Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CD till Imac G3

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-09-25 10:59

Jag hittade för ett tag sedan en gammal iMac i sophuset till min lägenhet. En sån här för att vara exakt: http://www.apple-history.com/body.php?page=gallery&model=imacrevc&performa=off&sort=date&order=ASC

Jag tog in den och den funkade finfint. Med undantag för att CD-romen på den låter riktigt riktigt illa och den läser inga skivor.

Jag tänkte att som ett skojigt projekt rusta upp datorn för minimal peng. Testa köra in MacOS X på den osv.

Men min fråga är vad är det för cd-rom på den. Av utseendet att döma verkar det ju vara en mini-variant med släde.

Är det standardenheter eller är det Apples speciella. Hur får man isf tag på en sådan?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-25 11:21

Du är tyvärr rätt så rökt i det där fallet. De gamla iMacarna med släde använder specialenheter. Det går att få tag på ersättningsenheter, både CD-ROM som är lite snabbare samt CD-RW men det kostar nog mer än det smakar.

Kolla här tex: http://www.welovemacs.com/imacemacdrives.html

iMacen har varken USB2 eller Firewire så en extern enhet är inte hller någon bra lösning.

Jag föreslår att du installerar OS X på en disk som du sedan skruvar in i iMacen. 30-40 Gb är en lagom storlek till en sån masikn. Kom bara ihåg att du måste installera OS X på de första 8 GB:en av disken för att det ska fungera, enklast är att partitionera upp den.

Jag har en trasig iMac rev A som du skulle kunna få/köpa CD-rommen från. Förutsatt att jag lyckas montera ut den.
Skicka ett PM, vetja.

edit= jag avundas alla er som hittar fungerande Macar i soprum. Har endast hittat en PC

  • Medlem
  • 2006-09-27 21:28

Och så den ytterligt befogade VARNINGEN:( för firmware-döden!!! Dvs vid install. av OSX på en iMac som bara kört OS9. Uppgradera firmware först!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-09-27 22:34

Tack för varningen. Det uppskattas.

Ska bli kul att se hur responsivt Macosx är på en så gammal mac. Vi har en del äldre macar på Umeå Universitet och där flyter jaguar på utan några problem. Och jag har hört att det ska flyta på ännu bättre med tiger.

Jag tror Panther flyter på bättre än Tiger på de gamla iMacarna. Farsan kör Panther på en rev B. Det funkar hur bra som helst.

Classic är betydligt segare i Tiger än i Panther.

1
Bevaka tråden