Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur återställa hela datorn från början?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-09-26 23:09

Hej!

Ska skicka tillbaka min macbook och köpa en Pro men har massa saker på den samt internetbank hur gör jag smidigast och återställer hela datorn så som jag fick den mycket på grund av säkerhetsskäl?
Tar bort min användare eller hur gör jag?

Plocka fram de skivor som följde med datorn. På en ska det stå något i stil med "Mac OS X Install", möjligen "Mac OS X Install 1". Starta datorn och styr direkt in skivan i datorns optiska läsare. Håll inne tangggenten C till dess att du ser att Mac OS X börjar laddas. Datorn startar då från installationsskivan.

Då datorn startat kommer du in i en guide, men du behöver inte följa den. Välj i menyerna Verktyg > Skivverktyg. Markera hårddisken och välj Radera. Tryck på knappen Säkerhetsalternativ och välj att skriva nollor över hela hårddisken.

Du kan välja att skriva nollor flera gånger, men det tar väldigt mycket längre tid och det finns inga bevis för att det skulle vara säkrare än att skriva nollor en gång.

Sedan är du klar och kan stänga Skivverktyg och installeraren. Du behöver inte installera Mac OS X. Om du vill göra det kan du däremot fullfölja installationen genom att följa installationsguiden.

Ursprungligen av Björn Leander:

Du kan välja att skriva nollor flera gånger, men det tar väldigt mycket längre tid och det finns inga bevis för att det skulle vara säkrare än att skriva nollor en gång.
.

Jo något säkrare blir det eftersom det blir svårare att återskapa information på hårddisken ju fler gånger informationen skrivits över.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-09-27 10:11
Ursprungligen av Björn Leander:

Plocka fram de skivor som följde med datorn. På en ska det stå något i stil med "Mac OS X Install", möjligen "Mac OS X Install 1". Starta datorn och styr direkt in skivan i datorns optiska läsare. Håll inne tangggenten C till dess att du ser att Mac OS X börjar laddas. Datorn startar då från installationsskivan.

Då datorn startat kommer du in i en guide, men du behöver inte följa den. Välj i menyerna Verktyg > Skivverktyg. Markera hårddisken och välj Radera. Tryck på knappen Säkerhetsalternativ och välj att skriva nollor över hela hårddisken.

Du kan välja att skriva nollor flera gånger, men det tar väldigt mycket längre tid och det finns inga bevis för att det skulle vara säkrare än att skriva nollor en gång.

Sedan är du klar och kan stänga Skivverktyg och installeraren. Du behöver inte installera Mac OS X. Om du vill göra det kan du däremot fullfölja installationen genom att följa installationsguiden.

Om du inte installerar MacOS efter raderingen.....hur får du ut Installationsskivan ur MB:n ?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-27 09:37

Kan man inte låta Filevault kryptera de känsliga katalogerna? Det enda sättet att komma åt informationen är väl med användarlösenordet annars är det praktiskt sett omöjligt att knäcka, eller?

1
Bevaka tråden