Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5 tvärdog

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Igår morse vägrade min 2x2,5 G5 att starta. Den gick direkt in i Open Firmware. Det gick heller inte att hålla ner musknappen och få ut släden så jag hade ingen möjlighet att starta från CD för ev reparation.

Efter en stunds mixtrande drog jag ur strömsladden och efter detta hoppade den igång igen. Senare samma eftermiddag fick jag ett kernel error jag inte sett på år och dag. Efter detta är det bara start in i Open Firmware hela tiden vad jag än hittar på. Jag har resetat PRAM och NVRAM.

Jag plockade ur hårddisken och satte i en kollegans systermaskin och den bootade på en gång. Ska man gissa att moderkakan i min G5 gett upp eller?

Kan det vara något minne som spökar?
Vad händer om du startar upp i singel-user mode (boota med S intryckt) eller safe boot mode(shift)?

Jag hann inte testa mer idag men igår provade jag Kommando S när den startade. Skärmen var helt svart och absolut ingenting hände. Ska försöka hinna med att testa att göra reset på PMU imorgon.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-03 09:17
Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag hann inte testa mer idag men igår provade jag Kommando S när den startade. Skärmen var helt svart och absolut ingenting hände. Ska försöka hinna med att testa att göra reset på PMU imorgon.

Låter som ram-minnet. Testa med ett helt nytt eller annat ram-minne än dom som sitter i burken just nu så fixar det sig säkert.

Jag får startljudet iofs. Det ska väl indikera att minnet är ok?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-18 01:53

Det känns som alla lider av samma problemmed PM G5, tyvärr. Kolla antalet flashes, min burk (PM G5 2x1.8) höll på och vobblade fram o tillbaka mellan att ge mig chimes, att inte reagera alls och ibland indikera med tre flashningar om att det var minnes-strul. Nu hävdar LAN-master bästämt att det är logikkortet. VIll inte tro dom, även om jag nog inser att det är den bittra sanningen.

Jag har hört att detta ska kunna vara en lösning:

1. Plocka ur minnena
2. Gör en PMU-reset
3. Vänta 20 sek
4. Sätt i minnena
5. Gör PMU-reset
6. Vänta 20 sek

Vissa hävdar att detta kan haverera din burk, medans vissa säger att det är ofarligt med PMU-resets, under förutsättning att man inte gör dom direkt efter varandra.

Ja, om du hör startljudet har RAM-minnet klarat testet. Men då har i och för sig även logikkortet klarat testet (vilket är det som sker först när strömmen slås på)... Jag hade liknande problem när grafikkortet hade skakat loss och glappade. Värt att kolla?

Om det inte går att boota från extern disk (iPod, FW-HD eller nått) så har du problem. Vad händer när du kör en mac-boot i OF? Panic?

En förklaring som är lite mer högodds är sommaren. Om din dator normalt går varm och det är 30 grader utomhus så... Att datorer blir instabila eller inte startar pga inadekvat kylning är ju inte ovanligt.

Där den anger att jag ska skriva mac-boot gör jag så. Jag har för mig skärmen blinkar till en gång sen står bara OK _ vid prompten.

Jag har bett chefen köra in datorn till servicen nu på semestern. Jag har fortfarande garanti så...

  • Oregistrerad
  • 2006-09-28 12:44

Hej Anders, vad var det för bekymmer?, har liknande problem med min G5:a nu...

Svårt att svara på så där rakt av bara... I mitt fall fick dom byta moderkortet på garantin.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-28 12:53

Oj, snabb respons Anders, satt du på tangentbordet?

Okej, har applecare, vill inte vara utan aluminiumtunnan, men det blir väl till att bita i den sura delen av äpplet...

Tack trots allt! / Johan

1
Bevaka tråden