Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.4.8 släppt!

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-29 20:21

10.4.8-uppdateringen rekommenderas för alla användare och innehåller generella fixar för operativsystemet, liksom specifika fixar och förbättringar för följande program och funktioner:
- anslutning till trådlösa nätverk med hjälp av protokollet EAP-FAST
- tillförlitlighet för Apple USB-modem
- användning av OpenType-typsnitt i Microsoft Word
- kompatibilitet med USB-hubbar från andra tillverkare
- bildläsarprestanda
- stöd för RAW-kameror
- utskrift av dokument med asiatiska dokumentnamn
- prestanda för widgeten Översättning
- prestanda för bredbandsnätverk
- säkerhetsuppdateringar

Mer detaljerad info här:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=304200-sv

Finns i Programuppdatering.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-09-29 20:21

Uppdaterad och omstartad.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-09-29 20:22

Bah, jag var 1 minut före!!!

What's included?

This update offers many improvements, including the following, which apply to both Intel- and Power-PC-based Macs unless otherwise noted:

Printing

* Adds support for CDSASSL (Common Data Security Architecture Secure Sockets Layer) printer connections.
* Addresses an issue for Mac OS X 10.4.7 in which some documents containing some Chinese or Korean language characters might not print as expected.

Finder and Apple applications

* Resolves an issue in which a Finder alert message with the buttons "Initialize", "Ignore", and "Eject" might not appear after connecting a partitioned FireWire hard drive.
* Addresses a potential issue in which Preview may unexpectedly quit.
* Improves reliability of iTunes syncing with certain iPod models.

Networking and modem

* Resolves performance issues that could occur when connecting to a Comcast network.
* Improves security by adding support for EAP-FAST for AirPort wireless authentication.
* Improves Express Card behavior for portable Intel-based Macs.
* Improves reliability for connections made in Ireland with an external Apple USB Modem.
* Improves connection reliability for external Apple USB Modems when resuming an Internet connection after answering an incoming call.
* A computer restart is no longer needed to restart nfsd.
* Improves Apple File Sharing client performance by changing the default AFP WAN quantum size.. More...
* Windows File Sharing now generates only one process, avoiding an issue that could cause a Mac OS X computer to become unresponsive if it won a master browser election.
* Improves reliability when faxing in France or Belgium via an external Apple USB Modem.

Third-party

* Resolves an issue for Microsoft Word in which Word might stop responding when saving a file that uses certain OpenType fonts.
* Adds RAW image decoding support for these cameras: Sony DSLR-A100, Nikon D2Xs, Fuji FinePix S2 Pro, Fuji FinePix S3 Pro (+Highlights) and Konica Minolta 7.
* Resolves an issue in which thumbnails may appear blank when importing RAW images from a Canon 30D camera.
* Resolves an issue for Microsoft PowerPoint in which the display resolution might not change as expected after switching from a PowerPoint presentation to a different application via Command-Tab.
* Improves compatibility for Canon EOS Utility software after connecting a Canon EOS Kiss Digital camera to a PowerPC-based Mac.
* Improves compatibility for the TV Tracker 2 Dashboard widget.

Other

* Includes recent Apple security updates.
* Improves the accuracy of Rosetta numerics and addresses Altivec translation issues on Intel-based Macs.
* ColorSync matching no longer fails when using a V4 ICC profile in an application opened with Rosetta on an Intel-based Mac.
* Addresses an issue in which some USB devices connected to a PCI card may not be recognized after starting up or waking the computer.
* Resolves an issue in which external USB-based video cameras may not be available after quitting the application that is using it.
* Reduces time needed to transfer data from a USB-based image scanner.
* Improves responsiveness of the Translation Dashboard widget.
* Addresses an issue in which text typed with the Hangul input method may not be visible while the Caps Lock key is active, on PowerPC-based Macs.
* Adds support on Intel-based Macs for multiple cores to LAPACK and BLAS routines in the Accelerate framework; the maximum number of threads used by Accelerate BLAS routines is now limited by the environment variable VECLIB_MAXIMUM_THREADS; addresses an issue with some complex BLAS routines in the Accelerate framework that were encountering an illegal instruction.

  • Medlem
  • 2006-09-29 20:27

Hmm och jag 4 minuter före dig bogg :rolleyes:

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-09-29 20:30
Ursprungligen av Ulf H:

Hmm och jag 4 minuter före dig bogg :rolleyes:

USCH.

Ursprungligen av bogg:

* Addresses an issue in which some USB devices connected to a PCI card may not be recognized after starting up or waking the computer.

Om det innebär att min gamla PM G4 inte kommer att hänga sig varenda gång den vaknar ur vila, när jag har något inkopplat på USB 2 via PCI-kort, så kommer jag att pussa Steve Jobs på kinden, eller något sådant…

Edit: Efter att ha läst tråden så verkar uppdateringen i vissa fall skapa problem med USB istället för att lösa dem. Jag kommer definitivt att avvakta innan jag kör uppdateringen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-29 20:31

Aha, såg inte någon av trådarna. Inget stöd för varken P990i eller M600i ännu.

Trevligt, uppdaterar medans jag hoppar in i duschen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-29 21:14

Väntar tills nästa vecka så ni hinner hitta eventuella fel.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2006-09-29 22:13

Jag brukar vänta några dagar innan jag uppdaterar, men inte denna gång. Alt fungerar bra.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-29 22:44

Kommer Apple aldrig få tummen ur och se till att raw-filerna från Sony DSC-R1 stöds..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-29 22:56

För mig med. Allt funkar perfekt.

  • Medlem
  • 2006-09-29 23:00

Nån som har testat om den löser problemen med låsta mappar på Heliosservrar som uppstod i och med 10.4.6?

Ursprungligen av Baron:

Nån som har testat om den löser problemen med låsta mappar på Heliosservrar som uppstod i och med 10.4.6?

Jag tvilar, men vi får se på måndag...

Installerad på PM G5 dual 1,8 utan problem.
Rensade Cache mha Onyx och reparerade skivbehörigheter innan jag installerade med nedladdad Combo-Update.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-01 17:22
Ursprungligen av Robert R:

Installerad på PM G5 dual 1,8 utan problem.
Rensade Cache mha Onyx och reparerade skivbehörigheter innan jag installerade med nedladdad Combo-Update.

Det är rätt ! Man bör inte använda Programuppdatering via menyn.
Ladda ner combo-update från Apple hemsidan. Det ger mindre problem med ny version 10.4.8. Jag har läst det svenska MacWorld nyss som kom hem här. Ta hem Combo och ni får mer säkrare uppdatering.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-01 17:30

Zoom är inte nytt i 10.4.8, det har funnits tidigare (säger en som behöver använda funktionen när inte glasögonen sitter där det ska...).

Ett fel som jag sätter samman med uppdateringen är att jag inte längre kan skriva ut på min laserskrivare (kopplad på nätverket hemma via USB på Airport Express). Jag har hämtat hem senaste drivisarna från Lexmark, startat om dator och skrivare, men inget av detta har hjälpt. Några kloka förslag på åtgärder?

OT: På tal om laserskrivare, är det någon som har koll på varför de kallt har ignorerat drivrutiner till HP Laserjet 1000 serien? Finns det några hemmasnickrade drivisar att ladda ner någonstans?

HP laserjet 1000 serien fungerar alldeles utmärkt med HPs drivrutiner för

HP LaserJet 1200 printer serien. Dom vill bara inte tala om det för dig

Ursprungligen av ghost9999:

HP laserjet 1000 serien fungerar alldeles utmärkt med HPs drivrutiner för

HP LaserJet 1200 printer serien. Dom vill bara inte tala om det för dig

hm. okej, det låter ju utmärkt, men jag får det inte att fungera. Jag går in på skrivarinställningar, väljer 1200 drivrutinerna, men det kommer bara felmeddelande när jag ska skriva ut.
Måste jag göra på något speciellt sätt?

Jag gick till hp.com och laddade ner drivrutinerna för 1200 serien. Sen vid installationen hade jag skrivaren inkopplad. Då blev det rätt.

Okej.
Jag har precis börjat använda mac så jag vet inte riktigt hur allt fungerar.
Jag har iallafall laddat ner drivrutinen installerat den (antar jag jag dubbelklickade på skrivaikonen som jag fick upp när jag öppnade filen jag laddat ner), men det funkar ändå inte. Gör jag något fel?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-02 22:04

Fel fel så att säga

Glöm det jag skrev om skrivarproblem ovan, det hade inte med uppdateringen till 10.4.8 att göra ö h t. Efter ett test att koppla en synt till en dator med hjälp av skrivarsladden hade "någon" missat att sätta tillbaka densamma. Skrivaren var således inte ansluten via någonting. Och jag som hatar förhastade slutsatser :eek:

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2006-09-30 12:00

Server Admin bättre?

Undrar om de har fixat Tigers usla Server Admin.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-03 00:17
Ursprungligen av Quarken:

Undrar om de har fixat Tigers usla Server Admin.

Vad är så uselt med dem?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-02 14:05

Personlig Webbdelning slutade fungera vid uppdatering till 10.4.8


Webbdelningen startar men ingen kontakt till localhost erhålles:'(

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-29 23:35

Tankar uppdateringen nu, hoppas på att min USB-hub från Targus kan börja fungera efter omstarten sen .. vore underbart!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-29 23:38

Inget om den där Multi-core OpenGL-grejen? Trist!

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-09-29 23:39

Kan redan nu, innan jag ens hämatat den, säga att det kommer fungera felfritt. Det har det alltid gjort för min del, även när andra haft en massa konstigt strul...

Kan inte ge det 100% OK, efter uppdateringen och att min tjej hade kört på sin inloggning och loggat ut så acepterades inte mitt användarnamn och lösenord, trippelkollade verkligen att ALLA tecken var de rätta, provade nog bortåt 10 gånger - efter omstart så fungerade det däremot precis som det skulle. Kanske spökade mitt vita Logitech tangentbord, den med vita trådlösa usb-musen.

Bevaka tråden