Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min iMac talar! Är jag galen?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Igår var det fest och några shady typer satt och lattjade med min kära dator. Nu pratar den med mig. Den berättar allt som står överallt och läser up alla tangenter jag trycker på med en obehaglig talsyntes (Obs! Det är inte osx talsyntes som är på). och en konstig svart ruta lägger sig runt ikoner och fönster ibland. Detta är ytterst irriterande och jag är rädd att jag åkt på nått virus... snälla hjälp mig!!!

Jag har en 2,1 ghz G5 med 1,5 GB ram och osx 10.4.7

Tack!
Finn

  • Oregistrerad
  • 2006-09-23 11:10
Ursprungligen av Skivling:

Hej!
Igår var det fest och några shady typer satt och lattjade med min kära dator. Nu pratar den med mig. Den berättar allt som står överallt och läser up alla tangenter jag trycker på med en obehaglig talsyntes (Obs! Det är inte osx talsyntes som är på). och en konstig svart ruta lägger sig runt ikoner och fönster ibland. Detta är ytterst irriterande och jag är rädd att jag åkt på nått virus... snälla hjälp mig!!!

Jag har en 2,1 ghz G5 med 1,5 GB ram och osx 10.4.7

Tack!
Finn

Äpple -> Systeminställningar -> Hjälpmedel

VoiceOver ska vara AV.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-26 17:24

Läs inlägget ordentligt.

Ursprungligen av Skivling:

Det är inte osx talsyntes som är på

Ursprungligen av SeBBBe:

Läs inlägget ordentligt.

Väldigt mycket attityd i ditt inlägg med tanke på att badmojos lösning med största sannolikhet var den rätta.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-27 19:05
Ursprungligen av Hagelin:

Väldigt mycket attityd i ditt inlägg med tanke på att badmojos lösning med största sannolikhet var den rätta.

... Trådskaparen sa ju att det inte var den inbyggda talsyntesen i OS X:tveksam: Ber om ursäkt till badmojo om mitt inlägg uppfattades som otrevligt, det var inte meningen.

Äpple+F5

Kompisen råkade ut för samma sak när man vände på sitt tangentbord och bytte batterier. När han vände tillbaka var VoiceOver på. Han höll på att få spatt.
Förmodligen har man lyckats trycka Äpple F5.

Finns en annan tangentkombination som är en klassiker; inverterar alla färger...

Möjligen kunde det ha varit den inbyggda talsyntesen men med en annan röst än den förvalda. Det finns flera som medföljer och de är alla mer eller mindre användbara.

Kontrollera i annat fall om det finns någon okänd process i verktygsprogrammet Aktivitetskontroll som möjligen skulle kunna ge upphov till rösten.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-27 20:09

Men om trådskaparen säger uttryckligen att det inte var VoiceOver då antar jag att han är säker på det, inte att det "möjligen kunde det ha varit den inbyggda talsyntesen".

Ursprungligen av SeBBBe:

Men om trådskaparen säger uttryckligen att det inte var VoiceOver då antar jag att han är säker på det, inte att det "möjligen kunde det ha varit den inbyggda talsyntesen".

Det finns en inställningspanel för Talsyntes under Tal i Systeminställningarna. VoiceOver finns under Hjälpmedel. Skivling säger att Talsyntes inte är aktiverat och nämner inget om VoiceOver.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-27 20:35

Men det ÄR VoiceOver som är på.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-27 22:04

Jag trodde det var samma sak... Finns det två talsynteser?!! wtf...

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-06-02 23:46

Skumma rutor
Hej, min dotter lekte med datorn och plötsligt talade den till all text och en konstig svart ruta finns överallt. Jag gick in i alla inställningar men det gick inte att få bort.
Jag slängde allt som hette "speech" i papperskorgen och tömde och talet försvann. Hur får man bort dom mycket irrterande rutorna som finns överallt ? Provade äpple + F5 med dom finns där.

MVH Röjne - desperat....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-04 10:00
Ursprungligen av röjne:

Skumma rutor
Hej, min dotter lekte med datorn och plötsligt talade den till all text och en konstig svart ruta finns överallt. Jag gick in i alla inställningar men det gick inte att få bort.
Jag slängde allt som hette "speech" i papperskorgen och tömde och talet försvann. Hur får man bort dom mycket irrterande rutorna som finns överallt ? Provade äpple + F5 med dom finns där.

MVH Röjne - desperat....

Frågan är om du inte bör installera om systemet efter att ha gjort det. Pilla där är aldrig bra.

Du ska inte kasta bort saker som hör till systemet bara för att du inte ser någon användning för dem.

Gå in i Systeminställningar - Hjälpmedel och stäng av Voice Over.
Om den inte är på så sätter du först på den.
Sen stänger du ner Systeminställningar och går sedan in i Systeminställnigar igen och stänger av.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-03 05:16

Kasta aldrig saker som du inte vet vad det ar!

Folj Merovech's rad. Funkar inte det. Stang av voice over och starta om datorn.

Tips för nästa fest...

Ursprungligen av Skivling:

Hej!
Igår var det fest och några shady typer satt och lattjade med min kära dator. Nu pratar den med mig. Den berättar allt som står överallt och läser up alla tangenter jag trycker på med en obehaglig talsyntes (Obs! Det är inte osx talsyntes som är på). och en konstig svart ruta lägger sig runt ikoner och fönster ibland. Detta är ytterst irriterande och jag är rädd att jag åkt på nått virus... snälla hjälp mig!!!

Jag har en 2,1 ghz G5 med 1,5 GB ram och osx 10.4.7

Tack!
Finn

Lägg in en användare till med begränsade rättigheter och som bara kan köra safari och itunes? Kanske du klarar dig från spex i framtiden.. Virus risken finns, ja, men risken är större att de har använt rättigheter som du inte bör ha på datorn som du delar med andra. Men det var en rolig tråd tyckte jag hehe

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-03 22:22
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Lägg in en användare till med begränsade rättigheter och som bara kan köra safari och itunes? Kanske du klarar dig från spex i framtiden.. Virus risken finns, ja, men risken är större att de har använt rättigheter som du inte bör ha på datorn som du delar med andra. Men det var en rolig tråd tyckte jag hehe

Skulle du kunna vara så snäll och berätta grundligt hur man gör detta? Tycker det låter helt utmärkt. Fingriga polare....

Tack på förhand.

Ursprungligen av Kajan:

Skulle du kunna vara så snäll och berätta grundligt hur man gör detta? Tycker det låter helt utmärkt. Fingriga polare....

Tack på förhand.

jag ska göra ett försök.. ursäkta svengelskan...direkt från "mac help" menyn. skriver in add user i "sök rutan" om du har svenska, prova "lägg till en användare" eller "ny användare".

Förslagsvis namnet "spexare" haha jag kunde inte låta bli...

Choose Apple menu > System Preferences and click Accounts.
If some settings are dimmed, click the lock icon and type an administrator name and password.
Click Add (+) and type the user's name.
If you don't want to use the short name generated automatically, type a new short name. (Once the account is created, you won't be able to change the short name.)
Type the user's password in the Password and Verify boxes.
Type a hint to help the user remember the password if they have trouble remembering it at login.
Click Parental Controls and select options to determine what the user can do with the computer.
Två delar här...
Select Finder & System in the family controls list and click Configure.
Select Simple Finder, and then choose the applications the user can access. Click OK.

mer detaljerat

Select the checkbox for "Finder & System", and then click Configure.
Click Some Limits.
Click "This user can only use these applications."
Click the triangle next to the items in the list to select individual applications or utilities, or click the checkbox next to an item to select everything in it.
If an item you want the user to have access to doesn't appear in the list, click Locate to find it on your computer, and then click Add. When it appears in the list, select it.

För det kontot du vill göra klicka ur administrations rättigheter och gå in i föräldra kontroll och klicka ur allt till att börja med, klicka sedan i vilka applikationer som användaren får köra.

förövrigt...Parental controll är det som gates säger sig va först med i vista massa BS som kommer ur den där gates..
anyway..

Sen om du vet att dina polare har lite osx kunskap.. kör detta

Locking secure system preferences

To keep secure preference panes locked by default:
Open System Preferences and click Security.
If some settings are dimmed, click the lock icon and type an administrator name and password.
Select "Require password to unlock each secure system preference."

När du ändå är här... kan du klicka i use "secure virtual memory" om du inte redan har det... samt "Disable automatic login". Då måste varje användare logga in manuellt.

Slutligen. ditt adminstratörs lösen. Det ger du aldrig ut.. och en grej till.. Gör ett likadant konto till dig själv, men utan applikations styrningen. Man använder endast administrations kontot vid installationer och knappt då... Detta visste jag inte i början men det har gurus på 99mac förklarat förträffligheten med.Säkerhet. Tackar gurus! Ni vet vem ni är

Det blev nog lite mer än du tänkt dig? Men mac hjälpen är bra, tydlig och stegvis för det mesta.

Hoppas du har mindre spex framöver, även om jag tyckte det lät så himla kul när du skrev rubriken Tips. Gå hit och skaffa röster som verkligen låter bra.. då kanske dina polare inte tycker det är lika roligt att kladda med din dator
http://www.cepstral.com/

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-04 07:48

Tack du ska kolla in detta. Jag var där inne o kollade runt lite o hittade detta du pratar om igår, men förstod inte riktigt om man gav rättighet till programen genomatt kryssa i rutorna men det gör man tydligen då.

Tack så mycket.

Men hur funkar det om man inte är inloggad som admin, och ska ändra någon systeminställning. Frågar den fortfarande efter admin lösenordet då även om man e inne som en helt annan användare. Så man inte behöver logga in som admin för att ändra skärmsläckare om du förstår mig?

1
Bevaka tråden