Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G5 stänga av skärm

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-09-27 09:30

Hej,

Jag har just varit bortrest 1,5 vecka men lämnade min dator på för att kunna komma åt den via VNC.
Eftersom jag inte visste om nåt sätt att stänga av den på så ställde jag ner tiden i "Energy Saver" till 1 min så att skärmen släcktes snabbt. Jag hade även min defaultinställning på skärmsläckaren som är 15 minuter.

När jag väl var på resande fot hade jag svårt att komma åt datorn där hemma. Bara delar av skärmen syntes i VNC. Jag antog att det berodde på den dåliga anslutningen.

Nu till mitt problem. Igår när jag kom hem så var skärmen på. En "Crash reporter" för "Apple VNC Server" syntes. När jag startade om datorn så hade denna bild halvt bränt in i skärmen. Man såg skuggor av fönstret även efter omstart. Efter en kvälls körning med varierande grafik på skärmen så verkar det dock ha gått till sig hyffsat. Just nu ser jag inte spåren av "Crash reportern" längre.

Hur katten skall ett sånt här problem kunna förhindras igen? Är det som så att applikationer kan väcka upp skärmen igen så vågar man ju aldrig ha den på under längre tid.

Så finns det nåt sätt att hårdavstänga skärmen?

Jag har samma fråga fast om intel-iMacen. Min lillebror ska köpa en iMac och kommer koppla in den till projektorn. Projektorn blir ju datorns andra skärm och när man ser på projektorn vill man ju inte att imacens skärm ska stå och lysa.

Till min Powermac har jag kopplat en appleskärm och en projektor och när jag ser på projektorn så stänger jag ju av datorskärmen med strömbrytaren så jag har aldrig tänkt på det. Men det verkar ju urbota korkat om man inte kan stänga av iMacens interna skärm själv, då måste man ju lägga en tröja över den eller nåt om man ska se på film

Kom på en sak, under bildskärmsinställningar för min appleskärm så finns det en alternativ-flik.
Där kan man välja vad strömknappen ska göra, antingen slå av/på bildskärmen, sätta datorn i vila/ väcka datorn eller inte göra nåt...
Jag har ju så klart valt att strömknappen ska stänga av/sätta på bildskärmen.

Finns denna valmöjlighet på iMacen?

Nope, jag har inte det på min intel-Imac (early 2006). Har länge sökt ett sätt att stänga av skärmen. Det enda jag kommit på är att ha en helt svart bild som skärmsläckare. Det hjälper om man bara vill att det ska bli mörkt men jag vill verkligen stänga av skärmen.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-09-27 12:30
Ursprungligen av johan_fbg:

Nope, jag har inte det på min intel-Imac (early 2006). Har länge sökt ett sätt att stänga av skärmen. Det enda jag kommit på är att ha en helt svart bild som skärmsläckare. Det hjälper om man bara vill att det ska bli mörkt men jag vill verkligen stänga av skärmen.

Och som det visar sig så hjälper ju inte ens detta om ett program kraschar. Då verkar skärmsläckare och strömsparläge inte kunna slå till... Så min fråga är hur det skall lösas?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-27 12:35

Det går ju att sätta ner ljusstyrkan till 0 manuellt. Inte helt hundra lösning då man fortfarande kan ana vad som händer bakom men helt klart en bättre lösning än att ställa in strömsparing till 1min. Om du manuellt ställer inte ljusstyrkan till 0 så "vaknar" den aldrig ur detta även om progammet krashar eller dylikt.

Jag tror det bara går att göra på de bärbara macarna. På iMacen kan man bara göra den lite mörkare. Iaf på det sätter jag ändrar ljusstyrkan, med F14 och F15-knapparna.

Konfirmerar att med minsta ljustyrka pa min imac 24" sa ar den fortfarande helt upplyst, skarmen ar pa minsta laget mesta dels av kvallen... Jag har ocksa en bild bestaende r av (1) svart pixel som skarmslackare.. funkar okay om man ska ga och lagga sig men inte vill stanga av datorn.. Men jag tror att skarm slackaren borde ha gatt pa aven om ett program, aven VNC krashar... valdigt skumt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-21 19:46

Bumpar till lite här. Är det verklgen ingen som har en lösning på det här "problemet?"

Den "bästa" lösningen jag hittat är programmet Gamma Control
http://www.michelf.com/projects/gamma-control/

Se till att ha fönstret på iMacens interna skärm och dra ner alla tre mätarna under fliken "White" i botten så lyser den iaf inte så himla farligt. Dock syns det fortfarande i mörkret att skärmen är upplyst men stör ni er inte på hur en LCD-tv ser ut i mörkret så klarar ni säkert av iMacen också.

Programmet Brightness Control påverkar båda skärmarna så det är oanvändbart för mig (projektorns skärm ska vara på, iMacens skärm ska vara av) men om ni bara har en skärm och vill sänka dess ljusstyrka så är Brightness Control enklare för det är bara ett reglage och ett tryck på escape-tangenten återställer ljusstyrkan.

Men det finns mig veterligen fortfarande ingen lösning för att stänga av den interna bildskärmen på riktigt och ändå ha den externa bildskärmen igång.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-11-27 22:52

skummt, man tycker att dem åtminstånde borde kunna fixa som på dem bärbara att man sänker ljusstyrkan till "0", då är ju skrämen avstängd.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-27 23:08

Min skarm ar inte avstangd nar jag sankt ljusstyrkan till "0".(har en MBP)

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-01-29 18:41

helt sjukt att man inte kan stänga av skärmen! förstår inte att detta skall vara ett problem, apples programerare skulle kunna fixa detta på två dagar...!

1
Bevaka tråden