Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ext hd til både PC & MAC

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-30 15:51

Jag har en extern 160 GB FW/USB hårddisk.
Undrar vilket sätt som är det bästa att formatera med för att den skall funka till både Mac och PC?
Just nu är den HFS+ formaterad.

FAT32 bör fungera fint.

Efter mycket letande här på forumet så väljer jag att spinna vidare på denna gamla tråd:

Jag stoppade en 2.5" disk i ett externt USB2-kabinett och formaterade den som "MS-Dos" från skivverktyget. Problemet är att den beter sig mycket konstigt i en kompis Windows XP-maskin. När han försöker ta filer från den så hänger det sig eller filerna går inte att öppna. Han kan inte heller formatera hårddisken. Vad är det egentlligen som händer, hur löser vi det?

Jag kan ju berätta hur vi löste det. Jag provade att formatera den igen, men denna gång fick den heta UNTITLED. Då kunde vi koppla in den i Windows-datorn och snabbformatera den där som NTFS. Bra va?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-17 09:56
Ursprungligen av Stefan Swales:

Jag kan ju berätta hur vi löste det. Jag provade att formatera den igen, men denna gång fick den heta UNTITLED. Då kunde vi koppla in den i Windows-datorn och snabbformatera den där som NTFS. Bra va?

Nja. Du få endast läsrättigheter på Macen med NTFS. FAT32 brukar fungerar finfint annars. Även med lustiga volymnamn. Har din kopmis något mer installerat som ev. trixar med en FAT32-disk. Testa med att formatera disken som FAT32 på PC-burken.

Ursprungligen av Schuckert:

Nja. Du få endast läsrättigheter på Macen med NTFS. FAT32 brukar fungerar finfint annars. Även med lustiga volymnamn. Har din kopmis något mer installerat som ev. trixar med en FAT32-disk. Testa med att formatera disken som FAT32 på PC-burken.

Jo, jag menade FAT32.

FAT32 har dock nackdelen att den klarar inte filer över 2Gb.

Ursprungligen av Hagelin:

FAT32 har dock nackdelen att den klarar inte filer över 2Gb.

skitsnack. FAT32 klarar det alldeles ypperligt... formatera i Windows som FAT32 så blir den allround.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-07-14 10:03

FAT32 klarar inte filer över 4GB...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-11-17 16:57

Finns det ingen bekväm lösning för detta? Visst Windows kan läsa HFS med speciella program men något som funkar på både PC och Mac och utan storleksbegränsningar på filer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-02 14:54

Jag har formaterat min disk i skivverktyget för MS-DOS och jag kan fatsa över hur stora filer som helst till vilken pc som helst och tvärtom.

Man kan tyvärr inte ha ett namn på disken med stora och små bokstäver...endast stora är tillåtna

  • Oregistrerad
  • 2006-02-03 16:28

Måste man formatera den på en PC då?

  • Oregistrerad
  • 2006-02-03 18:04
Ursprungligen av atomlab:

Man kan tyvärr inte ha ett namn på disken med stora och små bokstäver...endast stora är tillåtna

Det tror jag att jag kan förklara:
Microsoft har patent på hur långa namn med gemener och versaler på FAT-volymer fungerar.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-02-06 18:39

ext3 kanske?

Ursprungligen av Bijan:

ext3 kanske?

Ext3 tycker jag låter bra
finns drivrutiner för det till Windows http://www.fs-driver.org/

Hur det är med stöd för EXT3 till Mac har jag ingen koll på men jag tycker ju att det bör gå att finna
och sen hur det fungerar sen är ju en annan sak

FAT-32 är inget alternativ. (Bill Gates bergänsar partitionen till 32 GB)
Macdrive i all ära.
Så en sak som hade varit intressant är ett program i os X som kan både läsa och skriva till NTFS.
Mac är ju bäst, tyvärr har ju alla inte förstått det och då är vi ju tvungna att anpassa oss lite. Kan ju inte begära att pc-användare ska installera mac-drive bara för att jag har mac...
MVH
Fredrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-20 09:39

Borde den här lösningen fungera i blandad miljö?

1st Lacie Ethernet Mini disk inkopplad via kabel till routern hemma. Från den har jag via kabel en XP burk inkopplad samt en Macbook via trådlöst. Eftersom XP burken är stationär kan jag jobba mot den hela tiden men med Macbooken måste jag hela tiden ha en kopia av materialet på disken för att kunna jobba på resande for. Om man då installerar FolderSynchronizer (http://www.softobe.com/products/flsy/pp.html), borde det inte vara möjligt att utan problem köra den här lösningen då?

Eller är det ett bättre val att köpa en extern 2,5" USB disk?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-09-29 20:13

Det här verkar ju rätt märkligt. Jag och min bror tänkte använda ett par firewirediskar att dela filer, filmer osv. och jag försökte läsa in mig lite i det här ämnet, han sitter på pc och jag på mac. Troligtvis har har han i sin pc-burk formaterat de två fw-diskarna som NTFS och när jag kopplar in dem i macen så kommer de upp utan problem. Filer som är sparade som ISO-filer på Pc:n blir img-filer på macen och de funkar ju. Dock funkar inga mpg och avi-filer, får bara meddelande att "filmen kan inte hittas". Äppel+i säger att "du kan bara läsa"...

Men om man alltså formaterar i FAT 32 så kan man inte slänga på större filer än 4 GB?? Trots att disken rymmer 75 GB...?
) man blir inte klokare, bara mer konfunderad.

Äntligen ett svar på varför jag bara kan läsa mina externa diskar.

Jag är switcher sedan mitten på denna veckan, jag har plockat ur mina två gamla pc-diskar (NTSF) och placerat dem i varsitt USB2 externt chassi. Nu kan jag bara läsa dem vilket gör dem smått oanvändbara, att omformatera är uteslutet då jag inte har något att lägga alla filer på under tiden.

Kan man på något vis komma runt problemet med att jag inte kan skriva till NTFS diskar med OSX?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-30 12:55

Nej, Microsoft håller NTFS hemligt så att endast de kan skriva dessa diskar i syftet att låsa in kunderna till sin plattform.

Du bör nog planera en omformattering. Kan du kanske låna en extern disk? Om du har två fulla diskar, hur gör du då backup på dem? Eller är dessa den enda kopian du har av ditt data?

Köp mer disk!

1
Bevaka tråden