Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

World of Warcraft på MacBook?

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2006-09-27 11:59

Tjena!

Jag har en MacBook med utökat minne till 1gb. Någon som har en liknande dator och som vet om det går att spela WoW på denna. Jag har läst att det går att "spela" det, men frågan är mer om det är spelbart..?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-27 12:03

Tjena

Hade en MB 2,ghz med 1gig ram. Jag vill påstå att det inte går att spela. Det går att starta, men det laggar hela tiden med alla inställningar i botten. Vissa kanske kan spela så men jag stängde av efter 5 minuter. Köpte en iMac 24" istället. Perfekt för WoW.

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2006-09-27 12:34
Ursprungligen av copse:

Tjena

Hade en MB 2,ghz med 1gig ram. Jag vill påstå att det inte går att spela. Det går att starta, men det laggar hela tiden med alla inställningar i botten. Vissa kanske kan spela så men jag stängde av efter 5 minuter. Köpte en iMac 24" istället. Perfekt för WoW.

Om Apple bara kunde satt in ett "riktigt" grafikkort istället

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-27 13:08
Ursprungligen av copse:

Hade en MB 2,ghz med 1gig ram. Jag vill påstå att det inte går att spela. Det går att starta, men det laggar hela tiden med alla inställningar i botten. Vissa kanske kan spela så men jag stängde av efter 5 minuter. Köpte en iMac 24" istället. Perfekt för WoW.

Jag förstår inte alls - jag har en MB 2 GHz med 2 GB minne och det går alldeles utmärkt att spela WoW. Kör till och med på batteri ibland ("normal" inställning i strömspararen) och det funkar också. Ingen lag, latency går sällan över 50 ms.

Jag har inte ens rört grafikinställningarna efter installation.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-27 22:08

Med lagg menar jag grafik/hårdvara, inte ping.

Men är väl olika vad man tycker är spelbart, jag hade aldrig kunnat spela det så iaf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-28 08:28
Ursprungligen av copse:

Med lagg menar jag grafik/hårdvara, inte ping.

Men är väl olika vad man tycker är spelbart, jag hade aldrig kunnat spela det så iaf.

Jo, det är nog så att man har olika krav... Jag började spela WoW på en PB G4 1,25GHz, och där tycker jag MacBooken står sig bra i jämförelse.

Ska se om jag kan prova med polarens PC och jämföra någon gång - sen kanske jag också tycker att det är ospelbart

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-10-03 15:33

Jag kör det på en ibook G4 1.33 med 1GB ram o 32Mb grafik.

Det går fint att spela ensam eller i en grupp, men pvp o raid är inte att tänka på.
Men det måste ju flyta betydligt bättre på en macbook? WoW kräver ju mer av processor och minne än grafikkort.

  • Medlem
  • 2006-10-04 10:58

jag kör ibland på en mac mini, inte intel versionen, men den just innan... tror jag fått negativ fps ibland Men det går... har en imac annars, det är fint!

helt annan fråga ang wow... vad är minsta hastigheten man kan köra wow på, alltså bredbandshastigheten? påverkar hastigheten spelandet något?

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2006-10-04 12:28
Ursprungligen av Ziggy:

jag kör ibland på en mac mini, inte intel versionen, men den just innan... tror jag fått negativ fps ibland Men det går... har en imac annars, det är fint!

helt annan fråga ang wow... vad är minsta hastigheten man kan köra wow på, alltså bredbandshastigheten? påverkar hastigheten spelandet något?

Minimum kravet e 56k, men det är inte att rekomendera, laggar riktigt jävla mycket i ironforge mm, Kör just nu med 24mb å det går fin fint

  • Medlem
  • 2006-10-04 18:40

Ja 24 är nog inga probs, hehe!

Jag sitter och lurar på ett 2MB, eller 8MB... Känns som om när man inte bor helt centralt i en stad så hamnar man utanför de bästa erbjudanden. Jag behöver inte så mkt, men 2 är nog minimum.

Sorry att jag kapade tråden!

  • Oregistrerad
  • 2006-09-27 22:31

Min PC-laptop för 13 000 har ett 256 mb Radeon X1800

För att vara mer on topic har jag läst och hört att WoW funkar skapligt på MacBook, men kanske bättre att lyssna på förstahandsrapporterna här. Har aldrig spelat WoW själv men kan man inte prova utan account? Eller prova en kompis account?

Sen finns det ju såna specialla trials som jag tror man får med varje nytt WoW-spel och som man kan ge bort till ickespelande kompisar. Du kanske kan få ett sånt av nån?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-27 15:04
Ursprungligen av SeBBBe:

Min PC-laptop för 13 000 har ett 256 mb Radeon X1800

För att vara mer on topic har jag läst och hört att WoW funkar skapligt på MacBook, men kanske bättre att lyssna på förstahandsrapporterna här. Har aldrig spelat WoW själv men kan man inte prova utan account? Eller prova en kompis account?

Sen finns det ju såna specialla trials som jag tror man får med varje nytt WoW-spel och som man kan ge bort till ickespelande kompisar. Du kanske kan få ett sånt av nån?

Man kan ladda ner en version där du spelar gratis i 10 dagar..

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-10-04 11:01

ADSL är nog det minsta jag skulle använda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-05 11:19

Själv kör jag på 512k ADSL - fungerar bra. Jag har provat över 3G via mobilen ;), men då är det helt ospelbart - man kan på sin höjd administrera lite auktioner.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-10-08 04:35

Skulle inte blizzard optimera intelversionen för bättre prestanda? Har dom redan gjort det kanske? Vill minnas att jag läste något om det iaf.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-26 21:35

Tja. Helt klart spelbart under MacOsX. Betydligt trivsammare under WinXP med bootcamp. Jag har en MacBook med 2GB ram och det laggar inte ens i ogrimmar för mig (när jag kör xp). Jag vet inte varför det flyter på sämre i Macosx men antar att det har med opengl-stödet i wow... Jag har kör på 256Kb/s utan problem, inte ens i ogrimmar på helgen...

Jag är född och uppväxt på hackiga- och laggiga- spel, så jag tycker det är spelbart på 15-20 (25) fps

OT:
Men har tänkt gå över till Wii :-X

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-12-27 17:06

Jag lånar tråden lite, hoppas det är OK.

Har switchat för ett tag sen till en Macbook och nu har jag installerat wow. Dock så vill jag kunna "tabba" ner wow om jag tex vill skriva till någon på msn eller göra något annat, men det verkar inte funka.
När man inte spelar wow så trycker man ju "propeller" + "tab" för att switcha mellan program. Är det någon som vet hur man gör, om det nu går, i wow?

Ursprungligen av kennie:

Jag lånar tråden lite, hoppas det är OK.

Har switchat för ett tag sen till en Macbook och nu har jag installerat wow. Dock så vill jag kunna "tabba" ner wow om jag tex vill skriva till någon på msn eller göra något annat, men det verkar inte funka.
När man inte spelar wow så trycker man ju "propeller" + "tab" för att switcha mellan program. Är det någon som vet hur man gör, om det nu går, i wow?

prova "propeller" knappen tillsammans med "m", om inte de funkar gå in på video options och ställ in window mode GL!

  • Medlem
  • 2006-12-31 16:06

Jag har kört på diverse mac:s nu. En sak som jag drog ner på från början så var det "terrain distance" (tror det heter så, hur långt man kan se alltså). Men jag tog tillbaka det nu och kör på max. Det är en jäkla skillnad i BG:s. Man missar ju en hel del när datorn "suddar" i avståndet. Tyvärr så laggar det lättare när jag svänger runt och den ska läsa in miljö och människor. Men det är det värt!

Sitter med första MacBooken med 2GB RAM och 10Mbit upp/ner. Om jag nu ska jämföra spelbarheten med något, på ett pedagogiskt sätt, så skulle det nog vara att simma i en basäng smör.

Kanske lite överdrivit iofs, det flyter på, men det flyter på trögt. Det hakar iallafall inte upp sig.

Senast redigerat 2006-12-27 21:18

Gamepad Logitech

Har precis köpt till min son en gamepad av märket Logitech Rumblepad 2 men får den inte att funka. Ska det installeras någon drivrutin eller hur gör man för att få igång den? Har testat med spelet Spungebob squarepants. Funkar inte ett gamepad till alla spel? Jag är inte någon spelfanatast själv som ni förstår Kan någon tipsa om ett gratisspel man kan testa med. Tack på förhand.

Anser att om man vill veta hur WoW ser ut på en MacBook så ska man söka på WoW + MacBook på youtube... Finns en del filmer där där man klart och tydligt ser att det funkar bra. (Fast kanske bara är min åsikt iofs.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-17 16:51

När jag kör WoW på min MacBook 2.0GHz 1GB Ram så går temperaturen lätt upp till 80° Fler som har det problemet?

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-05-09 22:17

Jag som köpte en macbook för att komma ut ur wowberoendet, så säger ni att man kan spela det... Men nu har jag ändå varit vit i 3 månader, skall nog fortsätta så.

Ursprungligen av wosk:

Jag som köpte en macbook för att komma ut ur wowberoendet, så säger ni att man kan spela det... Men nu har jag ändå varit vit i 3 månader, skall nog fortsätta så.

Du kan ju alltid testa och se hur det flyter. O:-)

Ciryon

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-06-11 19:51

Har en MacBook C2D 2Ghz med 1GB Ram, i 1280x800 är det knappt spelbart, får väldigt låg FPS, sänker man dock ner upplösningen så går det bra. (Kör på lägsta på alla inställningar). Dock så vill man ju inte använda en lägre upplösning än vad skärmen klarar av. Ska nog köpa 2GB till min och hoppas det flyter på lite bättre.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-07-02 16:31

Alltså tycker det verkar väldigt konstigt att folk verkar ha så låg fps, när man spelar WOW med de nya MacBooksen. Min bärbara dator som ligger på 1,1 ghz, 256 i RAM, och 16 mb grafikkort klarar av att starta wow, det flyter inte så jätte bra, men det beskrivs ungefär som de som testat wow på sin macbook. Konstigt konstigt

Går det att spela WoW på en Mac Quicksilver med dubbla 867 processorer?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-07-05 13:51

Som du ser i länken nedan krävs det minst en G4 933. Och en anledning till det är att ggrafikkorten i dom äldre tex 733 inte är tillräkligt kraftfulla.

http://www.wow-europe.com/en/requirements/index.html#technical

Jag skulle aldrig ta något mindre än 1GHz, även om det är en dualprop.
WoW kan vara extremt prestandakrävande, särskilt i städer och instanser.

Bevaka tråden