Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mounta ubuntuformaterad disk i osx

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-09-28 14:25

Hmmm.

Det verkar som att en av diskarna i min server har gett sig. Den står bara och låter som att den försöker hitta ett ställe att börja söka på. Det är systemdisken. VId sidan av den sitter en medie-disk.

Allt detta sitter i en sawtooth och har kört ubuntu med den äran. Men nu känner jag att jag nog inte orkar installera om hela skiten, utan att jag istället ska köra på osx.

Den egentliga frågan: Går det att ta min mediehårddisk så som den är och få osx att hitta den? ext3 tror jag att filsystemet är. Då kan jag ju helt enkelt smälla in en ny disk, installera osx på den och sedan leta upp medie-disken, flytta allt till den nya disken och formatera om medie-disken.

Hänger ni med?

/pelle

  • Oregistrerad
  • 2006-09-28 21:15

Ja, OS X stöder ext3.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-29 07:16

Så enkelt var det, alltså

Så den kommer att hitta disken, bara jag slänger i den i burken?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-29 15:49

Jepp, det kommer den att göra.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-30 16:43

Okej!
Då hamnade vi på ett annat problem.
Min sawtooth säger att mina 200-giggare är 128 gig.
Läste att det var en begränsning i datorn. Går det att lösa mjukvarumässigt, tror ni?
Eller måste jag ha ett nytt ata-kort, och vad kan i så fall ett sådant kosta?

/pelle

  • Oregistrerad
  • 2006-09-30 18:53

den dök inte upp. systemet säger bara att disken som jag just satte i inte är läsbar av osx. Lurigt som hundan. Vad gör jag då?

/pelle

  • Medlem
  • 2006-09-30 19:21

tiger stödjer inte ext2/3 ... du kan dock fixa det genom http://sourceforge.net/projects/ext2fsx/

  • Oregistrerad
  • 2006-09-30 19:52

Den mountade det, men den busade till det. Allt var inte synligt och sedan fick kärnan panik.
Jag får nog helt enkelt fixa det här från en linux-burk, känns det som.

  • Medlem
  • 2006-09-30 20:32

du kan ju alltid använda en ubuntu liveskiva, den hanterar både hfs och ext* så då kan du föra över filer till en macdisk.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-30 22:22

Intressant!
Precis vad jag kom på framför teven. Blir att testa det i morgon!

Tackar!

/pelle

1
Bevaka tråden