håller tummarna för dig!

Tack Min mb verkar inte så pigg dock

Inget tur jag gjorde backup igår haha.
Steve får komma hit och boom:a lite http://www.youtube.com/watch?v=r8L39UwOS-Y

YES! Efter många omstarter och en evighets väntande så beslutade jag mig för att stänga locket. Macen gick ner i vila. Lät den stå så i fem min. Öppnade och möttes av inloggningsskärmen! Yay!
kram!

Om ni hade tagit det en gnutta lugnt och kikat på Apples information om uppdateringen så står det att Intel-baserade macar startar om 2 gånger och att det kan ta ett bra tag...

  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-09-30 10:20

hysteri

Detta är alltså en mycket omfattande uppdatering som tar tid vilket man får veta om man orkar engagera sig i instruktionerna från Apple...
Så tagga ner med försäljningsplanerna och ta reda på fakta först innan så slipper du jaga upp dig. Alltså läge att läsa på och fördjupa sina datorkunskaper kanske...:tveksam:

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-09-30 10:43

Precis. RTFM först, sen ha tålamod Man ska alltid ha tålamod när det gäller sådana här uppdateringar. Kom ihåg också att uppdateringen var ju ganska stor, eller?
För mig gick det hur lugnt som helst i alla fall.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-09-30 10:59

Alltså för min Macbook 1,83 tog det kanske 2-3 min att starta upp inga problem allt funkar fint.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-30 11:00

Återigen så är konservativa lilla jag glad att jag har min PPC-Mac ... startade bara om en gång som vanligt, startupen tog väl max en minut längre än vanligt, inga problem alls...

Ursprungligen av Scumpi:

Återigen så är konservativa lilla jag glad att jag har min PPC-Mac ... startade bara om en gång som vanligt, startupen tog väl max en minut längre än vanligt, inga problem alls...

Håller med, min mac mini installera och starta om exakt lika dant som alla andra updateringear.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-30 13:22

Puuh blev lite orolig där ett tag, ska väl ta och installera uppdateringen snart hade jag tänkt.

I all denna bashing av Mac måste jag bara komma med ett litet inlägg.

Jag har nyligen (i samband med en förkylning) fastnat i ett spel jag endast kan köra på windows.. Ja måste säga att trots den lilla tid jag spenderar i Windows så håller ja på bli inlagd på psyket

Alla dessa bubblor som poppar upp i tid och otid, drygar om allt från att städa skrivbordet (som förövrigt är väldigt tomt) till problem med uppdateringar (som jag ändå stängt av för att de tvingar mig starta om datorn mitt i mitt spelande)

Var är harmonin?! Inte i Windows iaf. brrrrr.

Måste bara säga att det trots allt finns 1 bra sak med windows, och de är den dansande korven i Windows Live Messenger

Ursprungligen av Johan S:

I all denna bashing av Mac måste jag bara komma med ett litet inlägg.

Jag har nyligen (i samband med en förkylning) fastnat i ett spel jag endast kan köra på windows.. Ja måste säga att trots den lilla tid jag spenderar i Windows så håller ja på bli inlagd på psyket

Alla dessa bubblor som poppar upp i tid och otid, drygar om allt från att städa skrivbordet (som förövrigt är väldigt tomt) till problem med uppdateringar (som jag ändå stängt av för att de tvingar mig starta om datorn mitt i mitt spelande)

Var är harmonin?! Inte i Windows iaf. brrrrr.

Måste bara säga att det trots allt finns 1 bra sak med windows, och de är den dansande korven i Windows Live Messenger

haha
Ja windows har sina fina detaljer

  • Oregistrerad
  • 2006-09-30 19:24
Ursprungligen av Johan S:

Alla dessa bubblor som poppar upp i tid och otid, drygar om allt från att städa skrivbordet (som förövrigt är väldigt tomt) till problem med uppdateringar (som jag ändå stängt av för att de tvingar mig starta om datorn mitt i mitt spelande)

Ja visst är de för jävliga... Särskilt irriterande när man kopplar i något så elementärt som ett USB-minne. Om jag kopplar in min iPod (som känns igen som ett USB-minne) så poppar det upp "Hittade USB-minne" och efter några sekunder en ny som säger "Hittade iPod" osv... Alltså vafan... Gör så det funkar men gör ingen stor affär av det... Lyckligtvis funkar det likadant i Linux som i OS X, det mesta fungerar direkt.

Förresten, en väldigt irrterande sak i Windows om man spelar är "tröga tangenter". I vissa spel råkar man tryck på shift-knappen 5 gånger i rad och då stängs spelet och Windows frågar om man vill aktivera tröga tangenter...

Ursprungligen av SeBBBe:

Ja visst är de för jävliga... Särskilt irriterande när man kopplar i något så elementärt som ett USB-minne. Om jag kopplar in min iPod (som känns igen som ett USB-minne) så poppar det upp "Hittade USB-minne" och efter några sekunder en ny som säger "Hittade iPod" osv... Alltså vafan... Gör så det funkar men gör ingen stor affär av det... Lyckligtvis funkar det likadant i Linux som i OS X, det mesta fungerar direkt.

Förresten, en väldigt irrterande sak i Windows om man spelar är "tröga tangenter". I vissa spel råkar man tryck på shift-knappen 5 gånger i rad och då stängs spelet och Windows frågar om man vill aktivera tröga tangenter...

Håller med. Windowws verkar bli helt överlyckligt när det hittar nåt "Kolla här! Ett USB minne jäklar men kolla då!" "Kolla igen!" "Jag har fixat det automatiskt åt dig" osv. Hade varit roligare ifall gemet kom upp och sa det

Bevaka tråden