Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Formatera disk på PC?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Pcen hemma har lagt av så jag tänkte jag skulle formatera hårdisken och börja om från början. Frågan är bara hur kommer jag till läget där jag skrver format c och exakt hur skriver jag det.

Jakob

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-09-27 15:15

Vad är det för operativsystem? Windows 2000/XP, använd inte kommandotolken, formatera om med installationsprogrammet istället. Bara gamla 9X man behövde göra annat med.

Egentligen ligger ju ämnet lite utanför 99macs område, men då då fler macanvändare kommer att drabbas av Windows i och med Boot Camp och med tanke på att det kan vara ett helvete att formatera en skiva på PC låter vi den ligga kvar i upplysningssyfte (jag har lyckats formatera en fabriksny extern disk i Windows XP, men be mig inte redogöra hur det gick till för det minns jag inte - krångligt var det dock).

Jag har dock förtydligat rubriken en aning då "Format C...." kan vara något förbryllande för den som inte är PC-användare.

ohennig / moderator

  • Oregistrerad
  • 2006-09-27 19:10

lmao krångligt? Inte särskilt. Som sagt, använd installationsprogrammet till XP. Bara sätt i skivan och följ instruktionerna så ska det nog gå bra.

PS. För att formatera en icke-systemdisk i XP, gå till den här datorn, högerklicka enheten och välj formatera... Oj, vad svårt. Svårare att partitionera om dock.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-27 20:41

Nej, så enkelt är det tyvärr inte. Om en extern hårddisk är formaterad som HFS Extended dyker den ofta inte upp när man ansluter den till en Windows-dator.

Så här gör man då:

• Gå till Start > Inställningar > Kontrollpanelen.
• Välj Administrationsverktyg > Datorhantering.
• Sedan Lagring > Diskhantering.
• Högerklicka på området där det står Disk 1, Okänd och Inte initierad och där det visas ett stoppmärke.
• Välj Initiera disk, markera den hårddisk du vill initiera och klicka på OK.
• Högerklicka sedan på området till höger där det står Inte allokerat och välj Ny partition.
• Klicka på Nästa, Primär partition, Nästa, Nästa igen, och Nästa osv.
• Välj FAT32 eller NTFS och markera alternativet Snabbformatera (annars tar det ganska lång tid). Klicka på Nästa och Slutför.

Smidigt va?

Du kan också formatera hårddisken på en Mac, som MS-DOS (samma som FAT32). Då funkar det direkt med Windows, utan krångel. Sedan kan man formatera om den som NTFS om man vill.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-27 22:06

Jaha, jo men det är ju en annan sak. Jag håller med om att det verktyget är svårt att hitta och dessutom väldigt bristfälligt, i klassisk Microsoft-anda. Men om man bara vill formatera om en NTFS- eller FAT-partition är det inget svårt.

tackar tackar, det var ju bara att trycka sig fram i installations programet.... känndes bara så fel när jag började med det!
ha det

1
Bevaka tråden