Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lager i DW?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-09-28 17:10

Hej!
Japp, nu var det dax för nästa fråga från nybörjaren.

Jag har gjort en hemsida, som jag byggt upp av tabeller, i Dreamweaver. Nu har jag försökt göra menyer och undermenyer av lager.
När jag ritar upp lagrena så finns de ju precis där jag vill ha dem. Problemet kommer när jag vill kolla sajten på en webbläsare, då är plötsligt lagerrutorna inte där jag placerade dem i DW. Nä, de är faktiskt lite huller om buller och tyvärr inte alls där det är meningen att de ska vara.
Jag tror jag anar problemet. Kan det vara så att lagrena styrs utav värdena i rutorna L och T? Alltså hur långt det ska vara mellan webbläsarens övre vänstra hörn och skicktets övre vänstra hörn, resp. hur långt det ska vara mellan webbläsarens vänstra kant och skicktets vänstra kant?
Är det detta det hänger på känns det som att jag måste göra om precis hela sidan och jobba genomgående med lager i stället för tabeller. Har jag rätt eller kan jag få in lagrena i min "tabbellsajt" på ett snabbt och smidigt sätt och vara säker på att de hamnar det är meningen att de ska hamna?

/KOL

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-28 18:18

Det funkar ungefär så här (mycket kort);

S.k. "divvar" (eller divisions) som har koden <div>innehåll</div> är helt enkelt "behållare" för vad du än vill stoppa in. Det är liksom utgångsläget.

Men om man inte talar om för dom hur man vill var dom ska vara, och hur dom ska förhålla sig till andra element på sidan, så kommer dom bara att vara som lealösa, lattriga plastpåsar.

Alltså vill man ge dom lite styrsel, och det kan man göra på flera olika sätt.

"Absolut positioned div", är just absolut positionerade i förhållande till elementet som dom finns i. Ligger en sån div inuti en anna div, så blir den absoluta posiioneringen i förhållande till föräldra-divven. Ligger den direkt på sidan utan nåt annat runt sig, såå blir posiionering i förhålllande till sidan.

Dessa divvar kallas också "layer" på Dreamweaversprå.
Gör ett sök på t.ex. http://www.google.com/search?q=tutorial%20dreamweaver%20layer men läs i hjälpfilerna också. Men det är inte helt lätt..... :\

  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-09-28 23:30

ok, jag hittade en bra ledtråd i hjälpfilerna.

En fråga om position:absolute. Om jag försöker passa in ett lager så att det passar exakt till min tabell, kommer det då att se precis likadant ut för de som har en annan storlek på skärm och/eller annan upplösning på skärmen?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-28 23:36
Ursprungligen av KOL:

ok, jag hittade en bra ledtråd i hjälpfilerna.

En fråga om position:absolute. Om jag försöker passa in ett lager så att det passar exakt till min tabell, kommer det då att se precis likadant ut för de som har en annan storlek på skärm och/eller annan upplösning på skärmen?

ja/nej/kanske/ofta/jaså/yllehandduk/...
grunden för ALL webbdesign är att användaren kan ha vilka inställningar som helst, vilka fontstorlekar som helst, osv, och din sajt ska funka åtminstone hyfsat i alla, eller de absolut flesta, varianterna.

Skärmstorlek har inget (nästan) med saken att göra. Folk har sällan webbläsarfönstret utdraget till fullskärm när dom har hög upplösning.

EDIT: Tips som jag hoppas du inte tar illa upp av: Om du ska lära dig på det här sättet så kommer det att gå jäkligt långsamt. Jag föreslår att du investerar i ett par böcker. Kan du engelska så kan du köpa på amazon.co.uk för billiga pengar (kanske finns billiga i Sverige också). Läs så att du får en övergripande förståelse för hur det funkar och börja med små "fjantiga" övningar. Man kan t.ex. lägga in ett lager i en tabell (men gärna tvärtom).

  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-09-29 00:17

Visst! Vilka böcker föreslår du? Jag har redan "dreamweaver 8 för alla" och html-handboken, vilka jag hjälpligt tragglat mig genom. Jag har ingen som helst utbildning inom detta område och det är heller inte min ambition att jobba proffesionellt med det. Jag är bara intresserad och har det som hobby precis som andra har modellflyg, simning eller vad som helst som hobby.
Tack än en gång för att du svarar på mina envetna frågor.;)

Build Your Own Web Site the Right Way Using HTML & CSS av Ian Lloyd är världens bästa nybörjarbok.

Ursprungligen av Merovech:

Build Your Own Web Site the Right Way Using HTML & CSS av Ian Lloyd är världens bästa nybörjarbok.

Instämmer. Ska man ha en enda bok som nybörjare är det den. Och det säger jag inte bara för att Ian är en himla trevlig kille :-).

1
Bevaka tråden