Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stor Apple-återförsäljare

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-09-26 22:15

http://pcforalla.idg.se/info/webbtv/20060926.asp?

Pc för Alla går runt i MediaMarkt nya butik och en kort stund ser man en Appleavdelning, som enligt mig är den största bland alla "Elektronik-varuhus". Vore intressant att se om priserna också ser lovande ut, det behövs konkurrans på monopolet.

Mediamarkt lär ha hyfsade Applepriser men knappast superlåga eftersom marginalerna är för dåliga för det. Kanske kör de några kanonpriser till invigningen och antagligen lär de bränna iväg några partier med utgående macar/ipods då och då.

Senast redigerat 2006-09-26 23:12
  • Oregistrerad
  • 2006-09-27 09:16
Ursprungligen av Simon Templar:

Mediamarkt lär ha hyfsade Applepriser men knappast superlåga eftersom marginalerna är för dåliga för det. Kanske kör de några kanonpriser till invigningen och antagligen lär de bränna iväg några partier med utgående macar/ipods då och då.

Nej, Apple är ju inte kända att ta hand om sitt ÅF led. Marginaler finns ju,fast dom behåller apple ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-26 23:05

Min kompis Marcus som bor i München avskyr MediaMarkt och kallar dem stupida idioter. Nåja, vi får se hur det går.

Ursprungligen av Mondo:

Min kompis Marcus som bor i München avskyr MediaMarkt och kallar dem stupida idioter. Nåja, vi får se hur det går.

Han kanske jobbar hos en konkurrent?

Ursprungligen av Simon Templar:

Han kanske jobbar hos en konkurrent?

Nej, det gör jag inte. Mediamarkt är en enorm kedja i Tyskland med störtfånig reklam ("Mediamarkt. Ich bin doch nicht blöd"). Just nu pågår ett priskrig mellan MM och den andra stora kedjan här i Tyskland, Saturn.

Anledningen till att jag inte gillar dem är att de är fullkomligt okunniga och inte lyssnar på kundens önskemål. En av anledningarna till varför de kan hålla så låga priser är att personalen inte får bra betalt. Och med låga löner får man personal därefter.

Frågar man efter t ex "FireWire" får personalen ett neandertal-liknande uttryck i ansiktet: "Höhh? Uhh? Huh? Hrrrmppfff! Öhhh" Och sedan letar han reda på nån överordnad: "Herr Schicklgruber, har vi nåt som heter Fajjerwajjer?" Svaret kan ni ju gissa er till.

Det glädjer mig att MM i Sveriga har en Apple-avdelningen. Frågan är bara hur länge den kommer att vara så fräsch.

Här i Tyskland är det samma visa som i de flesta stora varuhus som säljer Macar. Maskinerna är antingen avstängda eller i risigt skick. Startar man upp en Mac så är den naturligtvis alltid lösenordsskyddad (ska banne mig ta med min 10.4-DVD nästa gång och boota från den och ändra alla lösenord )
Annars så är de antingen trasiga eller saknar batteri och strömkabel. J-kligt lätt att få en känsla för hur en Mac funkar då.

Ursprungligen av Marcus Holmer:

Just nu pågår ett priskrig mellan MM och den andra stora kedjan här i Tyskland, Saturn.

Anledningen till att jag inte gillar dem är att de är fullkomligt okunniga och inte lyssnar på kundens önskemål.

Kan ju knappast stämma att de inte lyssnar på kundens önskemål med tanke på att de har funnits rätt länge och att deras säljare skulle vara fullkomligt okunniga tror jag inte ett skvatt på...

Mediamarkt och Saturn har samma ägare så det låter märkligt om de priskrigar med varandra, men de lär väl kränga lite mer iaf.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-09-28 00:53
Ursprungligen av Simon Templar:

...

Mediamarkt och Saturn har samma ägare så det låter märkligt om de priskrigar med varandra, men de lär väl kränga lite mer iaf.

Jag har för mig att PC City och Elgiganten har samma ägare.

Ursprungligen av filuren:

Jag har för mig att PC City och Elgiganten har samma ägare.

Det stämmer. Computer city och Siba har också samma ägare.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-28 10:14
Ursprungligen av Mondo:

Min kompis Marcus som bor i München avskyr MediaMarkt och kallar dem stupida idioter. Nåja, vi får se hur det går.

En filosofisk fråga blir väl då vem som egentligen är en idiot om man väljer att kalla någon en "idiotisk idiot"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-27 10:50

Jag besökte MediaMarkt i centrala Bryssel för en tid sedan. En gigantisk hangarliknande byggnad med en massa dataprylar. Längst in i ena hörnet fanns "Mac-avdelningen". Några skabbiga Macar. En del av dem saknade tangenter. Någon kunnig personal syntes inte till.

Jag tror inte att det är rätt grej för Apple att låta stormarknaderna sälja Mac. Man kanske säljer burkar, men det skadar märkets renommé.

Tyska MediaMarkt är samma sak som OnOff eller Elgiganten, men tyskare och oerhört mycket större. Och som de flesta redan vet är Tyskland ett PC-land.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-27 14:38

MediaMarkts svenska hemsida blir man åksjuk av.

Jag förstår inte vad problemet är med att MM säljer Apple-prylar. Visst att man kanske
inte tycker om tanken att se snygga Appleprylar på ett sunkigt varuhus, men personalens
kompetens spelar ju ingen roll egentligen. Teknisk support hugger man direkt från Apples
support och behöver man få svar eller hjälp så har vi ju forumet?

Det enda jag bryr mig om är priset och det får jag billigast genom jobbet. Whoa

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-09-28 10:44

Mjo.. men hur ska nya kunder lockas till Mac om skyltexen är avstängda eller i bedrövligt skick? Nu säger jag inte att det kommer bli så illa, men jag minns hur dåligt det var på Siba.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-28 11:43

Någon som har varit där och kollat vilka priser de har? Lär väl iofs inte vara billligare än om man handlar på Mecenat Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-28 17:17

Var där 06.10 imorse. Var lätt bland de 100 första som kom in. Så totalt inte värt det.

Köpte ett par KOSS Porta Pro och en kaffebryggare att ha i klassrummet, mer blev det inte. Kommer dock aldrig, aldrig gå dit och handla igen:

Efter att ha fått stå i kön i typ 30 minuter, betalat och är påväg ut kommer det en ettrig väktarfan och ropar: "Kvittokontroll!!". 'Jaha', tänker jag och fipplar fram kvittot. Väktarkvinnan dyker ner i min påse och rör runt lite, och kräver sedan att få kolla i min kompis ryggsäck. Det går han med på, hon fullkomligt rycker upp blixtlåset och orsakar en jävla röra bland hans saker. Ingen respekt här inte.

I samma ögonblick kommer jag på att jag hade med mig min DS Lite samt 4st spel (för att ha något att göra i kön, såklart), varav 3 låg i sina kartonger i, just det - min ryggsäck. Och mycket riktigt så kräver hon att få glo i min ryggsäck också. Hon sliter upp spel efter spel och kastar sedan ner dem i ryggsäcken igen, jag försöker förklara som det är, hon lyssnar inte utan kallar på förstärkning.

Där står jag med två dumjävlar till väktare som står och sliter och rycker i mina spelkartonger, varav en av kartongerna var amerikansk och ingen var inplastad. Tillslut inser den ena väktaren att det faktiskt är ett amerikanskt spel, och att sådana säljer man inte här, efter att ha noga utstuderat att det faktiskt står USA på kassetten och gett mig en utskällning för att jag tog med mig dem, gee wiz.

Jag säger som Sverker: Ska det behöva vara på det här viset? Ska man som kund behöva bli kränkt och behandlad som en simpel småtjuv när man ska gå och handla!? Jag avskyr verkligen att bo i ett land där man fortfarande inte fattat att kunden är gud.

Väktaren på Elgiganten sneglade inte ens åt mitt håll när jag köpte min nya telefon där, precis efter att jag vart på MM.

Det löjliga är ju att jag VET mina rättigheter. De har egentligen ingen rätt att kräva någonting, de är inte poliser. Problemet var att jag kom på att jag hade spel i ryggsäcken när det var för sent, samt att jag var grymt trött och hade ingen lust att bråka när man har en jäkla kaffekokare under armen.

Fuck you, Media Markt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-28 18:00
Ursprungligen av Koski:

Var där 06.10 imorse. Var lätt bland de 100 första som kom in. Så totalt inte värt det.

Köpte ett par KOSS Porta Pro och en kaffebryggare att ha i klassrummet, mer blev det inte. Kommer dock aldrig, aldrig gå dit och handla igen:

Efter att ha fått stå i kön i typ 30 minuter, betalat och är påväg ut kommer det en ettrig väktarfan och ropar: "Kvittokontroll!!". 'Jaha', tänker jag och fipplar fram kvittot. Väktarkvinnan dyker ner i min påse och rör runt lite, och kräver sedan att få kolla i min kompis ryggsäck. Det går han med på, hon fullkomligt rycker upp blixtlåset och orsakar en jävla röra bland hans saker. Ingen respekt här inte.

I samma ögonblick kommer jag på att jag hade med mig min DS Lite samt 4st spel (för att ha något att göra i kön, såklart), varav 3 låg i sina kartonger i, just det - min ryggsäck. Och mycket riktigt så kräver hon att få glo i min ryggsäck också. Hon sliter upp spel efter spel och kastar sedan ner dem i ryggsäcken igen, jag försöker förklara som det är, hon lyssnar inte utan kallar på förstärkning.

Där står jag med två dumjävlar till väktare som står och sliter och rycker i mina spelkartonger, varav en av kartongerna var amerikansk och ingen var inplastad. Tillslut inser den ena väktaren att det faktiskt är ett amerikanskt spel, och att sådana säljer man inte här, efter att ha noga utstuderat att det faktiskt står USA på kassetten och gett mig en utskällning för att jag tog med mig dem, gee wiz.

Jag säger som Sverker: Ska det behöva vara på det här viset? Ska man som kund behöva bli kränkt och behandlad som en simpel småtjuv när man ska gå och handla!? Jag avskyr verkligen att bo i ett land där man fortfarande inte fattat att kunden är gud.

Väktaren på Elgiganten sneglade inte ens åt mitt håll när jag köpte min nya telefon där, precis efter att jag vart på MM.

Det löjliga är ju att jag VET mina rättigheter. De har egentligen ingen rätt att kräva någonting, de är inte poliser. Problemet var att jag kom på att jag hade spel i ryggsäcken när det var för sent, samt att jag var grymt trött och hade ingen lust att bråka när man har en jäkla kaffekokare under armen.

Fuck you, Media Markt.

Hade de inte förvaringsboxar för väskor, ryggsäckar o dyl? På MediaMarkt i Bryssel var man tvungen att låsa in allt sånt, annars kom man inte in!

Det är illa att de söker igenom folks väskor, men å andra sidan är det mycket snatterier. Är inte alla varor ordenligt stöldmärkta förresten?

Jag gillar inte heller såna där elektronikstormarknader, men folk vill ha det så tydligen.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-28 17:20

Kanske är läge att citera Nate i Six Feet Under "Greedy little nazi fuck!" (förlåt moderatorn)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-28 17:28
Ursprungligen av oskarrr:

Kanske är läge att citera Nate i Six Feet Under "Greedy little nazi fuck!" (förlåt moderatorn)

Nä, men nästan alltså. Fy fan vad förbannad jag var efteråt.

Väktare har ingen jag säger ingen rätt att kräva att du visar vad du har i dina kassar, väskor det klassas som kroppsvisitation. Man kan lugnt gå vidare och försöker de hindra dig så är det ofredande försöker de hindra dig fysiskt är det olaga frihetsberövade. En väktare har inte fler rättigheter an du och jag, envars gripande när någon tages på bargärning och brottet kan ge fängelse.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-28 18:42

Hittade det här på webben:

Normal arbetsrutin för butikspersonal/butikskontrollant

När någon passerar en larmbåge och det larmar är det vanligt att personal från butiken eller en butikskontrollant kommer och vill att man passerar larmbågen igen. Larmar det återigen är det rutin att ta personen från platsen och be denne visa upp innehållet i tex. medhavd väska eller påse, detta för att kontrollera om den innehåller något som blivit medtaget ur butiken utan att vara betalt eller om kassören glömt att avlarma varan.

Påträffas en vara som varken är betald eller avlarmad kontaktas polisen och personen får kvarstanna tills polisen kan komma och utreda händelsen. Om en person som gått förbi larmbågen när den larmat och vägrar visa upp vad som finns i kassarna, eller följa med personal eller butikskontrollant, tas personen med och polis tillkallas för att ta över ärendet. Polisen övertar då envarsgripandet och gör en egen bedömning av gripandet.

Består gripandet begär polisen en kroppsvisitation av förundersökningsledaren på myndigheten, om de inte anser att det är fara i dröjsmål och gör kroppsvisitationen utan föregående beslut. Personen blir delgiven misstanke och kroppsvisiterad.

Hittas en produkt som tillhör butiken och som den misstänkte inte betalat för fortsätter ärendet och personen har gjort sig skyldig till brott. Hittas ingen produkt släpps personen med en ursäkt från butiken.

Ursprungligen av Mondo:

Hittade det här på webben:

Normal arbetsrutin för butikspersonal/butikskontrollant

När någon passerar en larmbåge och det larmar är det vanligt att personal från butiken eller en butikskontrollant kommer och vill att man passerar larmbågen igen. Larmar det återigen är det rutin att ta personen från platsen och be denne visa upp innehållet i tex. medhavd väska eller påse, detta för att kontrollera om den innehåller något som blivit medtaget ur butiken utan att vara betalt eller om kassören glömt att avlarma varan.

Påträffas en vara som varken är betald eller avlarmad kontaktas polisen och personen får kvarstanna tills polisen kan komma och utreda händelsen. Om en person som gått förbi larmbågen när den larmat och vägrar visa upp vad som finns i kassarna, eller följa med personal eller butikskontrollant, tas personen med och polis tillkallas för att ta över ärendet. Polisen övertar då envarsgripandet och gör en egen bedömning av gripandet.

Består gripandet begär polisen en kroppsvisitation av förundersökningsledaren på myndigheten, om de inte anser att det är fara i dröjsmål och gör kroppsvisitationen utan föregående beslut. Personen blir delgiven misstanke och kroppsvisiterad.

Hittas en produkt som tillhör butiken och som den misstänkte inte betalat för fortsätter ärendet och personen har gjort sig skyldig till brott. Hittas ingen produkt släpps personen med en ursäkt från butiken.

Nu var det inget larm som gick utan väktarna krävde att få se innehållet i kassar och ryggsäckar utan någon misstanke, vilket de inte har någon rätt att kräva. Det är sådant jag kallar översitter. Tyvärr är det så att poliser dagligen måste upplysa väktare och ordningsvakter vad de får och inte får göra. Fortfarande gäller på bargärning och flykt och att en felaktigt envars gripande kan klassas som olaga frihetsberövand. Sen kan det diskuteras i fall en utlöst larmbåge kan räknas som på bargärning.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-09-28 20:51

Tycker dem har jävligt bra priser på MediaMarkt (gammal Nano 1gb för 900kr) så att man kanske får ha överseende med deras *metoder*

Är det någon som varit där och kollat in om Macar är billigare där eller är det samma grejer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-28 18:46

Något som är väldigt vanligt är att folk stjäl produkter, och om larmet utlöses släpper de bara sakerna och går där ifrån. Dock måste det poängteras att väktare har rätt att kvarhålla misstänkta snattare tills polisen kommer, på samma sätt som att du och jag har rätt att göra det.

Inom livsmedel har vi fått se en stor etablering av Lidl.. är det MediaMarkt på tur? Jisses. Det blir bara värre och värre för varje år som går nu.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Inom livsmedel har vi fått se en stor etablering av Lidl.. är det MediaMarkt på tur? Jisses. Det blir bara värre och värre för varje år som går nu.

Värre på vilket sätt?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-10-01 14:07

Under en så där stor invigning kan man kanske acceptera att de har kvittokontroll. Men har man kvitton till grejerna direkt och snabbt att visa upp så tycker jag väl ändå att man har visat att man är ärlig och har handlat det man har med sig.

Att hålla på och kräva att söka igenom saker är ju svinaktigt beteende. Ska inte accepteras.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-10-01 17:30

Hmm, låga priser har ju alltid inneburit *lågt* service i det här landet

  • Oregistrerad
  • 2006-10-01 20:02
Ursprungligen av boris91:

Hmm, låga priser har ju alltid inneburit *lågt* service i det här landet

Den bästa kommentaren i den här tråden som enkelt sammanfattar lågprisvaruhusen ganska bra.

Det skämmande är väl att vi alla VET hur det verkligen ÄR men att vi ÄNDÅ envisas med att KLAGA över mågot som vi redan VET..

  • Oregistrerad
  • 2006-10-06 16:13

Jag var förbi MediaMarkt två svängar tidigare i veckan, mitt intryck är att de har mycket brett sortiment och dessutom bra personal, de är ytterst trevliga men har inte superbra koll på de produkter jag frågade efter men tog sig tid att kolla upp det efter bästa förmåga. De verkar vara något av en mix av lågpris- och fullsortimentbutik. Mycket trevligt.

(Det verkar förresten som att de började sälja iTrip en dag innan den blev laglig, men jag kan ha fått det om baktassen.)

Bevaka tråden